Sv: svårt att hitta medryttare?
till er som har medryttare/halvfodervärd på eran häst!
hur svårt är det att få tag i medryttare?
vart fick ni tag i eran medryttare?
vad betalar h*n ?
Lätt att hitta folk som enbart vill rida men svårare att hitta någon som bryr sig om pysslet runt om kring särskilt då det är skitväder och mörkt tidigt ute och hästen av någon anledning bråkar och inte vill gå som man vill just den dagen.
Hittade min senaste medryttare via stallkamrat fungerat toppen men nu har hon köpt egen häst så då har jag bestämt att inte ta in någon ny trots att man har körigt hemma och eg. behöver någon som motionerar hästen ibland, man får planera bättre helt enkelt. Tack till sambon och familj där
Min snart fd medryttare har fått betala en symbolisk summa typ hjälp med skoningskostnad. Hästar kostar trots allt. Man kan var sååå tacksam att få hjälp ibland med motionering av hästen att man glömmer att hästar är ett dyrt fritidsnöje. Om något händer då någon annan rider är man beredd att ta det försäkringsmässigt om man inte tar betalt? Tro mig ALLT kan hända! I mitt fall har jag mest tagit betalt för att veta att personen ifråga ska bry sig lite mer om hästen än vid vanlig "gratisridning" där jag tidigare fått höra sen eftermiddag / kväll "tyvärr kan inte komma idag" fastän det var sagt att medryttaren skulle ta hand om hästen just den dagen, hur kul är det?
Men man kan ha tur och hitta någon som bryr sig också och som inte enbart är där då det går bra och är fint väder
Jag kommer att sakna min medryttare men förstår att egna hästen måste gå först i det här fallet. Sedan måste man som hästägare vara beredd på att inte alla rider lika dant som man själv och att vissa hästar efter en tid kan reagerar på det, hästen ska kunna gå i form ok det köper jag men formen kan variera
övrigt gällande sits och skänkel/hand etc som skiljer sig det är sådant man får ta anser jag.
(Så ska man nog fråga sig om det är en medryttare man behöver eller en halvfodervärd. Mång blandar ihop det där anser jag. Vill man ha hjälp med ekonomin runt hästen mer än symbolisk summa så anser jag att det är halv eller delfodervärd man söker efter men då får man vara beredd på att ryttaren ifråga vill ha mer att säga till om när det gäller skötsel och träning av hästen också. )
Som sagt, jag tycker att min häst har haft tur som har haft den medryttare hon haft fram tills nu och önskar henne lycka till med egna hästen, det är hon värd