Svårt att ta E-körkort?

Silver Girl

Trådstartare
Jag har B-körkort och ingen vana alls att köra med släp/transport. Hur svårt är det att lära sig? Hur lång tid (hur många körlektioner) behövs för att ta E-körkort? Min pappa kan hjälpa mig öva med vanligt släp, men ej med tungt. Teori har jag inga svårigheter att plugga in.

De jag pratat med som tagit E-körkort har alla haft många års vana att köra med släp innan, så de hade inga större problem.

Sv: Svårt att ta E-körkort?

Jag hade aldrig någonsin kört med släp när jag tog mitt, och jag tyckte det gick jättebra!

Teorin hade jag läst för B-kortet bara knappt 2 år tidigare, så den var i stort sett bara att fräscha upp och lägga till släpvagnsdelen.

Jag tog 4 lektioner totalt, och övningskörde 2 gånger med svärfars lätta gallervagn på egen hand. :D
Det svåra var att komma underfund med backningen, men när poletten väl trillade ner var det jätteenkelt. Backtekniken är ju i stortsett densamma mellan ett lättare och ett tyngre släp, det som gör själva körningen svårare är att vara medveten om att man har mer tyngd bakom, att man måste planera sin körning mer.

Det viktiga är dock att vara medveten om att ett avklarat prov bara ger behörigheten att köra med tungt släp, sedan måste man skaffa sig rutin för att bli en säker och bra förare i längden!

Nej det är inte svårt.

Jag hakade på ett B-släp bakom min bil och hade det med överallt, samma dag som jag tog B-kortet och betalade min bil. Sen körde jag hästar också.

Tog teoriprovet och bokade sen en lektion på bilskola för att få hjälp med säkerhetskontrollen och konbanan, vi körde även lite i trafik med deras ekipage.

Och sen körde jag upp på årets första snöovädersdag, det var precis så att konerna stod kvar (hade varit mkt duktig och bytt till vinterdäck på hela ekipaget dagen innan) men det gick vägen utan problem :D Sex och en halv månad efter mitt B-kort.

Men rutin, så haka på ett b-släp och kör, kör kör kör. Träna på att backa på parkeringar osv. Och som redan är sagt, planering av körningen är i princip den viktigaste, så att du inte behöver bromsa mer än nödvändigt och att du i princip aldrig behöver nödbromsa (det kan alltid komma vilda djur och sånt men situationer du kan förutse ska du också förutse).

Haka på ett släp hade varit en jättebra idé om min bil hade haft dragkrok... Har valt att ha en mindre bensinsnål bil då jag är ensam, och utöver de enstaka gånger min häst ska ut och åka inte behöver större bil. Planen är att vid dessa tillfällen byta bil med mina föräldrar som har en volvo v70. Saken är att den bara får dra 1400 på B-kort, och alla boogie-släp jag lyckats hitta att låna/hyra väger minst 1470:mad:.
Enormt irriterande, annars hade pappa som har stor släpvana kunnat köra. Jag kan dock inte begära att han ska ta E-körkort, så därför dök tanken upp att jag skulle göra det.

Ska på kurs i augusti, om jag kan ta mig dit. Har försökt hitta nervägda boogie-släp eller B-kortslastbilar till uthyrning i närheten, men inte lyckats. Vill inte köra 12 mil med enaxlat.

Är kanske dumt att ta E-körkort och sedan bara köra ett par gånger om året? Kommer ju inte att få någon vana och erfarenhet, men är ju medveten om detta och kommer att ta det väldigt lugnt på vägarna och ej ge mig ut i busväder om det inte är akut.

Någon som vet ungerfärligt pris på att ta E kort? Jag har kört med släp i ca 4 år och har haft körkort i 5 år. Så jag kanske inte behöver särskilt många lektioner.

Det är ALDLRIG dumt att skaffa fler bokstäver på körtet.

Låna / byt med päronen så ofta du kan då.

Ärligt talat så har jag kört olagligt i fyra år..ingen som har sagt något än:angel: jag tycker det känns säkrare att köra tyngre ekipage,så säkerhetsmässigt känns det löjligt.

Är kanske dumt att ta E-körkort och sedan bara köra ett par gånger om året?

Absolut inte!!

Man får lära sig många små detaljer som man inte tänker på annars, t.ex. lastförankring, rutiner vid påkoppling och riskbedömningar.

När man väl har genomgått den utbildningen ser man plötsligt många saker som gör att man önskar att BE vore ett krav för framförande av ALLA släpvagnar. :crazy: Många kopplar och kör helt vansinnigt.

Speciellt vettig känns utbildningen om man ska köra med levande last...:cool:

Ärligt talat så har jag kört olagligt i fyra år..ingen som har sagt något än:angel: jag tycker det känns säkrare att köra tyngre ekipage,så säkerhetsmässigt känns det löjligt.

Det kanske känns stadigare att köra, men när något väl händer så blir ju konsekvenserna värre ju tyngre ekipage du har...

Jag hade ingen släpvana när jag tog mitt E-kort.

Två lektioner á 80 min för att lära mig backa släpet genom banan + säkerhetskontroll och funktionsbeskrivning.

Stadskörningen blev automatiskt till och från träningsplatsen, tänk på att hålla ut i svängarna en aning bara...

Får väl hoppa på fortsatt tur då så du slipper lämna ekipaget på vägrenen när du stöter på en "riktig" trafikpolis nästa gång :crazy:

Två lektioner á 80 min för att lära mig backa släpet genom banan + säkerhetskontroll och funktionsbeskrivning.

Jajust det, jag kanske ska nämna att mina 4 lektioner gick åt just för att jag är ganska obegåvad när det gäller första steget i inlärningen. En mer normal människa klarar det säkert på två. :angel::p

Mitt körkort (B+E) är värt närmare 30 000:- totalt, just för min teknikrädsla och svårighet att få poletten att trilla ner. Idag känns det dock mycket bra att köra! :D

Hur kopplar och kör man vansinnigt menar du? Bra att veta vad man glöömer/ska tänka på extra noga. Jag håller precis på att vänja mig vid att köra släp, tycker jag kopplar och kör rätt ok men såklart backningen som är den största skillnaden mot bara köra bil. E-kort hade ju varit riktigt bra, nån gång i framtiden blir det nog men bäst att öva mycket först, för annars blir det nog dyrt =)

Jag lånar din tråd lite!
Hur mycket muntligt får man förklara på uppkörningen?? Det är det jag är orolig för inför uppkörning för jag är så dålig på det där med att förklara och räkna i huvudet..

Det jag har stora problem att lära är lastsäkring och hur man vet hur mång aoch vilka spännband man ska ha till olika ekipage..! Är jättesvårt tycker jag så jag får nästan panik när jag tänker på det. "my"-värden och grejer.

Måste jag kunna redogöra för slumpmässigt ekipage som de hittar på eller är det bara det jag kör för tillfället jag måste kunna visa på och tala om?

Jag gick en teorikurs på 2x2 timmar på trafikskolan där dom gick igenom men det fastnade inte.
Är urkass på matte.

Senast ändrad av en moderator:

jag körde upp via trafikskola med hästsläp, lastat med spånbalar så dom inte kunde rubbas = säker last.

Så något om spännband och sånt hade jag inte läst på alls :o

Det viktigaste om dom frågar om lasten är att den inte ska kunna rubbas. + att trycket på kulan inte ska vara varken för högt eller lågt beroende på om du lägger last på kärran fram eller bak...

Sedan fick jag beskriva hur det kommer sig att släpets bromsar inte slår i när jag backar ekipaget... Dvs, funktionsbeskrivning.

Även fick jag frågan om vad jag ska göra om jag parkerar släpet i lutning. Dra i handbromsen och lägga klossar vid däcken är det :)

Och sedan kan man få beskriva bilen och släpets papper. Hur kommer det sig att du inte får dra det här släpet med den här bilen när det står att släpet bara väger 700kg tex... Alltså du ska ha koll på vad tjänstevikt, bruttovikt och totalvikt är för både bil och släp och vad som händer om du kopplar till en annan bil osv...

Jag körde som jag sa upp med trafikskolans ekipage så jag hade ju "övat" på ekipagets papper redan innan även om jag kan det idag. Men det var skönt att få se papprena innan..

Hade ungefär samma frågor. Inte särskilt utförligt om man jämför med funktionsbeskrivningen på D.

Jag fick redogöra rätt utförligt, det var faktiskt en rejäl grillning (vilket också körskoleläraren som var med medgav, att det var tufft). Jag hade tack och lov inga problem att redogöra, men fick verkligen gå in på detaljer. Vissa av dessa detaljer medgav provledare/inspektören låg utanför kraven, men han tyckte ändå att det var motiverat.

Har du "otur" kan du råka ut för en rejäl genomgång alltså, med andra exempel än det du själv medför (ekipaget alltså).

Jag fick redogöra rätt utförligt, det var faktiskt en rejäl grillning (vilket också körskoleläraren som var med medgav, att det var tufft). Jag hade tack och lov inga problem att redogöra, men fick verkligen gå in på detaljer. Vissa av dessa detaljer medgav provledare/inspektören låg utanför kraven, men han tyckte ändå att det var motiverat.

Har du "otur" kan du råka ut för en rejäl genomgång alltså, med andra exempel än det du själv medför (ekipaget alltså).

Samma här, fick rätt så tuffa frågor och mååånga.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 233
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 418
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 897
Senast: lilsan
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
867
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31