Svårt för galoppen?

Home

Trådstartare
Om man har svårt för att fatta galopp med en viss häst, har ni några tips då på vad man kan göra för att det ska gå enklare?
Vad som helst! Skulle bli väldigt glad om jag fick svar.

/Home... :)
 
Sv: Svårt för galoppen?

Lite svårt att säga när man inte vet något överhuvudtaget om hästen.
Vad är det för häst, har den haft problem med galoppen tidigare eller är det bara med dig som ryttare hästen har problem med galoppen?
 
Sv: Svårt för galoppen?

Jag tror det mest är på grund av mig som vissa hästar inte fattar galopp så enkelt, jag är nog lite otydlig men vad jag än försöker med så går det inte med vissa hästar...
Jag sitter ner, drar såklart fram innerskänkel och bak ytterskänkel och trycker till. Något som är fel? Det är så jag har lärt mig i alla fall.
Jag skyller på att det är mitt fel och inte hästarnas för det är så med mer än en häst.
Vet inte vad jag mer ska säga, skulle bara behöva få tips på något jag ska tänka på/göra för att få hästen i galopp enklare?

/Home... :)
 
Sv: Svårt för galoppen?

Jag har själv haft samma problem i många år, men det har blivit bättre. För det mesta gick det bra att fatta vänster men inte höger - mitt fel alltså. En sak som jag kommit på var att jag tog i alldeles för mycket i fattningen. Jag visste ju att det var svårt, alltså blev det för mycket av allt. Fattade inte hästen första steget "slängde" jag mig framåt och hindrade naturligtvis hästen. Försök göra tydliga men små hjälper. Se till att inte luta kroppen, då hamnar tyngden på fel sittben, bara sitt!!!
Får jag problem nu brukar jag exempelvis göra skänkelvikning ut till spåret och lägga till en fattning när jag kommer dit. Jag fokuserar helt på en bra skänkelvikning och då blir hjälperna i fattningen ungefär lika kraftiga som skänkelvikningen och hästen fattar oftast galopp.
Tycker också det är lättare att fatta om jag rider på en stor volt än på rakt spår.
Kommer jag på något mer återkommer jag.
 
Sv: Svårt för galoppen?

Jag har en egen uppfödning som jag inte själv har direkt problem att fatta galopp på men många har problem just på honom...
Han har en så bra trav (befäst) att han tom som yngre hellre travade än galopperade (svenskt halvblod). Så han kan slängtrava iväg i 190 om de ska va så. På min häst är det mkt säte. "Tänka" galopp med hela kroppen snarare än bara skänkel. Men inte ens då är det säkert att folk lyckas...
SÅ det enklaste på min häst har vart att gå ner i skritt och fatta från skritt ist för trav. MEN man måste verkligen se till att det blir galopp för börjar han trava kommer han inte "ramla" in i galopp som många tror utan är då tillbaka till att kunna trava iväg... Och som nån sa höger är tydligen svårare än vänster.
 
Sv: Svårt för galoppen?

har du sett förra ponny akuten avsnittet? den mentala träningen där var super bra för mig och min häst, hästen är svagare i vänster sida och jag råkade alltid kasta mig fram i galopp fattningen vilket resulterade i att hon bara travade fortare och sen stapplade sig in i galoppen. det blev en hemsk ond cirkel, men när jag testade att visualisera "berg och dalbana känslan" så var allt så enkelt, bara att ge hästen en känsla och hon föll i rätt galopp hur enkelt som helst, detta tänket har ändrat min ridning väldigt mycket denna veckan, hästen är mycket mer aktiv för mina hjälper, vi bråkar inte längre och allt blir så mycket enklare och trevligare ^_^.
galopp från halt och skritt är inga problem nu, från trav går i 90% av fattningarna men det hör till styrkan.

väldigt flummigt men det fungerar :D
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 602
Senast: Freazer
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 269
Senast: JohannaB
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 391
Senast: Cs218
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp