Att svart läder tappar färgen, får man nog lov att acceptera. Det är så så med alla svarta saker som utsätts för slitage, man kan däremot genom rätt behandling fördröja den processen.
Olja hör inte hemma på läder, det skall vara fett och inget annat. Ekololjan är tom så lurig att den inte töjer lädret, utan äter upp den inifrån.
På sadlar använder jag vanligt fett, avsett för läder som utsätts för mycket slitage. Köpte det hos sadelmakaren, en ganska stor burk, som visserligen kostade en slant men i gengäld är dryg. Jag har resonerat som så, att en sadel inte är speciellt billig heller.
Träns och annan mindre läderutrustning, använder jag faktiskt minkolja på. Nu kan man tro att det är olja, men inte då. Det är en fast vit massa, som gör bla träns och grimmor jätte mjuka och smidiga länge efter insmörjning.
Jag pratade med en sadelmakare om detta, och han rekommenderade faktiskt detta på träns, grimmor, tyglar framförallt som inte blir så snoriga även fast de skulle utsättas för väta.
Ekololjan är mineralberikad, vilket tydligen inte skall vara bra för läderprodukter.