Svårt för höger galopp, svag sida?

Sv: Svårt för höger galopp, svag sida?

jag håller med dig om att lätta i inner.. om man leder i inner tygeln släpper man ju ut vänster bak i höger galopp.Och det är ju högst troligt att en häst som har svårt för höger galopp utnyttjar detta och då går ju det man eftersträvar förlorat.Det första språnget i galoppen är ju viktigast för den fortsatta kvaliten av galoppen.
så har jag lärt mig och det har alltid funkat för mig..
 
Sv: Svårt för höger galopp, svag sida?

qodrofenia skrev:
Det första språnget i galoppen är ju viktigast för den fortsatta kvaliten av galoppen.

Precis, just därför anser jag att man inte ska lätta på inner och släppa fram en bog som ändå vill trycka inåt. Galoppen börjar bak.:smirk:
 
Sv: Svårt för höger galopp, svag sida?

Jag antog att det var så eftersom tränaren sagt åt trådskaparen att göra fattningar då hästen bär mer tyngd på yttersidan.Eller ja rättare sagt så om fattningen är rätt så blir ju faktiskt hästen på ett ben.. vilket är vänster bak i höger galopp.

om hästen tex har problem med vänster fram bör den ju ha väldiga problem att spåra tex på volt i trav i höger varv. alltså ständigt släppa ut vänster bog?Och för mig så ter det sig logiskt då att rida hästen tex svagt utåtställd i trav på volt för att få bukt med det problemet..
inget illa ment.. så hadde jag i allfall tänkt och gjort..
men å andra sidan ingen av oss har sett hästen i fråga så vi vet igentligen inget om var den är svag..
Men ofta är det vb i höger galopp..i alla fall har jag upplevt det så med i stort sätt alla hästar som haft liknade problem.
 
Sv: Svårt för höger galopp, svag sida?

man äger väl en skänkel på inner sidan.. varför sitta och hänga i tygeln när man har ben att rida med..?
 
Sv: Svårt för höger galopp, svag sida?

bigganl skrev:
Att lätta på inner har aldrig under mina 30 år i sadeln lett till en häst som rusar. Varför skulle det det förresten? Har jobbat så här med felridna hästar, och unghästar som behövt extra tydlighet och det har som sagt alltid fungerat som det ska.
Till Oopsie vill jag säga. Min häst är lite banan åt vänster. Hon vill inte bära med vänster bak och skjuter gärna ut bogen åt höger om hon får. Hon bär hellre med höger bak och har inga problem att fatta höger galopp. Vänster däremot är svårare. Hon behöver mycket mera hjälp där. Att generalisera är inte bra tycker jag för jag behöver i alla fall se en häst under ryttare för att säga hur just den hästen använder sin kropp.


Ska vi mäta år i sadeln, plötsligt, så ligger du i lä:smirk: Låt oss inte hamna på den nivån.

Jag strävar efter en balanserad fattning även på en ung häst, därav mina svar.

Generalisera kan man till viss del när det gäller hästens sidor. Men självklart är det bättre att se eller rida varje häst för att veta.

Din häst ska alltså inte släppas fram i bogen, enligt din beskrivning av den, utan precis som jag skrev, krama istället i inner och håll bogen på plats.

Man ska inte släppa det stöd man har i en tygel så att man plötsligt sitter utan stöd i nån tygel istället. Leder man bogen utåt, obs inte ställer utåt, får man lättare tag på ytter.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Svårt för höger galopp, svag sida?

MÄ! det handlar väl inte om hur många år man ridit.. Det handlar väl om VAD man lärt sig under det år man ridit..Sen om det är 10 eller 30 kvittar faktiskt.
 
Sv: Svårt för höger galopp, svag sida?

Det där med att släppa på innern är förlegat.
Man sa förr att man (som du oxå skrev) ville ge hästen frihet med inner bog o bakben.
Man gör det lättare för hästen om man inte hamnar i framvikt.

Nu förutsätter vi att hästen är frisk o om den inte vill fatta den ena galoppen så tycker jag att man bör göra en felsökning hos hästen o0och om den är OK så får man gå till sig själv.:D
 
Sv: Svårt för höger galopp, svag sida?

I Kyras ABC beskrivs också att man ska lätta på innertygeln på en orutinerad häst (bok trycktes 2005) ?

Om det vore så förlegat borde de ju omarbetat upplagan, tycker jag iallafall.
 
Sv: Svårt för höger galopp, svag sida?

Det är oxå skillnad på att lätta o släppa o ställa utåt.

K. fattar oxå ur förvänd sluta- lite överkurs.
 
Sv: Svårt för höger galopp, svag sida?

K. fattar oxå ur förvänd sluta- lite överkurs.
Det må så vara..Men man lär ju börja någonstans heller hur?

och vad kan vara bättre då än att åt minstonde tänka åt det hållet ..? Att göra tvärt om hjälper ju vare sig ryttaren eller hästen kan jag tycka..

en orutinerad ryttare bör fokusera på yttersidan först och främst och inte störa innersida för att då sätta hästen på inner bog.och det främjar ju inte galoppen på en häst som har det svårt.och det främnar inte heller en orutinerad ryttare som kanske inte förstår skillnaden mellan ett lätt stöd och "häng" i innertygeln.
 
Sv: Svårt för höger galopp, svag sida?

ridtravare skrev:
I Kyras ABC beskrivs också att man ska lätta på innertygeln på en orutinerad häst (bok trycktes 2005) ?

Om det vore så förlegat borde de ju omarbetat upplagan, tycker jag iallafall.


Tror också hon säger nånstans att man inte ska släppa stödet på inner förrän man verkligen får stöd på ytter - om vi ska vara noga.

Om det nu var där eller nån annanstans minns jag inte.
 
Sv: Svårt för höger galopp, svag sida?

qodrofenia skrev:
MÄ! det handlar väl inte om hur många år man ridit.. Det handlar väl om VAD man lärt sig under det år man ridit..Sen om det är 10 eller 30 kvittar faktiskt.


Nej, därför tyckte jag det var lite fånigt att dra upp (var inte du:smirk: ). Det värsta jag vet är när nån vill slå nån annan i huvudet med antal år o liknande. Det är sånt man tar till när självförtroendet tryter, tycker jag.

Obs, bara en allmän kommentar som svar på varför jag svarade som jag gjorde.
 
Sv: Svårt för höger galopp, svag sida?

qodrofenia skrev:
en orutinerad ryttare bör fokusera på yttersidan först och främst och inte störa innersida för att då sätta hästen på inner bog.och det främjar ju inte galoppen på en häst som har det svårt.och det främnar inte heller en orutinerad ryttare som kanske inte förstår skillnaden mellan ett lätt stöd och "häng" i innertygeln.

Jag tycker att en orutinerad ryttare ska också få lära sig ett bra sätt att göra saker, inte sånt de senare måste lära om. Jag tror att även en orutinerad ryttare kan förstå vad kram av tygeln innebär, att det inte betyder "hänga" i inner.
 
Sv: Svårt för höger galopp, svag sida?

Nja, det använder hon( i boken iallafall )för att förbereda hästen för hjälpen, hästen rätas ut innan galoppfattningen och då rör hon även på innertygel för att vara säker att hästen är lösgjord...(som din kramning kanske?)

Det att släppa helt på innertygel gäller när hästen är riktigt orutinerad för att den ska få fram innerbak och låta sig underhållas i galoppen ppå yttersidan.

(Att jag har haft problem med h galopp kanske märks- :rofl: )
 
Sv: Svårt för höger galopp, svag sida?

*KL*

Tusen tack till er alla :bow: för seriösa svar och en sansad diskussion.

Apropå fattningarna som vi fått i "läxa": ni ger många goda råd. Tränaren vill att jag tränar ungefär som Biggan1 beskriver, så jag koncentrerar mig på det sättet tills vidare (om det sen inte funkar så bra för just oss, så har jag förstått av era svar att det finns flera bra metoder). Nästa träningspass är om knappt två veckor, tänkte att vi skulle kanske kunna även komma igång med andra övningar som gynnar höger galoppfattning.

Hästen är 6 år, rejält stark/musklad och i god kondition, men osmidig och ganska stel. Vi har ca 4 års promenader/tömkörning/ridning i skog och mark bakom oss, och nyligen kommit på :idea: att vi behöver träna smidighet, följsamhet, samling och annat också.
 
Sv: Svårt för höger galopp, svag sida?

Ja galoppen börjar bak och det är för att underlätta för hästen att sätta under sig inner bak som inre tygeln ska vara lätt.
 
Sv: Svårt för höger galopp, svag sida?

Ja det är det jag menar. Det är omöjligt att veta hur just den här hästen rör sig. Vissa blir ju som en banan i kroppen och andra blir S formade, om man ser dem uppifrån. Det gör ju att svårigheterna måste angripas på olika sätt.
 
Sv: Svårt för höger galopp, svag sida?

Nej vi ska inte mäta år i sadeln. Jag vill bara påvisa att detta sätt har fungerat på alla hästar i alla år.
Senaste exemplet är 1 vecka gammalt. En ponny ville inte fatta höger galopp. När ryttaren försökt själv och med hjälp av instruktör fick de ändå inte ponnyn i höger galopp. Jag gick in och hjälpte ryttaren på det vis jag brukar instruera vid sådana problem. Och hästen gick i höger galopp efter ett par minuter. Min slutsats är att detta inte kan vara en dålig metod.
Pratet om självförtroende vet jag inte vad du menar med, har inget problem med mitt i alla fall. När du beskriver hur du vill fatta verkar det inte som om vi menar så olika. Du vill ju leda framdelen utåt. Stöd på yttertygel skrev jag också. Inner sidan ska vara fri så att hästen förstår/känner att det är fritt att ta för sig med den sidan. Detta är alltså bara ett sätt för att få hästen att förstå vad ryttaren menar och fatta rätt galopp. När man gjort så här ett par gången brukar det inte behövas mera.
 
Senast ändrad:
Sv: Svårt för höger galopp, svag sida?

bigganl skrev:
Ja galoppen börjar bak och det är för att underlätta för hästen att sätta under sig inner bak som inre tygeln ska vara lätt.
Om hästen rids i balans o inom en ram, så är det lättare för hästen att fatta inramad- än att man släpper ut hästen till framvikt o lång som ett godståg
 
Sv: Svårt för höger galopp, svag sida?

jag fick ett tips i går av min tränare för min kuse har problem med galoppen i ett varv (vänster) där hon gärna vill springa in i galoppen och hamnar på bogarna.
men tipset var att på raktspår fatta många galoppfattningar på den svagha sidan
alltså låta henne galoppera ett par steg och sedan bryta av och så en ny galoppfattning.
och sedan tänka på min egen sits och balans
vill gäran luta :crazy: :crazy:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 607
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Vill höra ifall någon här har några/någon bra övning som kan utföras på banan. Skulle vara lärorikt! Min häst är starkast på...
Svar
2
· Visningar
687
Träning Hej! Tränar förvänd galopp med min häst, och behöver tips. När jag rider i vänster varv (galopp) och går över i höger varv i förvänd...
Svar
5
· Visningar
1 253
Senast: Nevermind
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 885

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp