Svårsålda hästar

Sv: Svårsålda hästar

Jodå. Det finns folk som gärna tar emot diverse hästar, gärna med utrustning. Tre dagar senare är hästen svartslaktad, och när ägaren försöker hålla kontakt ljugs det rätt upp i ansiktet att "hästen mår finfint, vi går skogspromenader ibland, och ev tar vi ett föl nästa år".

Det du beskriver, finns säkert också.
Men min erfarenhet är en annan: människor som tar god hand om de "begagnade travhästarna" och andra individer som inte riktigt hittat rätt.

Jag är medveten om att TS häst utifrån beskrivning inte är helt lättplacerad, men att helt döma ut möjligheten útifrån att "ingen tar hand om en gratis häst utan den missköts eller slaktas" verkar lite väl dystert i mina ögon.


Om TS sedan inte vill söka efter fodervärd/medryttare så är det en annan femma.
 
Sv: Svårsålda hästar

Problemet är bara att skilja på de seriösa och de oseriösa... Många oseriösa verkar hur vettiga som helst.
 
Sv: Svårsålda hästar

Jag har flera oattraktiva hästar som går här hemma och passerat bästföredatum, men tanken att jag skulle slakta friska pensionärer är för mig helt otänkbart, så lär väl få gå några år till ut i hagen, in i stallet, mocka, mocka....Skulle aldrig kunna se mina hästar i ögonen och säga: tyvärr mina vänner, ni är oattraktiva, så i morgon blir det slaktbilen.
 
Sv: Svårsålda hästar

15 år, icke inriden, och inte avels värde?

Kanske kan hon vara intressant för någon annan som avelssto, hon är inget dåligt sto men heller inget topp sto allt beror ju lite på vad den som söker sto letar efter.
 
Sv: Svårsålda hästar

Problemet är bara att skilja på de seriösa och de oseriösa... Många oseriösa verkar hur vettiga som helst.

Ja, men så är det ju med köpare också.
Om man lämnar ut på foder inom rimligt avstånd, kan man åka och kolla.

Jag har en vbl-travare på livstidsfoder eller fått till skänks eller vad man vill kalla det.
När jag hämtade honom, fick jag en nyskodd häst, ett fodrat regntäcke, ett huvudlag - men inte passet.
Ägaren kom ett par månader senare och hälsade på, hade då med sig passet och erbjöd överskrivning av ägarskapet om jag så önskade.
Vi har fortfarande sporadisk kontakt över facebook.
Mycket seriös person som var mån om sin gamla vbl-travare.

Jag stod tidigare installad på en travanläggning. Ägaren gjorde också så: sålde aldrig sina begagnade travare men kunde låna ut dem. Så länge de var utlånade, kunde han ta tillbaka dem om det inte var OK.
 
Sv: Svårsålda hästar

Då var min plan att ha henne i avel vilket jag också har haft, hon är inget dåligt sto men heller inget topp sto.
 
Sv: Svårsålda hästar

Jamen prova sälj henne som avelssto då?
blanda in annat som ev. ridhäst osv om hon inte är inriden och 15 år, blir ju tvärfel, då lär du få endera fel köpare eller troligtvis ingen köpare öht.

men lägg en annons om att hon säljs till avel, och sen meriter varför hon passar i avel, så har du ju isåfall ev en marknad.
jag undrar dock lite utifrån din tråd, vad du tror blir annorlunda jmf med hemma hos dig, ang. pyssel osv, om det är det det handlar om, samtidigt som du oroar dig att hon ska hamna fel osv?
Den hamnar ju knappast mer fel om du verkligen säljer den till just avel och ngn vill ha den, än hur den går hemma hos dig eftersom du inte har så mkt tid att pyssla och dona med henne?
 
Senast ändrad:
Sv: Svårsålda hästar

Vad är det som gör att du köpte henne till avel då men inte vill ha henne till avel nu? Hon är ju samma sto nu som för ett par år sen?

Vad är den egentliga orsaken till att du vill göra dig av med henne?
 
Sv: Svårsålda hästar

Känns alltid som abort diskussioner när man pratat om o avliva hästar osv. Jag står fast vid att en individ som inte lever - den lider inte. Men en utan kärlek o omvårdnad lider med större risk

Gör vad som känns kan bli bästa möjliga. Lägga ut annons pch försöka hitta köpare kan du ju göra - men får du inte bra känsla av någon så behöver du inte sälja ändå. En häst kostar mycket och om man inte har nytta i den (som göädje, ridning, sällskap) så är det faltiskt lite väl dyrt att bara ha. Lycka till :)
 
Senast ändrad:
Sv: Svårsålda hästar

En idé skulle ju vara att skicka hästen på inridning och sedan sälja den, då kanske den är lite mer attraktiv på marknaden och är lättare att sälja
 
Sv: Svårsålda hästar

kl

Har satt ut en annons på hästen för en symbolisk summa och fått massor av svar... Tyvärr verkar de allra flesta höra av sig för att hon är just billig...

Om nu någon känns vettig och jag kan tänka mig att sälja hästen kan jag då på någotvis förhindra att hästen säljs vidare?
 
Sv: Svårsålda hästar

Du kan lägga till en klausul om vite som faller ut om hästen säljs och ange en summa du vill ha i så fall, men hästen kan ändå säljas och du är inte garanterad pengarna. Vill köparen inte betala så kan du få processa om dem och kanske fölora om vilkoret bedöms oskäligt.
 
Sv: Svårsålda hästar

En häst mår inte dåligt av att inte pysslas med. En häst vill ha mat, utevistelse och en flock. Tycker du ska slakta ditt dåliga samvete istället.
 
Sv: Svårsålda hästar

Det finns hästar som mår dåligt av för lite stimmulans, så hästen kan må dåligt av både att inte ridas och att ingen pysslar. Det är inte för att skuldbelägga någon men jag har sett det i praktiken, när hästar i inackorderingsstall fullkomligt tigger om att få komma med och hur mycket gladare och mer harmoniska de blir när de får sin egen människa.
 
Sv: Svårsålda hästar

finns ju iof inget som tyder på att det skulle vara problemet enligt TS. vad jag kan se har den alltid gått och skrotat, haft ngt föl osv, och det finns inget i TS svar som antyder att hästen i sig mår dåligt under de förhållandena öht, bara hästägaren som känner att den kanske skulle ha ett bättre hem hos ngn annan?
 
Sv: Svårsålda hästar

Jag reagerade på uttalandet är häatar inte mår dåligt av att pysslas med, det är knappast någon universalsanning att hästar mår bra av att bara skrota och få minimal tillsyn. Det finns i och för sig de som skulle trvas ypperligt med det också, men inte alla.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 549
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
23 051
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan Jag har haft egen häst i många år, men kommer nu att tvingas ta bort honom pga skada. Min spontana tanke när han blev utdömd var "ingen...
Svar
12
· Visningar
1 695
Senast: MiniLi
·
Ekonomi & Juridik Jag vill ha lite input på det här lilla "dilemmat" jag har fastnat med. Jag har mina hästar inackorderade, och vår muntliga...
2
Svar
28
· Visningar
3 685
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp