Svårt att köra hästsläp med elbil – blir för tungt

Jag tänker att det alltid är svårt att jämföra med befintlig bil. Prisjämförelsen blir bara relevant om man tar ett scenario där du ska byta bil och därmed jämför bilar du överväger att byta till. Då kan man titta på likvärdiga bilar som uppfyller ens kriterier, och sen jämföra totalkostnaden som då både inkluderar inköp och löpande kostnader.
Ja, det var det jag försökte göra även om mina antaganden om löpande kostnader är baserade på befintlig bil, vilket är det jag känner till mest detaljer om. Jag försökte jämföra inköp av en helt ny sådan med en helt ny elbil.

Sen beror kostnader också en del på hur man gör åtgärder. Jag behövde byta batteri nyligen och köpte på rea och bytte själv. Det blev 2500 kr plus två timmar i egen insats. På verkstad hade det legat kring 6000 kr.
 
Ja, det var det jag försökte göra även om mina antaganden om löpande kostnader är baserade på befintlig bil, vilket är det jag känner till mest detaljer om. Jag försökte jämföra inköp av en helt ny sådan med en helt ny elbil.
Det finns hemsidor som hjälper en med sådana uträkningar. Som jag fattat brukar elbilarna ”vinna” när man räknar med alla omkostnader, sålänge man jämför liknande bilar 😊
Vad jag minns så är det framförallt bränslekostnader, skatt och service som slår ut.

Snabb googling gav tex denna som menar på att elbilar i mellanklass är billigare än motsvarande förbränningsbil efter 3 års ägande: https://www.vibilagare.se/nyheter/nya-siffror-da-blir-elbilen-billigare-att-aga-avgasbilen

Men det är ju flera faktorer som påverkar och som kan förändras rätt drastiskt. Tex om det finns miljöbilspremie eller ej vid inköp, skatteläget (bonus malus), bensin/dieselpris mm.
 
Det finns hemsidor som hjälper en med sådana uträkningar. Som jag fattat brukar elbilarna ”vinna” när man räknar med alla omkostnader, sålänge man jämför liknande bilar 😊
Vad jag minns så är det framförallt bränslekostnader, skatt och service som slår ut.

Snabb googling gav tex denna som menar på att elbilar i mellanklass är billigare än motsvarande förbränningsbil efter 3 års ägande: https://www.vibilagare.se/nyheter/nya-siffror-da-blir-elbilen-billigare-att-aga-avgasbilen

Men det är ju flera faktorer som påverkar och som kan förändras rätt drastiskt. Tex om det finns miljöbilspremie eller ej vid inköp, skatteläget (bonus malus), bensin/dieselpris mm.
Men ni som har elbil, en av de dyra återkommande åtgärderna är bromsbyte och däckinköp. Jag fattar att man inte behöver köpa motorolja och filter för 1500 om året, men det mesta andra är väl ganska jämförbart? Visst måste man byta olja i mekaniska delar och bromsar, luftfilter för kupén, osv? Man kör väl inte bara år efter år utan att hålla bilen i skick?

( Känner mig och är ganska okunnig på området trots att jag jobbat på Audi i 8 år men det var innan elbilarna var särskilt med i matchen.)
 
Men ni som har elbil, en av de dyra återkommande åtgärderna är bromsbyte och däckinköp. Jag fattar att man inte behöver köpa motorolja och filter för 1500 om året, men det mesta andra är väl ganska jämförbart? Visst måste man byta olja i mekaniska delar och bromsar, luftfilter för kupén, osv? Man kör väl inte bara år efter år utan att hålla bilen i skick?

( Känner mig och är ganska okunnig på området trots att jag jobbat på Audi i 8 år men det var innan elbilarna var särskilt med i matchen.)
Vissa elbilar servas inte alls på samma sätt som förbränningsbilar gör. En del skillnader mellan olika märken alltså. Jag har ju ingen egen ren elbil men vet att Tesla inte har serviceintervaller alls, de har tex inget krav på att man ska serva bilen för att garantin ska gälla. Man kan lämna in bilen på kontroll, men det är helt frivilligt.

Klart man måste byta däck och ha koll på bromsar men som jag förstått det så är det väldigt lite annat som faktiskt behöver servas.
 
@sjoberga jag håller med dig om att prislappen på elbilar varit alldeles för hög. Upplever dock att konkurrensen ökar och att priserna börjar sjuka ordentligt. Jag kanske skulle önska att man sänkte förmånsvärdet för elbilar och på så sätt uppmuntrar elbilar som förmånsbilar. Det gör att utbudet av 3 år gamla elbilar (känns som att de flesta privatpersoner köpt begagnat och inte nytt..?) skulle öka.

När jag skulle köpa bil sist ville jag ha en ca 3 år gammal bil med rimligt antal mil. En bil som fick dra hästsläp och som var rymlig till hela familjen. Valet blev då mellan min el Audi och en xc60 diesel. Prislappen var den samma på själva bilen. Audin är dock betydligt billigare att köra och eftersom jag kör nästan 3 000 mil sparar jag en rejäl slant på drivmedel. Så för mig är elbil klart billigare. Men en förutsättning för det är att jag kan ladda hemma. Skulle jag behöva ladda 100% borta skulle kostanden nog nästan vara detsamma för bilarna.
 
Men ni som har elbil, en av de dyra återkommande åtgärderna är bromsbyte och däckinköp. Jag fattar att man inte behöver köpa motorolja och filter för 1500 om året, men det mesta andra är väl ganska jämförbart? Visst måste man byta olja i mekaniska delar och bromsar, luftfilter för kupén, osv? Man kör väl inte bara år efter år utan att hålla bilen i skick?

( Känner mig och är ganska okunnig på området trots att jag jobbat på Audi i 8 år men det var innan elbilarna var särskilt med i matchen.)

Jag har som jag skrev bara behövt byta bromsbelägg en enda gång på mina 22-23 tusen mil. Och det är ju aldrig något fel på den på besiktningen eller annars 😅 Har frågat både besiktningen själva, min verkstad och mer bilkunniga vänner och alla säger bara har du inga problem så är det inga problem. Kanske de gjort hjulinställning någon enstaka gång men annars är min standard att använda däcken 2 säsonger (kör 2500 mil/år). Byter på verkstad och har däckhotell. 550 kr/månad sparar jag som täcker det och sedan kommer skatt (365 kr/år), försäkring och besiktning utöver det. Och så tycker jag lampor behöver bytas stup i kvarten men då kör jag bara förbi verkstaden/gör de små i samband med däckbyte. Lämnar in mitt hästsläp för service (för mina typ max 5 resor/år 😅) varje år på samma verkstad och får bra hjälp så jag har helt enkelt landat i att jag ska lita på att säger de min bil mår ok så gör den väl det?
 
Däckbyten får man ju göra även på bensin- och dieselbilar? Tänker att det blir exakt samma för båda bilslagen.

Jag kör ca 2500-3000 mil om året (köpte min elbil ny våren 2021 och den har har nu snart fyra år senare gått strax över 11 000 mil), det enda jag har bytt är 12-voltsbatteriet en gång. Dock en Kia så service var 1500 mil vilket är opraktiskt, de har kostat mellan 750-4500 per gång, oftast runt 1000kr.

Vet inte exakt vad jag betalat för elen men sist jag gjorde någon slags beräkning har jag för mig att det blev ungefär 800kr i månaden en vanlig månad. Ibland blir det någon snabbladdning om det blir långkörning, då blir det några hundra extra. Körde iofs Stockholm-Danmark t.o.r för en total bränslekostnad på 500kr 😁 för några år sen men då laddade jag gratis på ett hotell i Jönköping över natten. Och gratis vid destinationen.
 
Finns Ford 150 Lightning i Sverige? Ford's minsta pick-up truck? Om jag inte missminner mig kan den dra runt 10,000 lbs, vilket borde bli runt 4500 kilo.

Svenska regler sänker nog den släpvagnsvikten rejält. Kompisen/chefen hade en 150:a diesel V8 över 300hk men fick inte dra mer än 2000 kg enligt reg bevis. Tack vare alla våra C/CE behörigeter kunnne vi endock köra total tågvikt (dragbil+släp) 7500 kg.
 
Det skulle beslutas i höstas inom EU om en generell höjning av viktgränsen för B-kort för elbilar och vätgasbilar. Till 4250 kg för att just undvika det här med att batteriets vikt diskvalificerar många från användande. Hittar inte några bra källor för hur beslutet gick, nån som vet?
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 194
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 500
Senast: Görel
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 873
Senast: Wille
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
1 006
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka
Upp