Svårskodd bak

Attaquer

Trådstartare
Hej!
Min ponny är helt okomplicerad i all hantering utom när det kommer till att sko bakhovarna. Framhovarna går alltid helt utan problem och även att verka henne bak går jättebra, det är bara när själva skon ska slås på som det blir jobbigt. Det som händer är att hon hoppar runt, ibland kan hon försöka sparka lite lätt (inga bakutsparkar, utan mest bara lätta lite med baken) och försöker liksom "springa ifrån". Hon blir absolut inte elak eller dum och skulle aldrig försöka bitas eller sparkas på ett "dumt" sätt, hon fortsätter dessutom att snällt lyfta hovarna när hovslagaren ber om det sedan. Jag kan även tillägga att min ponny älskar sin hovslagare, hovslagaren är lugn, blir aldrig arg när min ponny krånglar och gör allt för att min ponny ska klara skoningen så bra som möjligt.
Vi tror att problemen med skoningen beror på att min ponny tycker att det är läskigt när ljudet från hammaren kommer bakifrån eftersom hon inte bryr sig alls fram.

Har ni några tips på hur jag kan hjälpa min ponny? Jag har själv funderat på att stoppa bomull i öronen på henne och ha på en öronhuva under nästa skoning. Kan det vara en bra idé att testa med?

Tacksam för svar :)

Träna, träna och åter träna tills hon inte bryr sig längre.

När jag fick hem mitt sto gick det inte att lyfta bakhovarna alls. Hon höll emot allt vad hon kunde för att man inte skulle kunna lyfta och om man väl fick upp hoven så ryckte hon för att komma loss. Det var bara att träna och när det väl gick att kratsa hovarna utan problem så började jag knacka med en gummiklubba lätt på hoven och höll uppe den längre och längre stunder. Efter ett tag gick jag över till en vanlig hammare så att det skulle bli liknande ljud och känsla som vid skoning. Det tog två-tre skoningar innan hon kunde skos utan problem men med en lugn och superbra hovslagare så skos hon idag utan några som helst problem. Idag säger jag hov så lyfter hon och hon håller uppe hoven själv medans man kratsar hoven. Däremot gillar hon inte om man håller i henne ordentligt för då börjar hon genast rycka. Därför fungerar det ypperligt att min hovslagare har en ställning som han lägger upp hoven på. Då står hon helt stilla utan några problem alls.

Valacken som jag köpte för drygt ett år sedan ville inte heller lyfta bakhovarna utan kickade bakåt när man väl hade lyft. Det gick trots allt bra att verka honom i bak och att sko i fram var inga problem. Däremot i bak fick han totalpanik när hovslagaren började sömma. På något sätt kom skorna ändå på och vid nästa verkning tog vi bara av skorna så att han fick gå barfota bak tills vintern kom. På vintern behövde han dock brodd så han var tvungen att skos bak men där bedömde jag att hästen var så panikslagen att det var farligt för både häst och hovslagare så jag bad veterinären om lugnande till skoningen. Efter att ha blivit skodd två gånger med lugnande blev det en enorm skillnad även att bara kratsa hovarna i bak och jag tror inte att det hade blivit så mycket bättre enbart genom träning utan han behövde lugnande också för att inte bli panikslagen. Annars har vi gjort samma sak med honom. Träna, träna och träna.

Man får bedöma ifrån häst till häst om man behöver ge lugnande några gånger vid skoningen för att hästen ska inse att det inte är farligt eller om det räcker med daglig träning. Det får ju inte bli en farlig situation för varken häst eller hovslagare.

Ibland kan det hjälpa att stå och mata hästen med grovfoder under tiden hästen skos eller klia på favoritstället eller göra något annat som hästen tycker om. Mitt sto älskar att få manen borstad så jag stod och borstade manen på henne hela tiden medans hovslagaren skodde henne i början för att distrahera henne. Endel hästar blir lugna utav att man masserar öronen på dem. På en annan häst har räddningsdroppar fungerar ypperligt för att ge det lugn som behövs för att stå stilla. Man får försöka hitta vad just den individen blir så distraherad av så att skoningen fungerar.

Om det bara är när hovslagaren slår i sömarna som hästen visar missnöje så är det första som jag tänker på problem med knäna på hästen eller möjligen högre upp.

Det kan spela väldigt stor roll hur hovslagaren håller hoven, vilken vinkel det blir från kroppen.
Sen är det också ganska vanligt med hästar som har problem att hålla balansen när man jobbar med bakbenen. Jag brukar då ställa dem med sidan utmed en vägg, då känner de sig ofta tryggare och står mer stilla.
Ett annat alternativ är att helt enkelt muta hästen med mat för att distrahera den och se om det gör någon skillnad. Ibland räcker det med att de slutar tänka på vad som händer där bak... (och ofta kan man ta bort mutan efter några gånger)

Om det bara är när hovslagaren slår i sömarna som hästen visar missnöje så är det första som jag tänker på problem med knäna på hästen eller möjligen högre upp.

Det här kan vara en möjlig orsak, har själv varit med om det med an artroshäst. Om man inte får det att funka på annat sätt så kan en veterinärkoll kanske vara på sin plats.

Jag tycker att du ska prata med hovslagaren om hästen verkar vara rädd, ha svårt med balansen , ha ont eller har kommit på att man kan gå iväg , dvs är ouppfostrad. Rädsla kräver tid och tålmodig träning, svårt m balansen stöttning mot vägg t ex, smärta utrdening och behandling av vet, men det finns ockå viljestarka hästar som kommit på hur man slipper ...Jag har ett sto som tyvärr tillhör den senare kategorin. Hon vet att om hon vräker sig framåt så kommer hon loss ... I hennes fall så är lösningen en grimma med kedja runt nosen ( en slags hingsgrimma / korrigeringsgrimma) . Med den på står hon som ett ljus ( jag kan givetvis inte binda upp utan får hålla henne) Hård metod ... Kanske det, men hellre än att droga och hellre än att någon kommer till skada. Givetvis hade jag tränat på att lyfta, banka mm samt kollat upp henne innan jag drog slutsatsen att hon helt enkelt saknade respekt f en vanlig grimma eller träns just i kombination med skoningen. Detta ska du dock ha en erfarenhet person till hjälp m att både konstatera och hantera.

Min häst blev helt plötsligt svårskodd höger bak i vintras. Vet inte riktigt varför, men misstänker tappskor och blankis. Kanske en kombination av att han gått och spänt sig när det varit halt och något annat.
Han fäktade och min snälla lugna trygga hovslagare fick bara i 3 söm.
Han föreslog ett lugnade preparat man lägger under tungan. Så jag pratade med veterinären och fick det utskrivet.
Under tiden tränade jag på att lyfta hovarna, banka med hammare på skorna osv varje dag.
2 gånger använde vi det lugnande medlet. 3:e gången provade vi utan, men med en rejäl laddning med morötter och det funkade.
Nu sist stod han som ett ljus och vi behövde inte ens ge han något, och han lyfter hovarna själv.

Prata med din hovslagare och hör vad han har för förslag.

Hej!
Min ponny är helt okomplicerad i all hantering utom när det kommer till att sko bakhovarna. Framhovarna går alltid helt utan problem och även att verka henne bak går jättebra, det är bara när själva skon ska slås på som det blir jobbigt. Det som händer är att hon hoppar runt, ibland kan hon försöka sparka lite lätt (inga bakutsparkar, utan mest bara lätta lite med baken) och försöker liksom "springa ifrån". Hon blir absolut inte elak eller dum och skulle aldrig försöka bitas eller sparkas på ett "dumt" sätt, hon fortsätter dessutom att snällt lyfta hovarna när hovslagaren ber om det sedan. Jag kan även tillägga att min ponny älskar sin hovslagare, hovslagaren är lugn, blir aldrig arg när min ponny krånglar och gör allt för att min ponny ska klara skoningen så bra som möjligt.
Vi tror att problemen med skoningen beror på att min ponny tycker att det är läskigt när ljudet från hammaren kommer bakifrån eftersom hon inte bryr sig alls fram.

Har ni några tips på hur jag kan hjälpa min ponny? Jag har själv funderat på att stoppa bomull i öronen på henne och ha på en öronhuva under nästa skoning. Kan det vara en bra idé att testa med?

Tacksam för svar :)

Verkar hovis med klubba och klinga eller med "tång"?

Menar du att det har nån betydelse? Min hovis verkar mycket med klinga och klubba men även med tången. Min gamla häst har börjat bråka bak när han skos.

Inte för själva verkningens skull. Men däremot kan man ju med fördel verka med klubba och klinga på hästar som inte är vana vid bankelibank och är lite osäkra, för att vänja dem vid det. Då brukar de reagera mindre då de sen ska börja skos.
Däremot leder ju det till högre belastning på hovis kropp.
Så tål hästen det förstår jag om hovis vill slippa och få använda tången.

Då kan man också få en hint om de reagerar redan vid bankande vid verkning. Då lär det bli trubbel med sömmar med.
Är det lugnt där så kan man fundera vidare och ha ringat in problemet lite iaf.
Ev testa bara hålla benet uppe så och se om man kan provocera fram reaktion med antingen rörelse som påminner om det benet/hoven utsätts för under skoning, men utan ljud. Och även hålla upp endast. Och hålla upp och låta så utan att röra hästen.
Men vara noga med att ställa hästen i en bra "trekant" så den får en vettig chans att stå väl.

Så får man fundera vidare kring ev smärtproblematik, balanstrubbel eller rädslor utefter det.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 171
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 213
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 142
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 064
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka