Svart Halm !

R

rosita

Hur gör ni skåningar med halmen i år???
Finns det halm att få tag på, all halm jag tittat på är nästan alldeles svart,något är t.om unket o varmt, absolut ingen hit.

Vissa säger att den mörka halmen är OK, bara den är torr och luktar gott, vad tror ni:confused: :confused:

Sv: Svart Halm !

jag vet inte men halmen min bonde får in iår är oxå svart o det vill inte jag ge mina hästar

Så gott som all halm i år blev missfärgad pga det risiga vädret.

Glömde säga att jag också hört att är den torr och luktar gott är det ingen fara att använda den.

Bor ej i skåne utan Halland, men vi fick hem halm i går :bow: (glad för halm öht, eg. inte råd med spån eller torv..) Den är grådassig, men snustorr, helt dammfri och inga mögelsporer. Fin kvalitet hygienisk, så det får duga. Den har ej legat ute i regn utan togs nu de soliga, varma dagarna.

Svårt detta med halmen i år. Vi tar in våran egen halm varje år. Den ena halmen som vi kommer att använda låg ute i 3dagar med regn innan solen kom och torka den så vi kunnde köra in den. Den första halmen låg tyvärr ute ca 2 veckor och blev både svart och blöt i omgångar, denna halmen har vi nu kört upp torr men vågar inte använda den så i helgen kommer vi elda upp detta....... En granne sa att mögelsporer kan ha hunnit bildas som man inte ser när halmen har legat blöt så länge, inte vet jag.....

Kanske säkrast att ta ett hygienprov på halmen så att man är säker på att den är ätlig för hästarna.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 124
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 563
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 604
Senast: Calmiche
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Egentligen förstår jag inte hur jag kunde komma på tanken… Det är trots allt emot mina principer… Det började med att jag har anmält...
Svar
6
· Visningar
1 899
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka