Svårt att få tag på bra hö...

Centaur

Trådstartare
Beställde lite nytt hö till hästarna förra veckan. Och det SER väldigt fint ut, men 9 av 10 balar luktar inte gott.. :crazy:

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra... Det känns inte bra att fodra med det, men samtidigt vet jag att många skulle tycka att det var ett helt utmärkt hö.
Sen är det ju några kronor, 2,50 kilon har jag betalat. För hö som jag inte tycker är bra.. Skulle ni ringa säljaren och klaga? :confused: Problemet är väl kanske att han inte har nåt bättre...

Vad gör man??

Sv: Svårt att få tag på bra hö...

Jag är ju pipig utav bara sjutton med hästarnas mat, och skulle reklamera det. Om säljaren inte gick med på det skulle jag gnissla tänder, bränna det och skaffa annat.

Jag tror tyvärr att det här året kan ge en del sånt hö du beskriver, det brukar bli så de år det reeegnar och reeegnar, höet klarar lagringen dåligt pga hög luftfuktighet. Vet du hur det lagrats hos säljaren?

Om du vill ha ngt att 'gå på' så kan du lägga 600 kr på hygienanalys och visa, men gör det fort isf, annars kan ju säljaren använda argumentet att det blev dåligt hos dig.

Men hö ska lukta hö, och luktar det skumt/unket/illa brukar det vara första tecknet på att det är för fuktigt/tänker mögla. Ta en stark ficklampa och lys på stråna, ffa i ändarna på balarna (om det är småbal) och se om du hittar mögel (och kika inte bara efter vitt ludd, kika efter de där små svarta prickarna med.. )

Det är torkat inomhus.. Jo jag tycker det liksom känns fuktigt. :crazy: Har inte hittat några svarta prickar än men det luktar.. hmm.. JORD..

Frågan är ju om det GÅR att få tag på nåt bättre. Säljaren vet att jag är noggrann, så han har säkert tagit det bästa han hade hemma - han odlar inte själv, men köper upp från andra. Jag ska ju förhoppningsvis snart flytta, så behöver bara hö för 1-2 mnd.

Funderar nästan på att testa såndär Horsehage tills vi flyttar (vet nämligen en bonde där som ska ha bra hö..), trots att jag är väldigt anti-ensilage :p Men just Horsehage är ju gjord för hästar så det kanske skulle funka.. Nån som har erfarenhet av det??

HorseHage är väl okej, oskäligt dyrt bara, men så länge du UNDVIKER det med för hög TS-halt (här har de tyvärr flera partier HorseHage med TS på 70% och över) så är det helt okej. Men billigare köpa småbalshösilage om du får tag i det.

Det du beskriver är just hur det luktar när det är fuktigt, och det där har säkerligen mögelprocessen börjat i tyvärr =/

Hm ja men då är jag iaf garanterat att det är bra, och lätt att reklamera om det skulle vara dåligt... Vet ingen som säljer småbalsensilage här, och då är det ju samma problem, man vet inte vad man får!

Luktade igenom alla balar nu ikväll (jättesmart när man är allergisk mot hö :angel: ) och hittade TRE till som var okej. Ca 15 som inte var det... :(

Det är torkat inomhus.. Jo jag tycker det liksom känns fuktigt. :crazy: Har inte hittat några svarta prickar än men det luktar.. hmm.. JORD..

Jordlukt är typiskt för mögel, låter inte bra. Hygienanalys är nog en god idé om du misstänker att leverantören inte vill ta tillbaka det frivilligt.
Hösilage på småbal borde gå att fixa via foderhandlare som fraktar över hela landet. Ska du bara ha för ett par månader så kan det ju vara värt pengarna trots att det blir blodigt dyrt.

Okej, vet ju inte var du bor? Men de flesta som säljer hösilage på småbal som jag varit i kontakt med tar tillbaka dåliga balar och ersätter med den ny.

Norra bohuslän...

Hur är förresten HH/hösilage för magen?? Min ena har haft fång för några år sen..

Det blir ju ett foderbyte från hö, men de flesta hästar tål hösilage väl. Mitt fångsto fick inga återfall på hösilage, och JAG skulle inte vara orolig att ge det till fånghäst, men det beror nog på vad man har för personliga erfarenheter med?

Ja jag vet inte, dom har alltid ätit hö. Byte blir det förstås, men jag tänkte mer på om det blir bakterier etc i det som kan vara tuffa för magen?

Jag är ju pipig utav bara sjutton med hästarnas mat, och skulle reklamera det.

Jag är väldigt pipig, jag oxå:D

När jag hämtar höet, lukta jag emellanåt på balarna, och bonnen, han bara skratta, men det är viktigt, att det luktar gott, men för den del behöver inte höet innehålla tillräckligt med proteiner.
Höt jag köper körs in 1-2 veckor innan midsommar och skulltorkas först, ett superhö som hästarna blir väldigt feta av:crazy: :D
Det har hänt att vissa balar har varit rykiga någon gång, men då har jag fått nya. Och som alexandra_w säger så är det hög luftfuktighet och det är viktigt att det förvaras på ett bra ställe nu annars börjar det snart att mögla...Själv hämtar jag inte hem mer än 1 ton per gång...Ge 1.75/kg i år;)

jag frågade förra året veterinären på kliniken hur det funkar att ge fång ponny hösilage eftersom min gamla haft fångvarning och min vänninas ponny har haft några fång anfall (dom står på lösdrift med fri tillgång på hösilage)

enligt honom skulle det inte vara några problem för fången, villket det inte heller varit.
därimot hade min yngre ponny lös avföring till och från den första tiden på hösilage förra hösten, men i år har det gått bra.

Ja jag vet inte, dom har alltid ätit hö. Byte blir det förstås, men jag tänkte mer på om det blir bakterier etc i det som kan vara tuffa för magen?

Nej, sålänge det är av bra hygienisk kvalitet så är det ingen fara alls så.

Vet ett fåtal fånghästar som inte klarat att det kan bli ett 'minifoderbyte' mellan de olika balarna, men majoriteten av alla fånghästar jag vet, även de som inte kan gå på gräs alls, fungerar på hösilage.

Och ett bra hösilage är alla gånger bättre än ett dåligt hö för fånghäst.
Mitt sto stod på fri tillgång utan problem.

Ja precis, mögligt hö är iaf Inte bra... Ska ringa den där bonden och höra om han har något annat hö som vi kan byta till..
Annars får jag väl beställa ett par pallar med HorseHage, då är jag väl iaf garanterad bra kvalite. Så får dom äta det tills jag flyttar.

Liknande trådar

Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 254
Senast: mily
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
4 033
Senast: SwedEmB
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 431
Senast: Thaliaste
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 217
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka