Svårt att hålla form i lättridning

sannaaah

Trådstartare
Jag red dressyr med pållen igår. När jag satt ner i traven gick det SKITBRA verkligen. Typ bästa nånsin. Men när jag red lätt kom han upp lite för mkt i formen... vad gör jag för fel? Att sitsen förändras på ett felaktigt sätt förstår jag..men hur ska jag förbättra det?

Sv: Svårt att hålla form i lättridning

Jag har fått lära mig att göra ett test som visar hur dålig balans man har när man rider lätt...:angel:

Rid lätt oregelbundet, sitt ner 1 steg, stå 2, sitt 1, stå 4, sitt 2, står 3 osv.
Då märker man hur svårt det är att låta bli att påverka hela hästen när man rider lätt, och man måste korrigera sig till en mer balanserad sits, annars står man där och hängrer hästen i munnen i 4 steg eller dunsar ner i sadeln redan efter 1.

Nyttigt som 17! :)

för mig är det tvärtom, jag sitter som en kratta o han far upp med skallen men i lättridningen går han super. Håller du handen helt stilla, lika låga händer när du rider lätt, ändrar sitsen på ngt sätt när du reser eller sätter dig ner.

hjälp mig nu! vet att det finns några riktiga dressyress härinne :)

pinky: Ja det där har jag provat :) svårt att stå mer än 4 tycker jag hehe

Se till att inte händerna åker med upp när du rider lätt. Annars kan du testa det som pinky skrev fast du sitter ner 2, står 1, då blir det enklare att kunna rida mer med magen tycker jag.

eeral skrev:
Se till att inte händerna åker med upp när du rider lätt. Annars kan du testa det som pinky skrev fast du sitter ner 2, står 1, då blir det enklare att kunna rida mer med magen tycker jag.

Ja det provade jag igår. Fast det blev väl mer åt sitta 4-5 stå 2 eller nåt.:angel:

Troligtvis påverkar du med händerna (håller balansen). Prova att sätta fast en hingstrem och håll händerna i den och se om det blir bättre. Skulle det inte påverka så vet du i alla fall att det är något i din sits som felar.

Mvh//LG

När jag ska rida lätt så sitter jag ned de första travstegen och sedan ser jag till att inte sätta mig upp och ner för fort, gjorde det själv tills jag börjad rida för en dressyrtränare

var noga med att hästen är ordentligt varm och igenom i ryggen innan du sätter dig ner.
Sätter du dig ner på en häst som itne är ordentligt uppvärmd och kommit igång med ryggen är risken stor att den spänner sig ännu mer och går upp i en spänd form,.

Elin_B skrev:
var noga med att hästen är ordentligt varm och igenom i ryggen innan du sätter dig ner.
Sätter du dig ner på en häst som itne är ordentligt uppvärmd och kommit igång med ryggen är risken stor att den spänner sig ännu mer och går upp i en spänd form,.
Fast nu var det ju inte vid nedsittningen som hon hade problem...

sannaaah
Jag hade det också svårt med lättridningen en period. Pållen var jättefin vid nedsittning, men blev genast högre och lite stretigare vid lättridning. Jag kom på att jag var starkare och stadigare i min sits när jag satt ner = orkade driva ihop honom i form bättre. Senare en period var det tvärtom - lättridningen som funkade bäst.

Hästen "placerar" ju huvudet till viss del efter var ryttaren placerar sin hand. Vid nedsittning har du kanske handen lägre placerad än vid lättridning. Kanske rider handen din lätt på egen hand och på så sätt får dästen inte samma fina och jämna stöd i munnen som när du sitter ner? Är det ett ptoblem du upplevt länge eller bara tillfälligt? Ta hjälp av någon, antingen en tränare eller någon som är hyfsat ridvan som i alla fall kan tala om vad du gör med händerna.

sannaaah skrev:
Jag red dressyr med pållen igår. När jag satt ner i traven gick det SKITBRA verkligen. Typ bästa nånsin. Men när jag red lätt kom han upp lite för mkt i formen... vad gör jag för fel? Att sitsen förändras på ett felaktigt sätt förstår jag..men hur ska jag förbättra det?

Är du säker på att det verkligen är så - att han går bättre nedsutten, eller fokuserar du för mycket på "formen" i fråga om huvudet?

nedsuttet har du ju möjligheten att klämma ihop hästen mera mellan säte och skänkel. Under lättridning tillåter du hästen att släppa upp ryggen mera, och då brukar formen komma lättare om den finns där i grunden s.a.s....

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 531
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 083
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 148
Senast: ameo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 806
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar