svårt att hitta medryttare?

Sv: svårt att hitta medryttare?

Jag hade jättelätt att skaffa medryttare. Jag har haft två stycken till min nuvarande häst som jag har haft liten mer än ett år.
Båda medryttarna har varit kompisar till mig, men ingen av dom har funkat jätte bra ihop med hästen. Så nu har jag ingen och tänker inte skaffa heller.
Min häst står uppstallad på en stor ridskola, därför är det väldigt lätt att hitta medryttare :) Ingen av dom har betalat nåt, red 1-2 gånger per vecka och red både ut, dressyr och hoppning!

Jag har alltid haft lätt att få tag på medryttare. Jag har tom haft folk på kö ibland som har hört av sig så fort de hört att den tidigare medryttaren ska sluta.

Nästan alla mina medryttare har jag fått via kontakter. T ex en annan hästägare/medryttare i stallet har en syster eller kompis osv. Jag har bara annonserat två ggr på 10 år tror jag.

De har betalat väldigt olika beroende på hur mkt de velat rida och hur mkt "rättigheter" de velat ha, hur mkt de har kunnat själva och var min häst har varit i utbildningsståndpunkt. Har haft allt från 0:- till halvfodervärd.

jag och polaren har nästan lite motsatt problem, vi har svårt att hitta medryttarhästar trots annonser (lång riderfarenhet, erfarenhet av egen häst + mer kunskaper)..

vad vill en som söker en medryttare veta om människan som eventuellt ska komma å rida hästen deras?

vad blir du avskräckt av när du läser annonser på folk som vill ha medryttarhästar?

kolla på hastnet under övrigt och medryttarannonser.. och så kanske du kan ta fram exempel på bra stycken och avskräckande stycken..

Läste nu mitt eget inlägg och insåg att det lät som att det funkar jätteilla med min medryttare. Så är det inte alls. Hon och hennes föräldrar ställer upp när jag inte kan för att jag är bortrest. Det är bara det att ibland blir man trött på kommentaren "Jag mockade inte för mamma skulle hämta mig klockan 2, så jag hann inte" vilket innebär att jag ändå inte blir fri från stallet hennes dagar.

Påminner mig om en häst jag var medryttare på - fast där var det tvärtom. Ägraren kunde ringa kl fem en lördagkväll och säga "Du, jag har inte hunnit till hästen idag, kan inte du ta henne?" :angel:

Har læst dina annonser før å se om det var något att anmærka på och det jag tycker..
Du skriver att du gillar att hoppa men det finns nog ingen ansvarsfull person som vill att en 12 åring ska hoppa ens hæst utan tillsyn, tænk om det skulle hænda något osv. men om du skriver att du gærna hoppar infør trænare så kanske det går bættre.

till er som har medryttare/halvfodervärd på eran häst!
hur svårt är det att få tag i medryttare?
vart fick ni tag i eran medryttare?
vad betalar h*n ?

jag är medryttare

hittade hästen genom en jobbarkompis vars grannes dotter behövde hjälp.. ;) hon hade letat ett bra tag som jag förstod henne men hade inte hittat nån som passat hästen (fullblod, fd galoppör), jag och hästen funkar dock jättebra ihop så hon blev väldigt lättad!
jag betalar ingenting, däremot så är jag väldigt flexibel med dagarna om hon, som jobbar oregelbundet, har det extra körigt nån vecka exempelvis. vi snackar alltid på söndagen om nästa veckas dagar, förra veckan hade jag 6 dagar o hon var väldigt tacksam, jag var bara glad! :) så det funkar toppen, sen köper jag lite smågrejer ibland som nya benskydd o liknande, när det behövs.
jag får också göra i princip vad jag vill med hästen, tömköra, rida för tränare, rida ut, träna i paddocken m.m.

Senast ändrad:

Dom gånger jag letat tycker jag inte det har varit svårt att hitta en passande medryttare, det beror ju helt på vad man söker för medryttare vem vet.

Sökte nyligen medryttare, då jag har fått mera på jobbet och kände att jag ville vara ledig från ridning en dag i veckan och fann på så sätt min medryttare genom annons här på nätet, hon bor en bra bit bort, men tycker att resan hit är värd det.

Nu sökte jag inte någon för hårdare ridning utan en som pysslar och gosar och rider i skog och mark, givetvis betalar hon inget.

Har aldrig tagit betalat av mina medryttare, och tänker inte börja heller. Det är ju min häst och det är ju jag som vill vara ledig en dag!

*Knapplån*

Jag tycker tyvärr att det är svårt att hitta medryttare i dag. De gamla go'a "hästflickorna" har gått upp i rök och idag är det bara *tugga tuggummi, stirra tjurigt och mumla* "Vad får jag för betalning och får jag tävla?". Det är många tjejer som tror att "skötare" (som jag varit i många herrans år) och medryttare är exakt samma sak och att medryttaren därmed bara ska mocka åt egna hästen, rykta och rida när man har lust och tid och att resten sköts av kollektivstallet eller hästägaren.

GRATIS medryttare för mig, är någon som även vill hjälpa till i stallet i övrigt, med ut och insläpp av hästar, täckesbyte, fodring, annan stallstäd osv. Och då får rida som tack för besväret.

Medryttare som betalar en liten slant, skulle kunna mocka, borsta, sköta och ställa i ordning foder och rida en eller ett par dagar i veckan.

Medryttare som betalar vad det kostar hästägaren INKLUSIVE ALLT SOM HAR MED HÄSTEN ATT GÖRA /dag, kan hämta hästen i boxen, rida och sen ställa den i boxen igen. (Men såna medryttare hoppas jag sannerligen inte existerar)

Senast ändrad:

Oj det var höga krav, förstår att det blir svårt att hitta någon då.

Jag tycker att behöver man medryttare så behöver man någon som framför allt tar hand om och rider hästen i fråga.
att ha en medryttare som dessutom ska sköta halva kollekivets in och utsläpp osv, är jag inte intresserad av, jag vill att det är JAG som får hjälpen i första hand. Jag har heller ingen lust att låta ANDRAS medryttare sköta in och utsläpp av min häst om jag står i ett stall där folk har medryttare. Sånt vill jag att hästägarna sköter, dvs de som har koll dagligen dax och känner min häst ordentligt!

KL
Jag har medryttare, min tränare. Hon rider en dag i veckan, och tar hästen fler dagar om jag behöver åka bort eller på semester osv. Hon sköter hästen den dagen hon rider helt. Kostnad noll. Vi byter tjänster, jag tränar istället för henne utan kostnad. Suveränt!

Oj det var höga krav, förstår att det blir svårt att hitta någon då.

Jag tycker att behöver man medryttare så behöver man någon som framför allt tar hand om och rider hästen i fråga.
att ha en medryttare som dessutom ska sköta halva kollekivets in och utsläpp osv, är jag inte intresserad av, jag vill att det är JAG som får hjälpen i första hand. Jag har heller ingen lust att låta ANDRAS medryttare sköta in och utsläpp av min häst om jag står i ett stall där folk har medryttare. Sånt vill jag att hästägarna sköter, dvs de som har koll dagligen dax och känner min häst ordentligt!

KL
Jag har medryttare, min tränare. Hon rider en dag i veckan, och tar hästen fler dagar om jag behöver åka bort eller på semester osv. Hon sköter hästen den dagen hon rider helt. Kostnad noll. Vi byter tjänster, jag tränar istället för henne utan kostnad. Suveränt!

Hjälpbehovet är individuellt, beroende på vem man är och jag respekterar dina åsikter. Jag är inte heller så förtjust i spring av andra i stallet. Men vi har enkla ut- och insläpp, eftersom vi släpper ut och in dem direkt via "slussar". 7-8 hästar och alla har ögonen på varandras hästar och skriver på tavlan om man ser något "misstänksamt", tappsko och liknande, "plåstrar om småsår" om det inte är så allvarligt att man behöver ringa veterinär och hästägare, på en gång. Jag måste våga lita så mkt på mina stallkamrater, att jag vet att de har den kollen även på min häst annars tycker jag inte det är OK stallmiljö för mig och min häst även om jag sen kan åka ut 2-3 gånger om dagen själv och titta
. Det jobbiga sen för mig, är hantering av våta, tunga täcken, tunga arbeten vid städdagar, tömning av skottkärra vintertid och så vidare. Och det är såna saker jag behöver avlastning med emellanåt, för att jag ska orka pyssla med min egen häst ett par dagar i veckan.

Det finns ridbana med nya hinder vid stallet, flera transporter att låna och ridhus med bra tränare, på ridavstånd. Så jag kan också tycka att man kan säga att jag låter mig och min medryttare byta tjänster. H*n vill rida och jag behöver hjälp. Kostnad noll (förutom buss vardagar/bil helger) för medryttare, kostnad för mig runt 3500 i månaden.

Senast ändrad:

Här där jag bor är det väldigt svårt att hitta medryttare. Nästan alla som rider har nämligen egen häst.
Har försökt flera gånger och någon har kommit några veckor och ridit men sen tröttnat eller inte klarat av hästen.
Har en 7-årig halvblodsvalack och en 3-årig ridponny. Hade en häst till tidigare men han inte med den utan gav bort den till en bekant.
Mina hästar är jättesnälla men är pigga och framåt när man rider och kan skutta till ibland och de som bara har ridit på ridskola innan har inte klarat av det utan blivit rädda.
De har fått rida i princip vilken dag som helst när de har kunnat, får träna för instruktör, tävla om de vill (jag betalar halva startavgiften), använda transporten om de vill åka till ridhus, (finns 5 ridhus inom 2 mil) tillgång till ridbana 600 m bort och underbara ridvägar.
Det enda jag behövde hjälp med är att borsta hästen och rida. Jag skötte allt annat. Har aldrig tagit betalt och skulle inte göra det heller eftersom det är jag som behöver hjälpen.

Jag har full förståelse för din situation Ingela, den skiljer sig ju kanske lite från det allmänna dvs hur mycket avlastning man behöver rent fysiskt osv. Rent generellt så vill jag inte ha femtielva andra folks medryttare som tar in och ut stallets hästar, då de bara är där en gång i veckan eller liknande det blir för mycket folk och det är svårt att kommunicera om det skulle vara ngt särskilt, de har inte samma känsla för hästarna i stallet osv osv. Sen som jag sa den andra aspekten för mig är att min medryttares resurser och energi och tid vill jag ska vara för att ta hand om MIN häst, inte en massa kollektiva sysslor åt hela stallet, så därför resonerar jag som jag gör.

KL
jag tror att de bästa medryttarna hittar man via kontakter. Jag har lagt ut EN annons EN gång, och aldrig mer säger jag. Fick så mycket lustigt folk som hörde av sig att det gick att likna vid när man lägger ut en försäljnings annons. Typ en ko blev en morot som blev ett päron. Vissa verkade inte ens ha läst annonsen, men tyckte ändå att de skulle vara perfekta medryttare trots att de var själva motsatsen mot det behov man uttryckt i annonsen. Nej tack för min del.

Efter att jag sålt min häst på grund av barnafödande, så har jag bara varit "lyxryttare". Jag har haft sådan tur att jag har fått rida hästar, utan att betala något, eller behöver mocka.
Till den första hästen så köpte jag sadel etc för ägaren satsar bara på körning. Det blev en massa andra inköp också nu när jag tänker efter:-) Det kändes självklart. Sen har jag ridit en kompis häst, och mockat de dagar jag ridit, men det har bara varit kul för då har vi kunnat prata min kompis och jag och jag gillar att prata...
Senaste hästen är helinackorderad och jag behöver alltså inte mocka eller dyligt, eller betala. Jag rider hästen för instruktör, den kostnaden betalar jag självklart.

Jag har haft sådan tur att jag kommit bra överens med häst-ägarna, så det mesta har löst sig med en god kamratskap, ödmjukhet och lyhördhet. Alla har de varit jättesnälla och goa människor.

Jag skulle nog själv inte ta något betalt om jag letade medryttare. Vinsten för mig skulle vara att hästen blir motionerad de dagar då jag inte hinner med. Men, förutsättningarna är olika, det är klart att har man hästen uppstallad i dyra stall med många möjligheter till träning, tävling och utveckling, så kan man kanske begära lite sysslor som betalning. Att hantera täcken etc, tycker jag inte låter så betungande för en medryttare.
Det är klart att vill medryttaren ta ansvar och hjälpa till med insläpp, utsläpp, fodring etc skulle jag se det som roligt. Fast det skulle först lära känna personen ordentligt, så man vet vad personen klarar av.
Jag skulle som hästägare se till att medryttaren är nöjd med sin situation, då blir nog samspelet bäst mellan häst och ryttare.
Sen tycker jag att får man rida hästen gratis, kan man faktiskt också som medryttare visa lite uppskattning till häst-ägaren, i form av några små inköp, ställa upp när ägaren är sjuk. Jag brukar berätta att jag är tacksam och glad för det upplägg som vi har. Då blir oftas ägarna glada och trygga med mig.

till er som har medryttare/halvfodervärd på eran häst!
hur svårt är det att få tag i medryttare?
vart fick ni tag i eran medryttare?
vad betalar h*n ?

Lätt att hitta folk som enbart vill rida men svårare att hitta någon som bryr sig om pysslet runt om kring särskilt då det är skitväder och mörkt tidigt ute och hästen av någon anledning bråkar och inte vill gå som man vill just den dagen.

Hittade min senaste medryttare via stallkamrat fungerat toppen men nu har hon köpt egen häst så då har jag bestämt att inte ta in någon ny trots att man har körigt hemma och eg. behöver någon som motionerar hästen ibland, man får planera bättre helt enkelt. Tack till sambon och familj där :)

Min snart fd medryttare har fått betala en symbolisk summa typ hjälp med skoningskostnad. Hästar kostar trots allt. Man kan var sååå tacksam att få hjälp ibland med motionering av hästen att man glömmer att hästar är ett dyrt fritidsnöje. Om något händer då någon annan rider är man beredd att ta det försäkringsmässigt om man inte tar betalt? Tro mig ALLT kan hända! I mitt fall har jag mest tagit betalt för att veta att personen ifråga ska bry sig lite mer om hästen än vid vanlig "gratisridning" där jag tidigare fått höra sen eftermiddag / kväll "tyvärr kan inte komma idag" fastän det var sagt att medryttaren skulle ta hand om hästen just den dagen, hur kul är det?
Men man kan ha tur och hitta någon som bryr sig också och som inte enbart är där då det går bra och är fint väder :crazy:

Jag kommer att sakna min medryttare men förstår att egna hästen måste gå först i det här fallet. Sedan måste man som hästägare vara beredd på att inte alla rider lika dant som man själv och att vissa hästar efter en tid kan reagerar på det, hästen ska kunna gå i form ok det köper jag men formen kan variera :grin: övrigt gällande sits och skänkel/hand etc som skiljer sig det är sådant man får ta anser jag.

(Så ska man nog fråga sig om det är en medryttare man behöver eller en halvfodervärd. Mång blandar ihop det där anser jag. Vill man ha hjälp med ekonomin runt hästen mer än symbolisk summa så anser jag att det är halv eller delfodervärd man söker efter men då får man vara beredd på att ryttaren ifråga vill ha mer att säga till om när det gäller skötsel och träning av hästen också. )

Som sagt, jag tycker att min häst har haft tur som har haft den medryttare hon haft fram tills nu och önskar henne lycka till med egna hästen, det är hon värd :)

Jag har fått tag på två toppen tjejer som har min häst 1 och 2 dagar i veckan. Jag la ut en annons på blocket och fick massa som hörde av sig. Hade ute en tjej som gav mig massa dåliga vibbar så ni måste gå på magkänslan och sen så lyssnade hon inte på mig när hon provred honom.

Jag behövde fixa ny medryttare här för nån vecka sen och det gick på 3 röda, fick in ett 50-tal mail, valde ut några intressanta som jag pratade mer med och sen fick 3 komma och provrida varav 2 passade kalas, så där blev det svårt, men bestämde mig efter lite tänk för den tredje...

La ut annonser på blocket, buke, medryttare och hastnet

ska betala mellan 2-500, inte helt säker än

Vart fick ni tag i eran medryttare? Jag är medryttare och jag svarade på ägarens annons här på buke
vad betalar h*n ? Jag bor i stockholm och betalar 1000 kr för 2 ggr/vecka

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 742
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 299
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka