Svårt att bli gravid?

Status
Stängd för vidare inlägg.
S

sedan

Hej
Vi pratar om barn, i alla fall att försöka. Jag är 37 år och har inga barn sen tidigare.
Min man har tidigare haft problem med fertilitet. Vad för chanser finns det för oss? Har pratat om adoption, men jag vill inte det.
Det går ju att göra provrörsbefruktning, men han vill inte det om hans säd inte är fruktbara.
Jag tycker det är det enda som finns att göra om det inte skulle ta sig naturligt.
 
Sv: Svårt att bli gravid?

det beror ju på vad som är felet med spermierna... om det så att de är få och slöa så kan man ju göra vanlig IVF (man blandar ägg och sermier i en "skål" och låter dem sköta resten själva) eller ICSI (då väljer man ut de "snyggaste" spemierna och injicerar en i varje ägg) om det är allvarligare fel så att äggen/embyon inte delar sig/är livsdugliga så är det ju svårare... en del kliniker (t.ex. den i Falun) gör långtidsodling av embryona och har tydligen bra resultat med det - prova att ringa runt till lite olika kliniker och fråga lite - de är ju proffs och oftast väldigt trevliga (i alla fall de 4 -5 jag har varit i kontakt med under min "karriär" som fd. sekundärt barnlös)... kanske kan ni boka in ett informationsmöte tillsammans - vet att jag var väldigt påläst men att min man hade lättare att ta till sig det som läkaren hade att berätta än det jag "tjatade "om...
 
Sv: Svårt att bli gravid?

Kan berätta om min morbror och hans fru.

Morbror har ett barn sen innan, de försökte och försökte, till slut testade de provrörsbefruktning efter provsvar att hans spermier var svaga och hon hade också något som gjorde det svårt att bli gravid.

Läkarna gav i princip inget hopp om att hon skulle kunna bli gravid, iallafall första befruktningen gav inget resultat och inte heller det andra, innan tredje och sista försöket lyckades de klara av att bli gravida (eller hon blev gravid) på naturligt sätt, alltså ett mirakel.

Så nu är deras underbara dotter min kusin och mitt gudbarn 1 år och 9 månader gammalt, och de planerar ett syskon till henne, dock på naturligt sätt om det går, annars är de mer än nöjda med lillflickan de har:love:

Så visst går det, läkarnas bästa råd är att inte stressa och försöka att koppla av.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 777
Senast: Milosari
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 794
Senast: Nixehen
·
Gravid - 1år Gammal användare, men anonymt nytt konto... Komplicerat är väl en enkel förklaring av situationen jag själv satt mig i, och jag vet inte...
Svar
9
· Visningar
1 769
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 959
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp