Svårt att tränsa!

Sandrahorse99

Trådstartare
Hej jag har ett litet problem med att kunna tränsa min Medryttare häst.
Det är inte svårt att få in bettet i munnen men hon höjer huvudet så högt att jag inte når så hur kan man få ner hennes huvud på enklaste sättet ??? :)
Skulle gärna vilja ha tips på det??! ;)
 
Sv: Svårt att tränsa!

Har ägaren samma problem? Ägaren är väl den som känner hästen bäst och vet vad som funkar. Om det är samma problem för alla så skulle jag undersöka om hästen har några problem med öronen om den är rädd om dem.
Om den bara gör så vid tränsning så kanske den har något problem högre upp i munnen, där bettet hamnar när man drar upp tränset.
 
Sv: Svårt att tränsa!

Min ena häst är väldigt skygg om huvudet för folk han inte har helt förtroende för, så när folk han inte känner så väl ska tränsa honom kan han dra upp huvudet. Det brukar funka om man har lite havre i näven som han får EFTER att man tränsat. Så fort han ser att man har havre i handen så är han jätteivrig på att få in bettet i munnen :-)
 
Sv: Svårt att tränsa!

Håll en godisbit i handen "under" bettet. Hästen måste alltså först ta bettet i munnen innan den kan ta godisbiten. Du bestämmer lätt hur lågt du vill att hästen ska hålla sitt huvud och jag lovar att den lär sig på några dagar. Detta är en belöning och inte en muta som en del tror. En belöning får man för utförd prestation men en muta ger man för att man hoppas få något i gengäld. Jag är inne på min fjärde häst som tränsas på detta sätt, alltid, och det är så enkelt och praktiskt. Varför inte ge lite beröm och få en glad häst. Har hört folk säga att man inte ska ge godis varje gång men det gör jag och har aldrig haft problem med det. Dessutom kan det hjälpa hästen att "tugga" på bettet och bli lite mjukare i munnen.
 
Sv: Svårt att tränsa!

Nej han får in det lätt men det är det att jag tror hon testar för han brukar säga att jag ska vara bestämd när jag sätter på tränset.
Får hoppas era tips funkar :) tack för tipsen igällafall :bow:
 
Sv: Svårt att tränsa!

Ta vid tillfälle och se om du kan kika in i hästens öron. En del hästar kan ha svamp i öronen, ser ut som vita fläckar, vilket kan göra dem rädda om sina öron.
Är det svamp så är det bästa att, förutom ringa veterinären, knäppa upp sidostyckena på ena sidan och trä nackstycke + pannrem över öronen lite försiktigt vid tränsningen.

Är det inte svamp så rekomenderar jag en pall (om hästen står lungt och stilla i gången)
 
Sv: Svårt att tränsa!

Ta godis i samma hand som bettet:)


min ponny var jätte svår att tränas i början när vi köpte honom. Han testade säker mest bara och jag var för liten för att nå upp tillräckligt. Men med lite godis, gick de jätte bra:)
 
Sv: Svårt att tränsa!

Eklaste sättet tycker jag vore att prova att ha en morotsbit eller liknande i handen som du håller bettet i. När hästen tagit bettet ger du moroten. När hästen upptäckt att den får morot i samband med tränsning kan du sänka handen med moroten nästa gång, och hästen kommer att ta ner huvudet för att ta moroten. Efter några gånger kommer hästen att ha lärt sig.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
782
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 592
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 230
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 016
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp