Svårt att somna om...

Diana

Trådstartare
Hur gör man för att få sin älskade unge att somna om på natten? Just nu är Elliot vaken minst en timme varje natt. Han somnar snällt i sin egen säng vid 19-19.30, vaknar till vid 23 tiden. Då räcker det med att man stoppar i nappen och sitter vid sängen i fem- tio minuter. Men sen vaknar han en gång på natten och det tar lååång tid att få honom att somna om. Minst en timme! Han vaknar för dagen vid 05, har man riktig tur sover han till 06.

På dagen sover han oftast 2 timmar, men sover ibland kortare(och ibland längre) och det verkar inte påverka nattsömnen.

Hur gör man för att få det att gå lite snabbare? Vi har mörkt i sovrummet, inga lampor tända. Oftast lyfter vi över honom till våran säng, men har även provat att söva om honom i sin säng. Han får inte nattvälling längre, men har provat att ge utan någon skillnad. Vi sover i samma rum, funderar ibland på att sova på soffa och se om det blir någon skillnad. (Vi flyttar till hus om ca en månad, då får han eget rum)

Läste nu på ett annat forum att många har gett omega 3 och märkt stor skillnad på sömnen, vad tror ni om det? Någon som testat?

Finns det någon som har någon idé? Vi behöver få sova...

Sv: Svårt att somna om...

Hur gammal är han? Hur länge har det pågått?

Jag provade ge eskimoolja på mitt "sov-problem-barn" men det gjorde ingen skillnad för oss.

Det enda som funkat hos oss är att vänta ut det, tyvärr. Äldsta sonen här, 3 år snart, sover väldigt varierat och i flera perioder varit mycket vaken. Vi har bara kunnat vänta ut fasen, vara konsekventa och göra likadant varje natt och verkligen gjort så mycket natt som möjligt. Och sen hoppats att fasen går över snart.

Man blir snortrött men orkar mer än vad man tror... Lägg er själva i tid. När det varit som värst hos oss hade vi som "regel" att inte lägga oss innan 21 på vardagar och 22 på helgerna. Annars hade jag varit klar att lägga mig kl 20 men kände ändå att någon måtta får det vara ;). Det blir inte mycket privatliv kvar men det går ju över, det är det ena man vet.

Lycka till! Det här med sömn är jag efter många resor ganska övertygad om är bland det mest engagerande ämnet som finns. De som har sovande barn kan aldrig föreställa sig hur det är att inte ha det. Jag är också övertygad om att det är väldigt individberoende, vi har nog provat det mesta utan resultat.

Han är 15 månader. Vet inte hur länge det har hållt på men det rör sig om flera månader iaf. Han har alltid vaknat på natten men varit ganska lätt att söva. Har funderat lite på om det är tänderna som spökar, han har 8 st som är på väg upp, men han verkar inte ha ont. Han är aldrig lessen när vaknar iaf.

Att lägga sig i tid är ju skitsvårt, men vissa kvällar är jag så trött vid åtta tiden att jag knappt vet vad jag heter... Men brukar hålla ut till tio.

Funderar på att testa omega 3, fungerar det inte så är det ju bara att sluta. Då är det väl "bara" att vänta ut honom.
Tack för ditt svar!

Går han på förskola, eller ska han börja snart? Om han går, hur länge har han gått? Anledningen till att jag frågar är att då blir det kanske en automatisk ändring, eftersom deras "livsstil" ändras ganska radikalt då.

Vi fortsatte att ge Eksimåoljan trots att den inte gjorde nytta, den är ju iallafall nyttig!:)

Du kanske kan ta ett par kvällar iallafall och lägga dig kl 8? Då får du ju 3h sömn tills han vaknar vid 23?

Han börjar på förskola på måndag! Det kommer bli en mjukstart, han kommer bara gå 15 h/vecka och just nu har dom tre barn. Men det kommer bli en stor förändring för honom iaf.

Köpte omega 3 igår, tog en som vi båda kunde ta. Jag tyckte den var skitäcklig men han ville ha mera:) Är skeptisk till att det hjälper men det är ju nyttigt ändå.

Imorse fick vi sovmorgon, han vaknade vid sex tiden. Det är ganska stor skillnad på 05.00 och 06.00.

Vi testade också omega 3 till vår strulsovare. Det hjälpte inte ett dugg. Testade också mycket mat precis innan läggning, bad innan läggning, tänd nattlampa, helt släckt, svalt i rummet, varmt i rummet, mycket aktivering, stenhårda rutiner, sen läggning, tidig läggning, skrikmetod (förlåt stackars lillen :cry:), massa nappar i spjälsängen, sova emellan oss efter första uppvaket, söva om i spjälsängen varenda gång, söva i vagnen... you name it. Han vaknar helt enkelt mycket. Det enda som har hjälpt är stigande ålder, och att han numera sover i spjälis kloss i föräldrasängen. Sen vi började med det så vaknade han först bara och ville hålla handen nångång per natt. Numera väcks vi bara om han drömmer ordentliga mardrömmar och skriker högt. Dessutom är det slut på tidiga morgnar, vi får nästan garanterat sova förbi 0630. Ibland ända till åtta! :banana:

Nu kanske jag låter väldigt deprimerande och negativ, men det är inte min mening. Jag vill bara visa att du inte är ensam om strulsovare, och ibland går det helt enkelt inte att fixa strulet på ett enkelt sätt. Man får bara hitta överlevnadsstrategier, som att lägga sig tidigt, dela upp nätterna osv och helt enkelt vänta ut eländet. Och det är inte lätt att hålla uppe humöret när man lever med kontinuerlig sömnbrist! Speciellt om man träffar på föräldrar med småttingar som sover som stockar, som har noll förståelse för hur jobbigt det är att aldrig får sova. Eller som kommer med käcka påpekanden om att det bara är att "skaffa bra rutiner" eller något liknande. Jo tjena, bara skuldbelägg lite till :grin:

Båda våra har i en period (jag tror det var runt ett-års-åldern) vaknat mitt i natten och varit klarvakna och redo för lek och skoj.:crazy: Vi samsov, så vi låg bara kvar och gjorde vad som krävdes för att slippa skrik, men absolut inte mer. Försökte ignorera och utstråla "det är natt och alla sover!". De brukade ligga och babbla och försöka få igång oss. Ibland var det svårt att hålla sig för skratt.

Om vi låg så stilla och tysta att vi somnade om började de skrika. Men det funkade ganska bra att halvslumra och t ex sjunga en vaggvisa eller gunga dem lite.

Min man blev så van vid att sjunga "sov du lilla vide" om nätterna att han oftast började sjunga i sömnen om man råkade stöta till honom.:D:love:

Till slut blev vakenperioderna kortare.

när jag var liten så fick man en tygsnutt doppad med kosken, det rådde bot på problemet.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 928
Senast: G-uldlock
·
Gravid - 1år Kommer ofta upp mat igen när vi lägger ner bebis, trots att vi matat mer upprätt, tagit pauser för att rapa mitt i måltiderna, och...
Svar
1
· Visningar
386
Senast: falukorw
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 898
Småbarn Att små barn sover dåligt vet vi ju alla. Det går i perioder. Men nu har lillebror, 13 månader, sovit dåligt i sju månader. Minst ett...
Svar
7
· Visningar
833

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka