Svårt att lyfta ena frambenet

K

Kalle_Choklad

Hej. Någon som varit med om detta?

Hästen är ovillig att lyfta ena frambenet och detta är något nytt. De andra tre benen är inga problem men när man ska lyfta detta för att t ex kratsa hoven så ser och känner man tydligt hur han liksom lägger över tyngden på det benet så man inte får upp det.

Jag funderade på om han möjligtvis har ont på motsatta sidan och därför inte vill lägga tyngden där? Men jag kan inte se eller känna något någonstans. Har bett andra att titta också men vi hittar inget. Han rör sig normalt också.

Jag bad hovis kolla om han kunde se något konstigt men tipset han gav var bara: "kläm lite hårdare om senan så lyfter han nog" :(
Också ett sabla tips att få till en häst som alltid brukar lyfta sina fötter snällt och lydigt! :(

Nån som har en idè?

Sv: Svårt att lyfta ena frambenet

foderpållen har gjort så en längre tid o nu har det blivit värre så nu är han halt det är troligen pålagringar på våran..(vet skall behandla)

jag skulle ta ut en vet o kolla på det innan det blir värre...

Min kompis häst gjorde så isomras.
Han gjorde de bara för att jävlas. Men när han märkte att vi inte gav oss började han snällt lyfta hoven igen.

Han gjorde de bara för att jävlas. Men när han märkte att vi inte gav oss började han snällt lyfta hoven igen.

Fast jag tror inte att han gör det för att "jävlas". Detta är en häst som alltid göra allt man ber om och att han jämt skulle "jävlas" med bara detta enda ben tror jag inte alls. Jag känne rmin häst så pass att jag vet att det är något annat.

Hej, jag har väldigt svårt att tro på att en häst "jävlas". Se det i stället som så att den hela tiden sänder ut signaler och det är upp till dig att lära dig att läsa hästen och tyda signalerna.

Jag håller med TantEster, det kan vara allt från en vrickning, början till hovböld,hovömhet till ömmad led eller ömmande senor,ligament,muskler, mm.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 521
Senast: Ceta
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 685
Senast: skuggi
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 881
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka