Svårskodd häst

S

Sliver

Såg tidigare att det fanns en tråd om detta, men det tog aldrig upp om vilket preparat man ska ge sin häst utan att behöva ta till en vet.

Har en häst som tycker att det är obehagligt att bli sömmad på bakhovarna. Att verka går bra men inte då det är dags att sätta fast skon igen. Tydligen så har han blivit satt i en maskin hos sin förra ägare. Ägaren påstår sig dock att det inte har hänt hästen något som skulle göra att han är rädd. Hon har ägt honom sedan han var föl och jag är den andra ägaren... Jag har haft honom i 3 år nu till sommaren och eftersom det tyvärr finns väldigt dåligt om hovslagare här så är jag rädd om den jag har. Hade en tidigare som jag tyckte var rätt så bra, hört dåliga rykten om honom och det visade sig i slut ändan att det stämde efter ca 2 år. Hästen rädd om hovarna och hovslagaren förbannad och spöade hästen.

Bytte hovslagare och denna hovis är kanon!!! Skulle jag bli av med denna hovis som jag har i dagsläget så finns det ingen fler förutom 25 mil härifrån.... Iaf så har hästen blivit lite bättre men det skulle nog behövas ngt lungnade både för hästen hovslagaren och min skull. Gruvar varenda gång då det är dags för jag vet vad som väntar....

Sv: Svårskodd häst

Att ta till droger för att sko en häst är onödigt!
Offra fem minuter varje dag på att ta upp bakhovarna, knacka lite försiktigt med en hammare på skon, och du ska se att efter en tid så bryr sej inte hästen. Det kan ta en vecka eller två månader, men en sak är säker - det går att klara av på fem minuter, varje dag - och utan bedövning!

Bill skrev:
Att ta till droger för att sko en häst är onödigt!
Offra fem minuter varje dag på att ta upp bakhovarna, knacka lite försiktigt med en hammare på skon, och du ska se att efter en tid så bryr sej inte hästen.

Har gjort så varenda dag i snart 3 år och då jag gör det så bryr han inte sig så mkt, rycker till de första gångerna men då hovslagaren gör det ja då spelar det ingen roll om man försöker lura honom att äta hö istället osv...

Jag tror nog att hästen känner på sig att det är sömmning och skoning på gång, han vet att du inte gör det, bara hovslagaren när han tar sina saker och börjar verka etc. Säkerligen är det därför som det inte hjälpt med att du försökt vant honom. Ett tips kan vara att börja med bak förts, även om det är ovanligt. Då hinner han inte stå och spänna sig så mycket som om man skulle börja i fram. Avsluta aldrig med det jobbigaste, utan som belöning ta fram sist, om det är lättare där. Jag tror också att din häst är en mkt känslig häst, så att hovslagaren är lugn och ger din häst tillbaka förtroendet så kommer edt att gå bättre och bättre för varje gång. det är klart att han blir mer spänd när han vet att han tidigare blivit uppläxad när det är dax med bak.

Sedan tycker inte jag att droger är rätt ord, sålänge man använder det i rätt mängd :angel: , Att ge din hä'st lite lugnande, behövs inte mer än något mg, beroende på vad det är för typ, men det vet ju veterinären., tycker jag ej är fel, förusatt att du provat de andra tipsen förts. Om mej det hjälper får amn gå viadre. Att lugna ner hästen så att han kan bli avslappnad. Det behövs i regel inte hela tiden, utan de tre fyra första ggr, så han lär sig att det ej är farligt. Att hästen blir spänd är en stor del i varför det är svårt att sko, varför skall han behöva vara edt när man kan hjälpa honom att slappna av lite. han tycker inte att det är roligare själv. Prova det, man får hela tiden hitta nya lösningar. sedan kanske man inte behöver ge lugnande det förtsa man gör, utan prova sko förts och om det går bar, så behvs inte detta, men om han är spänd och knepig, så ge lite för att han skall slappna av. Be hovslagaren att alltid ha lite med sig. Men kommi håg att inte vara rädd att prova utan efter ett par ggr, så man inte fastnar i det.Lycka till

A-a skrev:
Ett tips kan vara att börja med bak förts, även om det är ovanligt. Då hinner han inte stå och spänna sig så mycket som om man skulle börja i fram.

Be hovslagaren att alltid ha lite med sig. Men kommi håg att inte vara rädd att prova utan efter ett par ggr, så man inte fastnar i det.

Tyvärr så har vi redan provat att börja bak först men det hjälper inte :crazy:

Kan hovslagare ha med sig sånt? Alltså lugnande? Har de rätt att ge de utan vet? Jag har en jääääätte lugn hovslagare måste vara alla hästars dröm. Finns inget ont i honom. Han har faktiskt fått hästen lite lugnare, men inte mkt. Att bli slagen då man blir skodd sätter sina spår....

Jag och min hovslagare pratade lite löst om detta men som sagt tanken är att bara prova och se om han blir lugnare och blir han det så får han det några gånger och sen får man trappa ner för att helt sluta om det funkar. Det vore ju drömmen!!! :)

ok, ja om det inte är något väldigt starkt lungnande medel, så kan nog en veterinär skriva ut en mängd till din hovslagare, är ej säker men jag vet att en del hovslagare gör så, förutsatt att dom kan ge det, vet hur dom sticker osv. Du verkar ha en bra hovslagare och jag tror att det är tiden som avgör, som sagt, att bli slagen sätter sina spår, konstigt vore det annars, tyvärr :( . Lycka till

Btw, så skrev någon tidigare att jag hade nog en känslig häst.

Fick jag möjlighet att köpa en sån här häst igen så skulle jag tveklöst göra det. Varför? Jo i övrig hantering, vad det än är så är han totalt orädd. Litar verkligen till 100% på honom. Har sett så många halvblod som håller på att krypa ur skinnet för än det ena än det andra, och då är det löjliga saker så som att det ligger ett grimskaft på golvet osv. Min häst får inte panik om han råkar backa in i något då han ska backa och det ramlar omkull osv.

Men då det gäller att bli sömmad då säger han till mig att han inte vill vara med längre. Verkas och dra ut den gamla skon går bra men inte då allt ska tillbaka igen!!

Alexandra_W skrev:
Vad händer om någon annan håller i hästen när den ska skos och du inte är där?

Har provat även detta och då blir han mkt värre!!!

chokladmonster =) skrev:
Lyssna på Bill... :D

Som sagt, funkar inte detta, han litar ju på mig, vet att jag inte skor honom så det där hjälper inte...

Liknande trådar

Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 883
Senast: Stereo
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 884
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 763
Senast: Jamtland
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 548
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar