Svårt att sitta ner i traven.

Fragile

Trådstartare
Hej!
Mitt problem är att jag har så himmla svårt att sitta ner i traven. Så jag tänkte så här, jag måste träna mer på min balans! Så jag har börjat rida mer barbacka och även fått min syrra att longera min häst när jag sitter på.
Jag försöker slappna av och luta mig bakåt men tyvärr har jag inte haft nån framgång, studsar som en pingisboll. Upp o ner och från sida till sida.
Försöker även att "hålla om" hästen med mina ben, men då blir det nästan värre.
Det är ju inte bekvämt för mig och absolut inte för hästen! Så jag vet inte riktigt hur jag ska gå vidare..
Svårt för er o säga säkert eftersom ni ej sett mig rida, men jag tänkte om ni hade nån teori ändå! :)

Sv: Svårt att sitta ner i traven.

Jag tror inte att det är så bra att rida barbacka för att kunna sitta ner bättre i traven, eftersom det lätt blir att man sitter lite framåtlutad när man rider barbacka. Man ska inte knipa med benen för att sitta stadigare, då blir man bara spänd. Sitt tillbaka o sjunk djupare ner i sadeln i stället. Blicken är ganska viktig, tänk på att titta uppåt framåt mellan hästens öron. Rid utan stigbylar o håll i framvalvet om det blir skumpigt i början. Tänk på att sitta lodrät o att slappna av hela tiden (men inte så mkt att du blir en hösäck), speciellt om du håller i framvalvet då det är lätt att man hamnar i stolsits och/eller bakvikt.

vart skulle den här tråden annars ligga? :confused:

Hej! Tack för svaret! Nej, jag tänkte om tråden skulle ligga under Grundutbildning eller nått :)
Ja, jag har ridit barbacka mest för balansens skull. Okej, jag ska prova med det. Ja, det där med blicken också.. Jag måste börja rida för tränare nu igen! Känns som man får massa olater när man inte gör det.. iaf träna en gång i veckan.
Tack för svaret nu igen! :)

Vilket trav-tempo låter du hästen gå i - samlad trav eller "släng"trav?
Vissa hästar kan vara väldigt svåra att sitta ner på när de går i snabb trav utan samling.

Jag skulle börja ridpasset med att rida fram hästen i ökad trav under lättridning. Sedan gå ner i skritt och försöka samla ihop hästen i en lugn och jämn skritt. Försök hitta hästens rytm i skritten. Därefter rider du fram i kort, lugn trav under nedsittning, Ju lugnare trav desto lättare är det att hitta rytmen. Känner du att du börjar skumpa - sakta ner igen.

Om hästen är lite omusklad, så kanske den har svårt för att trampa under sig ordentligt i kort trav. Då är det bättre att fortsätta rida den i lite friskare tempo under lättridning.

Hoppas du förstår vad jag menar

Ja, jag förstår! Låter vettigt ;)
Han e ju lite svår, eftersom det är en travare, men det ska jag göra.. Har just börjat med dressyr nu.. Hans första år hos mig va det bara bygga muskler genom lååånga skrittpass :)
Tack!

Du ska inte luta dig bakåt utan sträva efter en lodrät sits försök att slappna av i sätet men hålla om med underskänklarna. Det är skitsvårt, jag vet...

Det är oftast lättare att sitta ner barbacka eller utan stigbyglar än vad det är med. Tänk på det så du inte bara rider utan stigbyglar för då kommer du ändå ha svårt att sitta i traven med stigbyglar.
Pressa ner hälen så mkt du kan, håll om med underskänklarna och gör dig så tung som möjligt. Tänk på att rida med sätet, gunga med!, så du inte sitter o spänner dig eller försöker sitta helt helt stilla till en början.

Tack för tippsen! Jag har inte kunnat testa så mycket nu eftersom han trampat av sig en av skorna... men snart så! :D

Fragile skrev:
Hej!
Mitt problem är att jag har så himmla svårt att sitta ner i traven. Så jag tänkte så här, jag måste träna mer på min balans! Så jag har börjat rida mer barbacka och även fått min syrra att longera min häst när jag sitter på.
Jag försöker slappna av och luta mig bakåt men tyvärr har jag inte haft nån framgång, studsar som en pingisboll. Upp o ner och från sida till sida.
Försöker även att "hålla om" hästen med mina ben, men då blir det nästan värre.
Det är ju inte bekvämt för mig och absolut inte för hästen! Så jag vet inte riktigt hur jag ska gå vidare..
Svårt för er o säga säkert eftersom ni ej sett mig rida, men jag tänkte om ni hade nån teori ändå! :)

Jag har precis samma problem som du :crazy: Försöker jobba på det...!! :smirk: Jag måste tänka på titta upp, upp med hakan, räta upp mig och luta mig lite mer bakåt....:o :o Hatar att ha detta problem...Men men, man får träna.....HAr dock lättare att sitta på endel hästar, tur e väl de ....:D

Ja, va kul! Eller kanske inte!? :confused:
Samma för mig, olika från olika hästar. Red ett halblod förut som jag kunde gunga med bra i traven.. Men detta, ja du.. Måste försöka slappna av bara.
Just det! Det med blicken ja! Det tror jag me att jag slarvar med. Speciellt nu, när man bara rider ut.
Hoppas det löser sig för dig! :)

Förstår att det är svårt, travare är ju inte född med någon av ridsynspunkt bra trav, dom är ju oftast lite skumpigare och mer obalanserade. Går hästen i form? Då är det oftast lite lättare. Och försök slappna av i dina höfter, tänk att höfterna ska ta upp all rörelse som kommer från hästen, så att du kan sitta still med resten av kroppen.

Hej! Min travare är omöjlig att sitta på i traven om han inte går i form. För då skumpar det nå rejält!!
Men så fort han blir mjuk och kommer i form...så blir han välldigt behaglig att sitta på!

Jag har samma problem. jag fick tipset att sätta igång hästen i trav och sitta ner de första stegen, då hästen förhoppningsvis är lite mer samlad, sen rida lätt eller sakta av. Sen försöka sitta några fler steg varje gång. det tycker jag funkade bra.. Nu är jag dock tillbaka på nogg igen eftersom jag inte kunnat dressyra ordentligt på ett halvår.. Jobbigt är det..

Fick tipset av en granne att tänka att man sitter i grädde o jättelånga ben, det konstigaste är att det faktiskt funkar... Eller så kan man leta rätt på en häst med ännu stärre o skumpigare trav o testa att sitta på den ett par ggr, sen tycker man att ens egen är hur underbar o "o-skumpig" som helst :cool:

Träna magmuskler och ha tyngd i magen. :banana: Att "fjädra" med magmusklerna funkar i alla fall för mig.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 171
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 574
Senast: Cs218
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 531
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 256

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka