Svårt att andas!

Status
Stängd för vidare inlägg.
K

Kristin80

Är i 24:e veckan... o det känns sååå tungt att andas ibland... Känns som om luften inte riktigt når ända ner i botten på lungorna... Ska det kännas så? Är min första graviditet o känner mig lite orolig för allt som händer i kroppen... Men man vill ju inte verka helt hysterisk o ringa barnmorskan för allt... :o

O den här tröttheten jag känner... vissa dagar är jag hur pigg som helst o andra känns det som om jag skulle kunna sova heeela dagen.... Ska det verkligen vara så?

Jag trodde man skulle studsa runt på små rosa moln när man är gravid.... ;)

Sv: Svårt att andas!

Ja nu börjar fostret ta plats, jag är i v 26 och orken är definitivt inte vad den har varit. Jag är sjukskriven pga sammandragningar och att sköta mina fyra hästar och en aktiv tös på 2.5 år är fullt tillräckligt :p . Lillan är hos dagmamma 15 timmar i veckan då vilar jag eller far runt som en blå för att hinna göra så mkt som möjligt :angel: . Passa på att njut så mkt som möjligt under din första graviditet för sen blir det inte tid till det. Det är nästan så jag ångrar mig ibland.....lite sent för det. Kunde se ett och annat rosa måln under första graviditeten men denna gången kommer dom nog inte förrens man har bebben i famnen :love: .

Känner igen det ;) Det var så för mig oxå under den senare delen av min graviditet. Ibland så var mina finger toppar alldeles blå :o och jag kände som du att man inte kunde få tillräckligt med syre.. Trött och ledsen ibland och super glad ibland. Det hör nog till :D Vila o ta det lugnt är mitt råd...

Ja, tyvärr är det helt normalt :smirk:

Lungorna ökar i storlek och blodet ökar i volym. Då kan det bli svårt att hinna med att syresätta allting i början.

Blir det bättre eller ska det kännas såhär tills bebben kommer?

Det kan också vara så att ditt hb rasat, inte ovanligt alls i denna perioden. Jag har själv lidit av svår anemi under mina bägge grav (så allvarlig att jag måste få järninjektioner direkt i blodet flera gånger i veckan) och mitt hb började dala rejält nån gång efter v 20 då fostret tydligen behöver som mest järn. Så om du inte har haft superhögt hb och äter järntabletter så kan det vara läge att kolla. Man blir nämligen jätteandfådd; det känns som om det trycker över bröstet och man nästan inte får luft + att man är jättetrött också om man har järnbrist.

Det är snabbt kollat på MVC eller lab. Be dem ta venöst, dvs. i ett kärl i armen så blir det mycket mera exakt än i fingret.

Vildvittra

Oki... det du beskriver med tryck över bröstet stämmer fullt ut... Känns som om nåt tungt hela tiden vilar över bröstet, speciellt på kvällarna och när jag gör något fysiskt... Ska till mvc nästa vecka o då ska jag tvinga dom stjäla blod från mig... :devil:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försökt att dö många gånger fler motför nån i min ålder borde. Eller mera motför vad NÅN borde. Men jag miss lyckas alltid. Tänk...
Svar
15
· Visningar
1 904
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i...
2
Svar
26
· Visningar
4 071
Katthälsa Behöver egentligen mest skriva av mig lite, djursjukhuset det gäller har alltid varit underbara på alla sätt och vis men nu verkar något...
Svar
2
· Visningar
1 907
Senast: Jeps
·
Övr. Barn Just mitt barn är litet men jag vet att det kan förekomma i alla åldrar så jag lämnar prefix öppet. Och ja, jag vet att detta inte är...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
14 928
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar