Svårt för höger galopp, svag sida?

Sv: Svårt för höger galopp, svag sida?

bigganl skrev:
Nej vi ska inte mäta år i sadeln. Jag vill bara påvisa att detta sätt har fungerat på alla hästar i alla år.
Senaste exemplet är 1 vecka gammalt. En ponny ville inte fatta höger galopp. När ryttaren försökt själv och med hjälp av instruktör fick de ändå inte ponnyn i höger galopp. Jag gick in och hjälpte ryttaren på det vis jag brukar instruera vid sådana problem. Och hästen gick i höger galopp efter ett par minuter. Min slutsats är att detta inte kan vara en dålig metod.
Pratet om självförtroende vet jag inte vad du menar med, har inget problem med mitt i alla fall. När du beskriver hur du vill fatta verkar det inte som om vi menar så olika. Du vill ju leda framdelen utåt. Stöd på yttertygel skrev jag också. Inner sidan ska vara fri så att hästen förstår/känner att det är fritt att ta för sig med den sidan. Detta är alltså bara ett sätt för att få hästen att förstå vad ryttaren menar och fatta rätt galopp. När man gjort så här ett par gången brukar det inte behövas mera.


Jag reagerar alltid när man kastar fram massor av år tex, som bevis för något. Man kan göra fel i 30 år. Samma i jobbet. Jag tar det som ett tecken på hävdelsebehov när man säger "jag har minsann gjort det här i 30,40, 50 år och det har alltid blivit bra".

Därför kunde jag inte låta bli att kommentera när du skrev så.:smirk:

Men det sättet du beskriver är ju det som bla lärts ut på ridskolor i alla år, jag har också lärt mej det från första början. Sen märkte vi med unghästarna att det var lättare för dem om man istället behåller ett lätt stöd på inner, särskilt i det varv de har svårt för, inte HÄNGA i inner, (men jag tror även nybörjare är läskunniga, skriver jag lätt stöd/krama så är det vad jag menar.) Ingen tror väl att lätt stöd är att vråldra?:confused:

Man får då en mer balanserad fattning också och därmed en bättre galopp. Det verkar för mej vara lättare för hästen, den faller inte fram på bogarna utan har stöd att behålla balansen.
Att släppa fram kan också det tolkas fel av nybörjare i så fall, att bara släppa, vilket resulterar i en häst som går på bogarna med bakbenen på släp efter. Det är ju inte så lätt då, att samla ihop alltihop och försöka få till en bra galopp. Även om man får rätt galopp, menar jag, så ska den ju gå att fortsätta i också.

I det varvet hästen har lättare fungerar det ofta bättre med din metod, i alla fall behöver det inte bli lika obalanserat. Fast jag gör ju lika i båda varven.
 
Sv: Svårt för höger galopp, svag sida?

vickis-pajala skrev:
jag fick ett tips i går av min tränare för min kuse har problem med galoppen i ett varv (vänster) där hon gärna vill springa in i galoppen och hamnar på bogarna.
men tipset var att på raktspår fatta många galoppfattningar på den svagha sidan
alltså låta henne galoppera ett par steg och sedan bryta av och så en ny galoppfattning.
och sedan tänka på min egen sits och balans
vill gäran luta :crazy: :crazy:

Sitsen och balansen är nog det viktigaste, du måste ha hästen i balans innan du fattar galopp. Prova med ett lätt stöd på inner i fattningen så kanske du slipper att hästen far fram. Kom samtidigt ihåg att hålla ut ytterbogen, som jag skrivit om tidigare.
 
Sv: Svårt för höger galopp, svag sida?

Jag hade samma problem som du ungefär, och med en häst i samma ålder, han är svag i vä bak enl min mening. Vi harvade i ett helt år för en tränare som "tvingade" oss att hela tiden fokusera på denna högerfattning och det blev en ond cirkel till slut.
Så bytte jag tränare och hon påpekade att ytter tygeln var för kort och lämnade inte tillräcklig plats för att hästen skulle kunna böja sig, ge lätt stöd på innern och sitt rakt över hästen - jag lovar att sedan den dagen har hästen inte haft NÅGRA problem med hö galoppfattning.

Sen, mycket viktigt, har det visat sig har han dragits med ledinflammationer på fram, särskilt hö fram men ofta även liksidigt, så underskatta inte att det KAN ligga mer bakom så det är alltid värt att låta hästen genomgå böjprov runtom.

Annars rek jag varmt det som min tränare lärde mig; ge plats för ytter, sitt rakt över hästen, med rakt överliv ej lutandes framåt i fattningen. Nu gör du kanske inget av de här felen men OM så testa tipset! Skriv gärna hur det funkade för er.
 
Sv: Svårt för höger galopp, svag sida?

Jag har aldrig sagt att hästen ska vara i framvikt och lång i kroppen. Vart fick du det ifrån? Det verkar som om jag har förklarat för dåligt för du har missuppfattat vad jag menade.
Till Oopsie: Visst kan man göra fel i åratal, men denna metod har fungerat på alla hästar, därför tycker jag den är bra. Det är inget bevis, bara fakta. Många vägar bär till Rom och det finns givétvis felera sätt som också kan fungera bra. Det här är ett av dem. När det gäller den galoppen som hästen har lätt att fatta så behöver jag inte göra på detta sätt. Endast när en häst har svårt. Det räcker med ett par gånger så är hästen med på det sen. Det är bara ett sätt att förtydliga för hästen vad jag vill. Jag fattar ju inte galopp så här i vanliga fall. Bara i korrigeringssyfte. Det resulterar inte i obalanserade fattningar. Unghästar behöver inte alls ridas så här. De har inte lärt sig fel utan ska läras från början.
 
Senast ändrad:
Sv: Svårt för höger galopp, svag sida?

Jag säger bara att en kram i innertygeln som hästen har lärt sig vid longering är kanon.
Min stora 183 cm häst fattade (sprang ej ett steg)rätt galopp från första ggn o har ALDRIG fattat fel.

Det enda som kunde hända, var att om jag gjorde ngt med tygeln så fick jag en ofrivillig fattning- klappade bara o bröt sedan av.
 
Sv: Svårt för höger galopp, svag sida?

Vi pratar inte om samma sak nu. Du pratar om en häst som lärt sig. Jag pratar om en häst som behöver korrigeras. Det blir 2 olika saker. (för mig i alla fall)
På mitt sto gjorde jag som jag beskrivit några gånger. Sedan gick jag över till att rida ca-2 steg i förvänd sluta precis innan fattning och resultatet är mycket bra fattningar. Det ska vi slipa vidare på efter sommaren. Hade min häst lärt sig på samma sätt som din hade detta med all säkerhet inte behövts.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 607
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Vill höra ifall någon här har några/någon bra övning som kan utföras på banan. Skulle vara lärorikt! Min häst är starkast på...
Svar
2
· Visningar
687
Träning Hej! Tränar förvänd galopp med min häst, och behöver tips. När jag rider i vänster varv (galopp) och går över i höger varv i förvänd...
Svar
5
· Visningar
1 253
Senast: Nevermind
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 885

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp