Svårt att hålla på med hästar!

uao

Trådstartare
Jag är ny här och har så många saker jag vill diskutera och skriva om, haha :D

Iallafall, jag har vuxit upp i en familj med total avsaknad av hästintresse (är idag 18 år). Har aldrig riktigt haft någon superintresserad kompis som inte slutat rida efter ett par år eller så. Min familjs budget räckte till att låta mig ta ridlektioner en gång i veckan. Att ens tänka på egen häst var inte på kartan pga både det ekonomiska och det faktum att jag inte har haft någon hästkunnit runt omkring mig. Har aldrig heller kunnat åka på ridläger eller liknande.

I 12års åldern fanns det sköthästar som passade mig, som dock dog eller flyttades rätt snabbt. Eller så fanns de för långt bort och skjuts av föräldrar funkade inte alltid. Idag studerar jag och har knappt en krona över. Jag har råd med en ridlektion i veckan, inte mer än så. Jag vill inte säga själv att jag är någon superryttare som hör hemma i OS, vilket leder till att jag inte kan bli medryttare heller. Har ju trots allt bara ridit 1 gång i veckan i hela mitt liv. Många verkar tänka "åh, 18 år och har ridit i hela sitt liv, hon måste vara riktigt duktig!" och blir sedan besviken då jag inte rider deras älsklingar som Jan Brink :cry:

Jag blir frustrerad och ledsen. Inga intresserade föräldrar, inga miljoner på kontot och inga medryttarhästar. Det känns som dömt att knappt kunna hålla på med hästar. Nu känner jag mig bitter men att det kan finnas så mycket som hindrar en.

Hur gör ni andra? Ni 12-åringar som har flera hästar att rida i veckan i princip, som åker på ridläger, tävlingar och kurser än hit än dit? Som överhuvudtaget har ett stall att åka till närhelst man vill.

Fler som känner som jag? Som vill hålla på mer med hästar men som inte kan av olika anledningar? :(

Sv: Svårt att hålla på med hästar!

Nu tycker jag att du sätter upp lite väl onödiga hinder för dig själv ;)
Inte behöver man vara någon stjärna för att vara medryttare, det handlar mer om att matcha rätt häst med rätt person.

Jag har samma bakgrund som du. Mina föräldrar visste knappt vad som var bak och fram på en häst. Jag växte upp på ridskola, 1 gång i veckan, hade sköthästar som såldes och dog i omgångar. Fick förvisso åka på ridläger på somrarna, men att åka på ridläger är i den åldern mer som att rida på ridskola fast varje dag i 1-2 veckor.. Inte särskilt speciellt, med andra ord.

Om jag har uppfattat det rätt så är du 18 idag? Jag tror absolut att du kan bli medryttare! :) Som sagt - rätt häst till rätt person.
Din första medryttarhäst tycker jag inte att du behöver ha så höga krav på att du ska kunna träna på bana och utvecklas som ryttare. Jag utvecklades massor med min första medryttarhäst, och han var en gammal skogsmulle. Det är så mycket annat som hör till ett medryttarskap, annat än själva ridningen.

Vad är du intresserad av att göra med en eventuell medryttarhäst då? Vill du ut och tävla så kan det kanske bli svårt, men om du är villig att börja med att rida skogsrundor och bara få hästerfarenhet i ryggen (och framförallt om du kan hjälpa till med stallsysslor när du är där!) tror jag att absolut att du kan hitta någon som gladeligen tar emot din hjälp! :) En sådan medryttare letar jag själv efter med ljus och lykta, så efterfrågan vet jag att det finns! ;)

Ja, alltså, jag har haft 3 medryttarhästar i mina dagar. Men jag upplever verkligen att det var så mycket lättare då jag var yngre, nu har de högre krav på mig som ryttare pga min ålder!

Nej jag vill inte tävla (har aldrig tävlat), utan mysiga skogsturer och gärna lite hopp och lite dressyr ibland på bana. Jag har letat nu i 2 år utan resultat. Jag blir hemskickad med ett "jag hör av mig", men de hör inte av sig. Jag antar att de som annoserar om medryttare är de som rider mer seriöst och hoppas att en medryttare ska lära hästen saker de inte själva kan, vad vet jag. "Skogsmullarna" går säkert till närmsta granne som är hästintresserad och frågar.

:crazy:

Nu letar jag inte medryttare, men för min del ligger det mer i att hitta en medryttare på rätt nivå. Jag vill tex inte ha en medryttare som sitter och slipar och filar med min häst, det gör jag själv. Men man måste ha ganska bra koll på ridning för att rida min häst i skogen, inte ramla av om hon hoppar åt sidan eller våga stå på sig om en sten är läskig. Så kanske är problemet att du hittar för avancerade hästar att provrida?

Kanske bör du kolla på tex mer uttalade skogshästarna, då uppskattar ägaren kanske om du vill hoppa någon gång eller liknande. Islandsstall?

Även jag kommer från en liknande barndom med totalt ointresserade föräldrar. Skillnaden mellan dig och mig e att jag började inte rida fören gym, då det inte fans någon möjlighet innan dess.

Tyvärr tycker jag att jag oftast hör att har man ridit i x år en man si och så duktigt. Precis så som du säger. Men har du provat med att bara säga vad du kan och inte hur länge du har ridit? Det kan ju vara ett sätt för att hästägarna inte föreställa att du kan mer än du kan. Bara för att man e "vuxen" betyder det inte att man har ridit sen barnsben. Utan helt enkelt blivit biten senare.

Min mamma hade häst när hon var i tonåren, ca 14 år. Sen har hon i många många å varit rädd för hästar och pappa har inget intresse. Jag ha velat ha häst lika länge som jag ridit regelbundet, allstå 21 år snart, verkligen velat ha häst i kanske 10 år, och fortfarande har jag ingen häst.
Jag har bara tävlat några ridskoletävlingar, är ingen tävlingsmänniska. Jag har varit på ett enda ridläger. Men jag har hittat medrytthästar där det mer handlat om att ägaren inte riktigt har tid och ingen av dom har tävlat.
När jag red min nuvarande medryttarhäst första gången, som rids akademsikt, sa jag att jag såg väl ut som en nybörjare, för jag kände mig inte alls bra då jag inte rider akademiskt. Det viktigaste för henne var ändå att hästen kunde ridas av andra, att jag klarade av han och att vi trivdes med varandra.
Jag tror du stoppar dig själv lite grann, om du tänker att du inte är tillräckligt duktig för att vara medryttare. Det beror ju på vad du är ute efter, och vad hästägaren är ute efter. Nog finsn det hobbyhästägare som också letar medryttare, och jag tror säkert att du ska hitta någon.

Finns det inget stalli din närhet nära någon ridklubb där de söker medryttare?
Säg att du inte är erfaren men att du gärna använder hästen på lektioner en dag i veckan??
Så kan du lägga pengarna på det!
Och så ser dem utveckling och så kan du ju rida på just den hästen mellan lektionerna och träna på det ni tränat på.

Annars så tror jag det är svårt att hitta en medryttarhäst där man inte kan få träningshjälp, kan bli lite tråkigt om du inte kommer någonstans ju.

Beroende på hur lång du är givrtvis men är du runt 155-165 skulle jag, JAG, om jag var du leta efter en D-ponny att träna på, mycket lättare att hålla ihop än stora hästar så man kan lära sig lite snabbare tror jag.

(är själv 162cm och började rida 15 olika storhästar i ett privatstall som 12åring och det var inte alltid lätt :p )

Det finns ju de som vill ha en medryttare som inte ska träna hästen utan rida ut eller promenadrida. De som inte har tid att vara hos hästen varje dag i veckan och vill ha en hästfri dag uppskattar absolut att någon som är hästvan tar hand om hästen. Då behöver man inte vara en duktig ryttare. Kan inte det vara något för dig?
Sätt in annons. (vart i landet finns du?)

Jag söker definitivt någon som du om jag ska skaffa medryttare. Jag vill INTE ha en mer erfaren ryttare till min häst, tvärtom. Jag vill hitta någon som passar bra ihop med min häst och vill rida ut på lugna, mysiga turer. Träna och tävla vill jag göra själv men jag har inget emot att rätt ryttare själv vill lära sig mera genom att ta lektioner.

Många vill ju ha så jäkla mycket betalt! De som har utbildade tävlingshästar kan jag förstå, men vissa skogsmullar vill ha 500-1000kr/mån för att rida, mocka och fodra 2ggr/v. Detta tycker jag är helt sjukt. Om det vore en tävlingshäst som skulle lära MIG saker så kunde jag väl tänka mig att betala, men en gammal nordis tex som bara är glad över att få hoppa lite ibland eller klättra i skogen tycker jag absolut inte att man ska betala för att hjälpa till med.

Jag bor nog inte i en så "hästvänlig" stad hör jag. Få vill ha hjälp utan att ta betalt eller så vill de ha någon som kan tävla deras hästar. Hela stämningen i hästvärlden i min stad är rent ut sagt åt helvete.

Alltså något kan jag väl, hoppas jag! Min nivå skulle väl vara att hoppa några hinder ibland, kunna hjälpa hästen att bjuda mer eller mindre, göra basic dressyrövningar som håller igång hästen och hjälper den att fokusera. Sedan lite balansövningar i skogen och motion i form av längre uteritter. Massera kan jag, och har tydligen en talang för sega hästar (få dem att bjuda) enligt instruktörer. Viss del markarbete kan jag också utföra rätt bra. Jag menar, någon ska väl tycka att detta låter passande? Jag hade varit jätteglad om någon kom och sa: Detta kan jag som bäst, vill du ha hjälp med din häst? :)

Att du rent kunskapsmässigt kan vara medryttare verkar det inte vara något tvivel om :)

Men det där med betalningen är ju en evighetsdiskussion, tyvärr. Du kan söka på trådar här i forumet så kan du bilda dig en uppfattning om de båda sidornas argument.

Lycka till! :)

Jag söker definitivt någon som du om jag ska skaffa medryttare. Jag vill INTE ha en mer erfaren ryttare till min häst, tvärtom. Jag vill hitta någon som passar bra ihop med min häst och vill rida ut på lugna, mysiga turer. Träna och tävla vill jag göra själv men jag har inget emot att rätt ryttare själv vill lära sig mera genom att ta lektioner.

Roligt att höra, kanske finns det hopp! :)

Jag var världens lyckligaste tjej ett par år då jag tog hand om en häst vars ägare brydde sig mer om alkohol (vuxen kvinna) än om sin häst. Jag, bokstavligt talat, ägde henne i 2 år, men denna kvinna stod för kostnaderna. Vi hade ett supersamspel och lärde av varandra hela tiden. Det var den sortens relation så att hon gnäggade i hagen då man kom, stod nära mig hela tiden, gjorde allt jag sa åt henne trots att det var läskigt (gå genom vatten tex). Ja, du förstår säkert. Jag var så lycklig och väntade bara på den dagen jag kunde komma och säga; jag köper henne!

En dag ringde hennes ägare mig och sa att hon gått till slakt samma morgon. Jag trodde inte på henne och rusade dit, ingen häst. Hon påstod att hon var halt och dålig i ett ben i flera år vilket inte var fallet. Jag hade ridit henne kvällen innan och hon var hur pigg som helst. Det handlade bara om att hon ville bli av med hennne så mer pengar kunde gå till droger och alkohol..

En chans som den får man inte så ofta, jag kände mig som en räddande ängel, haha. :grin: Vad jag menar är att det är verkligen inte lätt att hitta något som passar en på samma sätt som den hästen passade mig. Hennes ägare brydde sig inte om henne och lilla jag hade inga kompisar under den tiden. Det är inte lätt..

Jag har liknande häst-bakgrund som dig o under de år jag pluggade var jag helt utan häst, började ta privat lektioner som "uppstart" o fick lite nytt tänk genom att arbeta hästen till lösgjordhet o form, vilket jag inte haft på ridskolan jag red på under uppväxten, jag fick hjälpa till på ett westernstall med "dressyrridning" under en tid med.
Genom ett litet arv köpte jag min första egna häst i samma veva som jag började jobba o lärde mig massor (typ 23?), den fick senare tas bort o jag hade uppehåll igen på flera år, red lite olika under åren typ prova islandshäst, westernkurs etc men inget stadigvarande.

Nu har jag två hästar sedan 5-6 år tillbaka o sökte själv en medryttare till min gamling för ett tag sedan. Det jag tyckte var svårt var han är högt utbildad i dressyr o jag ville ha en duktig ryttare eftersom han behöver ridas i en balanserad form för att hålla, med inte för hårda krav, o de som gör det vill ofta rida en yngre häst som de kan träna o tävla, han är inte fräsch nog för det utan behöver hållas igång varje dag, jobbas korta sekvenser o mkt uteridning i terräng.
Så efter att ha provat har jag nu insett att jag får hålla igång honom själv, han blev nämligen jätteknackig o halt av att belastas fel, inte medryttarens fel utan mitt, jag trodde inte att det skulle göra så stor skillnad att han inte jobbade helt balanserat.
Du kanske ska lägga pengarna på att ta privatlektioner så att du själv utvecklas?

Har du provat att sätta ut annons själv om att du letar medryttarhäst? skriv då att du letar en läromästare eller skogmulle. Och berätta om dig själv och dina riderfarenheter/kunskaper.
Nog finns det dom som har skogsmullehäst eller äldre läromästare som kan behöva lite extra motion och omvårdnad. :)

Min medryttare är 17 år och har inte ridit på ridskola och hon har haft nån medryttar/sköthäst men inte mer. Hon hjälper mig med inridningen av mitt russ och det går kanonbra. Jag vill inte ha en medryttare som kan för mycket då jag utbildar mina hästar lite annorlunda. Så sätt ut en sökesannons och se vad du hittar!

Många vill ju ha så jäkla mycket betalt! De som har utbildade tävlingshästar kan jag förstå, men vissa skogsmullar vill ha 500-1000kr/mån för att rida, mocka och fodra 2ggr/v. Detta tycker jag är helt sjukt. Om det vore en tävlingshäst som skulle lära MIG saker så kunde jag väl tänka mig att betala, men en gammal nordis tex som bara är glad över att få hoppa lite ibland eller klättra i skogen tycker jag absolut inte att man ska betala för att hjälpa till med.

Kan inte det här vara ditt problem då? 500-1000kr är inte mycket för att få rida 2ggr/vecka. Om jag hade en medryttare som hjälpte mig att utbilda min häst skulle det vara gratis, men om jag hade en som lullade runt lite skulle den få betala. Du sliter ändå på skor, utrustning och hästen.

Tyvärr är ridning en förbannat dyr sport ... Den där Nordsvensken kostar (om hästen nu får det den behöver) flera tusen i månaden i drift för den som äger den. Och det oavsett om den "bara" går som skogsmulle.

Att man då anser att den som nyttjar hästen ska betala för sig är ju inte så konstigt.

Ridning kostar oavsett hur man gör. Jag har varit medryttare innan jag köpt egen häst, har alltid betalat antingen med pengar eller genom tjänster ... Varför skulle någon annan finansera mitt intresse?

Du sliter ändå på skor, utrustning och hästen.

Kan man inte få göra det när man faktiskt hjälper hästägaren då? Dessutom kostar ju resorna t/r stallet.
Jag köper inte det argumentet alls.

Ska man som t.ex. hundintresserad betala om man är dagmatte/hundvakt åt hund också? Man sliter ju på kopplet och på hunden, dessutom kostar ju bajspåsarna man använder...
Man har ju själv valt att skaffa häst och vet vad det kostar, då borde man kunna ta den kostnaden själv och inte kräva den av någon man får hjälp av.

TS: Jag tycker visst att du ska prova annonsera! Du har inget att förlora på det!
Jag har ridit i 20 år, saknar körkort och är "trasig" lite här och var så tungt stallarbete är det inte alltid jag klarar av. Inte kan jag rida heller.
Men får jag ta det i min takt med stallarbetet så går det, och lufsa i skogen är inga problem - så länge hästen är trygg.

Prova du! :)

Kan man inte få göra det när man faktiskt hjälper hästägaren då? Dessutom kostar ju resorna t/r stallet.
Jag köper inte det argumentet alls.

Jag lägger mig inte i betala/inte betala, har haft medryttare av båda sorterna, men att jag som hästägare skulle minska medryttaravgiften för att det kostar att RESA till stallet? :D

Det är ju som de där lustiga svaren på blocketannonser en del råkar ut för, folk som prutar för att få tillbaka resekostnaderna för att hämta varan. "För jag måste ju åka heeela vägen hem till dig och hämta x, då borde du bjuda på bensinkostnaden"

Har man en hobby betalar man väl själv för resorna till och från? Det är ju inte jobbresor precis.

Till TS - lägg ut annonser tycker jag, skriv att du inte har råd att betala (alt bara liten peng) men att du kommer i alla väder om du nu gör det och annat som kan vara till din fördel. Förhoppningsvis läser rätt hästägare annonsen och svarar, men det kan ju ta lite tid om du har otur.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 566
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 614
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 489
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Banta/slimma ner shettis?