Svårt att gå i form !

I

Idrus

Min travare har jätte svårt att gå i form. Hon "sänker ner ryggen iställer för att jobba med ryggen å höja upp den" eller hur man säger (?). Några tips ?

PS. Ska även köpa en ny sadel..
 
Sv: Svårt att gå i form !

Hej!

Du skriver inte hur gamal din häst är, om den gått/går på travet eller hur länge du ridit hästen. Detta är bra saker att veta om du vill ha ett mer precist svar.

När det gäller ridtravare (varmblod som ej längre går på travet) finns det en förening med tillhörande hemsida, där du kan få massor av tips och ideér från folk som rider samma typ av häst som du. Kolla på Ridtravare.se och se om du hittar något matnyttigt där.

Eller skriv igen mer preciserat.
 
Sv: Svårt att gå i form !

Ridtravare såklart ! Hon är hela pigga 18 år. Hon har gått på travet ganska länge. Knappt blivit riden när jag fick henne.
 
Sv: Svårt att gå i form !

Att din häst har svårt för att gå i form är egentligen inte så konstigt, om man tänker efter lite.
Travare är byggda för att dra, inte för att bära. Och eftersom din häst knappt varit riden tidigare så kan du inte förvänta dej att den så snabbt ska lära sig att bära ryttare på rätt sätt.

Om jag varit i din situation hade jag helt struntat i att rida den första tiden och istället byggt upp hästen med övningar från marken.

Försök ta hjälp av en tränare.

Immer
 
Sv: Svårt att gå i form !

Fick du verkligen INGA bra tips i den här tre sidor långa tråden? Böja på halsen?

I övrigt håller jag med Immer.

Försök "förklara" för din häst, vad du menar, genom avsuttna övningar. Jag tömkör min häst emellanåt. Jag är inget duktig på det och inte hon heller Men jag går då NÄRA henne, ända framme vid skänkelläget och så ställer jag och böjer min häst, som om jag sitter på och flyttar sidvärts, vänder på framdelen och så vidare genom att trycka med handflatan som skänkel. Min dam är nämligen väldigt rädd för spö, vid arbete från marken, annars skulle jag använda även spöet som skänkelhjälp.

Men FÖRST OCH FRÄMST. Ta hjälp av TRÄNARE! Ta inte hjälp av oss på buke, som inte ser dig och din häst och kan förklara "in real life" när vi inte ser hur du jobbar i verkligheten och vad du förstår av vad vi förklarar för dig. En tränare kan du bolla med mer direkt och vi här på bukefalos är inte utbildade ridinstruktörer eller experter, även om vissa av oss låter som om vi vore världsbäst. Oftast är såna expertråd, bara munväder som kan förstöra för dig och din häst i stället. En instruktör hemma hos dig eller i närheten i verkligheten, kan både förklara och visa dig handgripligt hur du ska göra. Men tänk då på att en instruktör KAN även vara en duktig stallkompis, som rider för tränare regelbundet, till att börja med.

:bow:
 
Senast ändrad:
Sv: Svårt att gå i form !

Att din häst har svårt för att gå i form är egentligen inte så konstigt, om man tänker efter lite.
Travare är byggda för att dra, inte för att bära. Och eftersom din häst knappt varit riden tidigare så kan du inte förvänta dej att den så snabbt ska lära sig att bära ryttare på rätt sätt.

Om jag varit i din situation hade jag helt struntat i att rida den första tiden och istället byggt upp hästen med övningar från marken.

Försök ta hjälp av en tränare.

Immer

Jag hade inte tänkt att det skulle gå nå snabbt heller ! Utan några tips/övningar eller vad som helst. Det är det att jag kan inga övningar från marken.:crazy:
 
Sv: Svårt att gå i form !

Jo, jag rider inför en tränare, men då rider jag i grupp. Men förr har hon kunna tagit enskilda lektioner, men jag har inte sett nå på den anslagstavlan på ett bra tag. Men nästa gång så kanske jag kan testa, men det är så himla dyrt.
 
Sv: Svårt att gå i form !

nu blir du säkert arg på mig bara för att det är just jag som svarar men men det får jag ta.

Det är inte konstigt att hästen är svår att få i form om den aldrig gjort det tidigare och dessutom gått på travet innan, Hur gör du egentligen för att försöka få den i form?:crazy:

Att gå i form innebär inte att hästen ska lära sig att böja på nacken utan den ska lära sig arbeta med kroppen, för att lära en travhäst som ofta har svårare att lära sig krävs en massa arbete.

Precis som flera andra sagt här satsa på att bygga upp hästen först från marken och ta det sen försiktigt och jobba den bakifrån med hjälp av tränare.
Du kan inte utveckla din häst så bra om du bara rider i grupp Utan du måste kontakta en tränare och rida privat för din häst ska utbildas och då krävs det att du rider privat.

LYCKA till.
 
Sv: Svårt att gå i form !

Tror du inte att jag förstår att det tar lång tid ? har jag sagt att dt ska gå fort ? :crazy: :eek:

Iaf ! Nej, men hon har (dressyr tränaren) privata lektioner ibland, men inte haft det på ett tag nu. Å nej, har inte kunskap av att jobba rätt från marken tyvärr.
 

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 391
Senast: Cs218
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 603
Senast: Freazer
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 982
Senast: Gunnar
·
Juridik & Ekonomi (Tråden delvis inspirerad av Willes tråd om sjukersättning) Om man får godkänt sjukersättning på deltid, t.ex 25 eller 50%. Och om man...
Svar
6
· Visningar
781
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp