svårt för galopp?

L

lccn_94

hej. jag har ridit ganska länge på ridskolan. men det går långsamt fram..
har haft svårt för mina galoppfattningar en längre tid. Jag kan börja spänna mmig för att jag oroar mig över att inte kunna fatta ordentligt. Blev så när jag hade en häst som var gammal och lyssnade dåligt.

vi ska oftast fatta från lättridning på volten, visst är det : ställd häst, halvhalt, fram med höften?
jag har mest blivit klämmig och tog förut bara fram min fot och klämde till.. sen blev det en ovana för jag blir stressad runt andra. särskillt när vi har folk på läktaren!

vilket är bäst, fatta från trav (sittandes) eller lättridning? hur ska jag förstärka min fattning och kunna vara så tydlig som möjligt?
detta går i perioder, ibland går det jätte bra, ibland går det inte alls och då mår man bara dåligt och vill knappt rida..beror också på vilken häst jag får och vi byter nästan varje lektion. snälla hjälp:confused:
 
Sv: svårt för galopp?

Galopp är alltid lättast att fatta sittandes!!
Du kanske kan testa att fatta galopp från skritt? (Om ni får göra det..)

Ställ hästen åt det håll som du ska fatta galopp, halvhalt och jag brukar alltid vinkla mitt bäcken så att inner sittben pressas fram lite..
Då hamnar automatiskt inner skänkel lite fram och ytter lite bak.
Det viktigaste är att du andas och försöker fokusera på att det kommer gå bra! (svårt jag vet.)
Försök att inte känna dig stressad av de andra, de kan alltid rida förbi dig!
Och de på läktaren är antingen inte hästmänniskor eller så har de också fått lära sig att fatta galopp, samt att många säkert har haft svårt för det!
Prata med din ridlärare om hur du känner och h*n kan säkert ge dig jättebra tips eftersom h*n känner alla hästarna och vet hur de fungerar!
Låt det ta tid. Ridning ska vara kul! :)
 
Sv: svårt för galopp?

Det korrekta är att hästen ska vara ställd innåt, med det är viktigt att man har kontroll på yttersidan och stöd på ytter tygel, samt inte håller fast i inner i fattningen (då hindrar du inner bak från att gå fram ordentligt och galoppera). Därför kan det ibland vara bra att nästan tänka lite grann utåtställd häst om det inte funkar, då har du kontroll på yttertygeln och att hästen stannar kvar på spåret och fattar galopp istället för att falla inåt och springa iväg i trav.

Tänk också på att du inte viker dig i inner sidan, du ska fram med höften, men det är lätt att man viker sig i sidan och lutar inåt när man vill för mycket. Tänk på att sitta mitt över hästen och att sitta kvar upprätt stadigt i sadeln (inte rida lätt eller lätta från sadeln!). Se till att du har en bra trav med bjudning, framme för skänkeln! och balans innan du fattar och gör sen inte en så stor sak av det, ju mer man försöker hjälpa till med att ta i ju värre brukar det gå ;)
 
Sv: svårt för galopp?

tack så mycket!! ska verkligen tänka på detta! vi brukar alltid fatta från lättridning, varför tror ni min lärare gör så? om det är lättare från trav (sittandes) vi rider nästan aldrig i trav på det viset. man blir ju förvirrad när man ska tänka på att rida lätt samtidigt som man ska göra en fattning. iallafall jag haha. :P
 
Sv: svårt för galopp?

Upplever att många har problem med just galoppfattningar på ridskola. Jag gissar att ni rider lätt in i fattningen för att behålla bjudningen hos hästen. Det är ganska mycket svårare att sitta ner i trav utan att "bromsa" hästen och störa den. Ridskolehästar spänner sig snabbt om det känner att ryttaren är obalanserad och då blir det ingen fattning.
Så att rida lätt in i fattningen, friskt tempo utan att att vara överilat, och fatta galoppen mitt på kortsidan brukar vara bäst om man är lite obalanserad. Gärna övningar där man fattar galopp på samma ställe flera gånger!

Förutom att man kan vara lite i obalans har man ofta inte hästen framme för hjälperna, tänk på att göra hästen uppmärksam! Den ska trava direkt för ett lätt tryck- och den ska trava framåt. När hästen är uppmärksam och du är i balans är det enkelt! Och då är det ofta enklare från skritt som någon annan tipsade om.
Blir dock lätt så himla mycket "förberedande" då, man tänker så mycket på hur man ska förbereda att hästen har somnat 50 gånger om innan man kommer till skott... Därför gillar jag din ridlärares metod:laugh:
 
Sv: svårt för galopp?

Några enkla saker för en bättre galoppfattning:

*ha hästen ställd. Stöd på ytter och kontrollera att du inte tjyv-håller i innertyglen för att hålla hästen ställd. Du ska kunna lätta på innertygel med bibehållen ställning. Rätar hästen ut sig när du lättar på tygeln så har den inte accepterad din innerskänkel - de är alltså den du måste driva mer med, alt. korrigera hästen genom att knacka till med skänkeln för att säga; hallå, jag menar något med det här benet.

*öka takten. Traven är tvåtaktig, galoppen är tretaktig. För att hästen lättare ska kunna byta gångart kan man öka takten. Det ska inte gå fortare utan den ska helt enkelt ta snabbare steg bara. traven ska gå från, 1, 2, 3, 4, till "en och två och tre och fyr"

*halvhalt. Om man bara ökar takten utan att stämma av innan fattningen är risken för att man tappar kontrollen och rinner iväg i slängtrav. taktökningen förbereder för att kunna byta gångart, halvhalten balanserar upp samtidigt som den berättar för hästen att nu kommer något nytt igen. -Mycket viktigt på alla hästar men speciellt på en skolhäst som av förklarliga skäl kan somna in lite och stänga av vad ryttaren säger.

*räta upp dig och vänta på hästen. Ett vanligt fel är att man lutar sig framåt och försöker fatta galoppen åt hästen genom att mana på den. Då rubbar man bara hästens balans vilket alltsom oftast leder till slängtrav eller i bästa fall en dålig fattning. Det är hästen som ska galoppera, inte ryttaren. Tänk att någon drar dig uppåt i håret, eller att du ska balansera en bok på huvudet.

* ha en plan för vad du ska göra om fattningen misslyckas. Om man gör alla förberedelserna, ger galoppskänkeln och inget händer är det bra att redan innan ha en plan för hur man ska gå till väga så att man inte på ren reflex börjar jaga hästen in i fattningen. T.ex. kan en plan vara att ta en ny halvhalt, göra om skänkelhjälpen samtidigt som man lägger spöt på bogen som ett förtydligande. Att i ett sådant fall lägga spöt på bogen handlar inte om att bestraffa eller slå hästen, beröringen ska bara vara lätt som en klapp på halsen och är till för att hästen lättare ska förstå.


När du rider kan du då och då öva på de första punkterna - öva på att ändra takten, kontrollera att ställningen är ärlig och på att göra halvhalter för att balansera upp hästen - även om du inte ska göra en galoppfattning.

Lycka till!
 
Sv: svårt för galopp?

För att göra det lite tydligare, du kan ju rida lätt i traven hela tiden, men precis i fattningen sätter man sig ner i sadeln. Har aldrig varit med om att någon lär ut att man ska fatta ur lättridning, det verkar svårt...
 
Sv: svårt för galopp?

Galopp är alltid lättast att fatta vid nedsittning. Om man rider lätt och ska fatta till galopp samtidigt så kommer hästen att tro att den ska fortsätta trava. Men man kan rida lätt, sätta sig ner i sadeln och fatta galopp direkt. ;)
 
Sv: svårt för galopp?

*öka takten. Traven är tvåtaktig, galoppen är tretaktig. För att hästen lättare ska kunna byta gångart kan man öka takten. Det ska inte gå fortare utan den ska helt enkelt ta snabbare steg bara. traven ska gå från, 1, 2, 3, 4, till "en och två och tre och fyr"
Va? Du måste menat; *öka TEMPOT. Det ska inte gå fortare utan den ska helt enkelt ta LÄNGRE steg bara. traven ska gå från, 1, 2, 3, 4, till "en och två och tre och fyr"

Håller nog inte med iaf, för lättare är det att tänka att man ska minska till tretakt, för att ryttaren ska tänka 'växla' inte 'skynda'. Annars blir det lätt att de jagas in i 'fräsh' trav (där den faller ur form och balans) och sedan in i hastig (och obalanserad) galopp.

TS: ändra så lite som möjligt, bara tänk att sittbenen sitter om till 'galoppsits' med innerhöft en aning mer fram och i tretakt, så att du rider galopp med sätet, så växlar han över för att följa. (dock behöver du ju sitta ner två steg innan i trav för att sitta in i tretakt, men det antar jag att ni redan gör, för rida lätt -hela- vägen i galopp är ingen hit : P)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 609
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 477
Senast: MiniLi
·
Ridning Har funderingar kring sitsen vid galopp. På ridskola lär man ut att det ska sättas tungt hela tiden, både vid fattning i galopp. Min...
2
Svar
33
· Visningar
3 520
Senast: Stekspaden
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 607

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp