Svårt för att backa ur släpet...

B

bombi

Hej! har köpt ny ponny och han har svårt för att backa ut ur släpet.
Tror att han bara är körd i lastbil för när han skulle stå fram så var han helt "tossig" bet i bommen backade fram och tillbaka innan luckan var nere, sedan ville han vända sig om när vi skulle ta ut honom.

Kommer från Tyskland och vet inget om honom.

Hjälp önskas!!!!

Sv: Svårt för att backa ur släpet...

Man får ju lära honom och visa att det inte är farligt. kanske köpa en billigare transport med frontalutlastning?

Jag har haft goda erfarenheter av att träna på att backa hästen ute istället, t ex när du går på promenad så gör halt var femte minut och bestäm dig för att backa något antal steg, beröm, och fortsätt framåt. Att hålla på i transporten och träna backning det kan bli farligt och dessutom så förknipppar hästen transporten med bråk o otrevligheter om det inte lyckas så bra.

Jag höll på ungefär i två-tre dagar, under promenader och i stallgång och sen var problemet löst. Visst är det en viss lutning på rampen men det verkade inte vara dte som bekymrade min utan det var just själva backandet han inte förstod. Han är också en import, det är möjligt att han bara tidigare har åkt i lastbil och gått ut framåt.

Lycka till, o glöm inte massor med beröm när han backar minsta steg bakåt! (Lägg gärna ett backkommando också så har hästen lättare att falla in i rätt beteende även om den är uppstressad av att vara i transporten.)

*kl*

vi har haft problem med 3åringen också eftersom vi för det mesta lastar ur framme. Gör som Jeeves säger och ta det lugnt och lär honom att backa. Det tar nog bara ett par gånger så kan han det.

precis samma problem had ejag med min import när han kom i augusti...gick inte att backa inne eller nånstans..tog mig nästan 3 timmar att komma ut transporten fösta dan när vi hämtat honom...(in travade han)

gjorde som någon häröver skrev backade honom ute från marken först..hade ett spö till hjälp eller en pinne som jag duttade på de frambenet som skulle bak och de fungerade! nu kan ja backa ridandes, ur transporten och till och med säga åt han å backa på tex gången fast ja är en bit bort och han backar

träning träning träning så går de!
lycka till!

Nackdelen med fronturlastning är att vissa hästar som är vana vid det inte vill/förstår varför de ska backa ut ur släpet sedan (om de åker utan fronturlast vid något tillfälle)
Jag undviker därför att använda fronturlastning, just därför att jag inte vill riskera att bli bunden till att alltid ha det.
Annars är det en jättebra ide.
Jag skulle träna ryggning vid varje tillfälle, på promenaden, i stallgången, under ridturer mm, och hela tiden använda ett kommando som hästen kan förknippa med att just gå bakåt (själv använder jag "backa") Glöm inte att berömma för varje steg bakåt din häst tar, särskilt när den backar ur transporten.
Lycka till!!!!!

dum fråga kanske men går det inte att lasta ut som vanligt i en fronturlastningstransport också? :crazy:

Självklart går det!! ;) Men det jag menade var att om man har en häst som är van att gå ur transporten framåt så kanske man alltid måste ha den möjligheten, vilket kan strula till det ibland. (t.ex om det egna släpet är på verkstad och man måste låna/hyra ett annat)

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 031
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 621
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar