Svårt att hålla på med hästar!

Sv: Svårt att hålla på med hästar!

Jag kan faktiskt tänka mig att det faktum att du är 18 underlättar, under förutsättning att du har körkort. Många som behöver medryttare bor inte vid en busshållplats eller på gångavstånd. Men iom att du pratar om priser på 500-1000 kr i månaden för en nordsvensk att rida i skogen så förmodar jag att du bor i Stockholm?

Jag kan faktiskt tänka mig att det faktum att du är 18 underlättar, under förutsättning att du har körkort. Många som behöver medryttare bor inte vid en busshållplats eller på gångavstånd. Men iom att du pratar om priser på 500-1000 kr i månaden för en nordsvensk att rida i skogen så förmodar jag att du bor i Stockholm?

Ja, jag har körkort vilket borde vara en stor fördel, tycker jag?

Nej, haha jag bor ABSOLUT inte i Stockholm, bor i en kall liten byhåla i norra Sverige. Men jag tror faktiskt att hästmänniskorna i min stad ("stad") är vääldigt snobbiga, egocentriska och skitsnackare. Jag avskyr inställningen till hästsporten här omkring, det är helt sjukt.

Ang. kostnader så tycker absolut inte jag att man ska betala för att HJÄLPA TILL med en skogsmullehäst. Sedan när fick man betala för att hjälpa till? I många fall så skulle liksom jag kunna lära hästen saker, herregud, detta ska jag väl inte betala för?!

Men om hästen är väl utbildad och det istället blir JAG som lär mer av hästen än tvärtom så tycker jag att det blir en annan sak. Får jag dessutom tävla den osv så blir det ännu mer en annan sak.. herregud man måste ju titta till vem det verkligen är som får hjälp!

Kan man inte få göra det när man faktiskt hjälper hästägaren då? Dessutom kostar ju resorna t/r stallet.
Jag köper inte det argumentet alls.

Ska man som t.ex. hundintresserad betala om man är dagmatte/hundvakt åt hund också? Man sliter ju på kopplet och på hunden, dessutom kostar ju bajspåsarna man använder...
Man har ju själv valt att skaffa häst och vet vad det kostar, då borde man kunna ta den kostnaden själv och inte kräva den av någon man får hjälp av.

Det är väll upp till var och en. Jag vet många fall där medryttaren betalar skoningen, tycker inte det är något konstigt med det. Varför ska jag finansiera någon annans ridning.

Det handlar inte om att betala för att hjälpa till. Det handlar om att få tillgång till en häst så man kan utöva sin hobby.

Vad som är ens intresse är ju väldigt individuellt. En del har inte större krav på hästintresset än att få komma ut i skogen på en Nordsvensk. För en del är det tillräckligt mycket värt att betala för. Andra vill ha annat ... hoppa, rida dressyr, träna och tävla osv ...

Ett annat exempel på när man betalar för att få hjälpa till därför att man faktiskt tjänar på det själv (så att det blir värt det) är när man är fodervärd. Hästägaren blir i allra högsta grad hjälpt både ekonomiskt och tidsmässigt kanske blir hästen också både utbildad och tävlad ...

Man betalar sällan för något om man inte tycker att det är värt det. Men ens egna personliga värdering kan inte vara måttstocken för vad som är rimligt, mer än för en själv.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 566
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 616
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 492
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Banta/slimma ner shettis?