Svårriden häst - nej tack!

E

Emmi_Power

Har en f.d travare på lån här i sommar. Hyrde henne i fjol också, men då fick jag bara gå med henne, eftersom ägaren nog tyckte vi behövde känna varandra lite bättre innan jag sätter mej upp i sadeln. I sommar har jag blivit lovad att rida henne, men jag har ett jätte problem - jag är rädd. Jag blev avkastad av henne i vintras, efter det red jag henne inte på en stund. Det är tror jag inte det som de handlar om att jag är rädd, utan det är dels för att hästen inte känner till stället hon står på nu så bra, och dels för att hon alltid varit svårhanterlig med ridningen. Jag har ridit henne en gång på den stunden hon varit här, ska försöka på nytt idag. När jag väl sitter på henne, är jag inte rädd, men det är före jag ska sätta foten i stigbygeln som det bara känns hur jag darrar. Jag är rädd för att hon ska sticka iväg med mej i en slängtrav, och att jag inte får nå koll alls på henne. Hon vill hela tiden takta, och man kan inte roa sej en sekund heller då man sitter på hennes rygg. Saken blir bara värre om man försöker ta halt på henne genom att dra i tyglarna, det gör saken bara värre. Ägaren säger att jag ska tala lugnt med henne, men de kan jag ju inte, eftersom jag är vettskrämd.
Hon är annars jätte lugn att ha att göras med, men blir till ett monster så fort hon ser sadeln. Alltså jag är ju inte tvingad att rida henne, men skulle jag inte göra det på hela sommaren, och ändå blivit lovad att jag får göra det, skulle jag vara besviken över mej själv ett helt år, och jag skulle ångra mej så de bara skakar om mej.
Snälla, hjälp mej! Behöver snabbt goda råd, skäms över det hela! :(

Sv: Svårriden häst - nej tack!

Rid inte. Skaffa en annan häst.

Det ska vara roligt att rida, det blir det med en häst som passar dig.

Du ska inte skämmas alls. Klart att du inte ska behöva vara rädd när du ska rida hästen! Det finns så många trygga och lugna hästar som du kan rida istället.
Hade jag varit du hade jag försökt hittat någon lugn häst som jag kunnat rida ett tag för att få tillbaka rid-självförtroendet. Och möjligtvis hade jag sedan ridit den svåra hästen igen.

Håller helt med fg inlägg - det ska vara kul att rida!!!!! :bow:

Då går jag väl lite mot strömmen och säger tvärtom. :D

Åkte av min travare, som inte heller var ordentligt inriden, och blev skraj som fasen. Hade haft honom ca 2 månader. Skakade som ett asplöv bara sadeln kom på och kunde för mitt liv inte lyfta foten och sätta den i stigbygeln... Hästen var snäll men hade blivit skrämd och stuckit och jag var övertygad om att det lurade en fågel bakom varje grästuva och han skulle bli rädd och dra igen, varpå jag skulle trilla av och slå ihjäl mig.. :crazy:

Fick hjälp av en instruktör som var jätteduktigt på markhantering av hästar och väldigt lugn och förtroendeingivande som person. Hon fick upp mig på hästen och sedan tog jag det stegvis. Första ridturen, utan instruktören, tog fem minuter och det var ett halvt varv runt fältet. Att jag tog mig upp var vinsten. Dagens mål var, sitt upp-rid fem steg- stig av. (Hästen gick på sommarbete.)

Utökade långsamt och självförtroendet steg.

Små mål, träna ofta, ta hjälp av folk runt i kring dig och tänk positivt. Beröm dig själv för minsta lilla du gör.
Känns hästen osäker, träna från marken med sadeln på. Kläng på hästen, häng i stigbyglarna m.m. så att du och hästen tillsammans vänjer er vid att det händer saker. Och låt det ta tid.

Efter ett par månader vågade jag rida riktiga ridturer själv med min häst, och efter ett år så var vi som ler och långhalm. Han lyssnade på mitt självförtroende och ju tryggare jag blev, desto bättre fungerade hästen.

Om du är rädd, låtsas vara självsäker. Fake it till you make it..! Den dagen då du känner att du kommit över det kommer det att kännas som 5 miljoner på banken!!

MEN, även om det känns otäckt, så ta inga onödiga risker. Det finns en gräns för hur långt man ska pressa sig själv. Ta sällskap i början.

Tillägg: det första du ska göra när du kommit upp är att öva halter i skritt så du lär dig var stoppknappen sitter.

Eftersom det är en svårhanterlig häst vad gäller ridning och ts är så uppenbart skitskraj måste jag säga att jag tycker det är en oerhört farlig situation.

Osäkerhet kan inte maskeras utan att det blir fel, man kan inte fejka säkerhet. Däremot blir osäkerhet gärna obalanserat våld vilket inte bättrar på situationen.

Låt någon som kan och vill ta hästen rida den, det här låter som en olycka som väntar på att inträffa. D v s en häst som inte är rädd, utan helt enkelt oregerlig.

du har inte funderat på att hästen kanske har massor av överskottsenergi?? kan ju vara därför den taktar och har sig.

prova med att longera den ett tag innan du sitter upp. då hinner den ju springa av sig det värsta utan dig i sadeln och är förhoppningsvis lugnare när du väl sitter upp.

sen undrar jag faktiskt varför du hyr samma häst igen om du är rädd för den?

Så tolkade inte jag det.

När jag väl sitter på henne, är jag inte rädd, men det är före jag ska sätta foten i stigbygeln som det bara känns hur jag darrar.

Men naturligtvis måste säkerheten komma först. Jag tolkade inte heller hästen som överdrivet svårriden, lite överskottsenergi och det vanliga "misskommunikationssvårigheterna i munnen" på en f.d. travare.

Rasar man av hästen innan man sitter upp samt håller sig på inhägnat område med folk runtomkring sig, lämpligvis hästens ägare om man känner förtroende för denna, så borde det inte vara någon större risk.

Jag är ju den som hellre vill lösa problemen jag har med hästen jag har, än att jag byter ut hästen. Om problemen hör ihop med ryttaren snarare än hästen så medföljer ju dessa även till nästa häst.

Inte menat som kritik, bara min åsikt. TS vill ju uppenbarligen få det att fungera eftersom hon hyr hästen igen trots allt.

... och dels för att hon alltid varit svårhanterlig med ridningen.

Detta citat tillsammans med utsagon att ägaren själv verkar tveksam till ridning (lära känna hästen först etc) gör att jag nog inte vill råda en uppenbart osäker ryttare att sitta upp.

I bästa fall förstör man hästen även för en säker ryttare. I värsta fall sitter man med en ordentlig skada helt i onödan....

"Rasar man av hästen innan man sitter upp samt håller sig på inhägnat område med folk runtomkring sig, lämpligvis hästens ägare om man känner förtroende för denna, så borde det inte vara någon större risk."

Risken att skada sig finns alltid där. Både min man och jag har ridskador som kommer att påverka oss hela livet, förstörda ryggar, ryggmärgsskador, hjärnstamsskador. Förra året åkte en tjej av sin häst på en lugn träning. Hon är totalförlamad idag.

Det ÄR riskabelt med hästar, och jag tycker inte man ska ta risker när det är helt onödigt.

Alltså, jag är absolut inte rädd henne annars, hon är snäll som ett lamm. Men så fort hon ser sadeln, förvandlas snällheten till något jag inte kan tolka .. Jag kan heller inte skylla på hästen, för det är inte hennes fel egentligen att hon är het. Hon har alltid varit det, både på travbanan, och på ridbanan. Men hon är jätte snäll att gå med, rykta, pyssla om o.sv. förutom ridningen då.

Om hon är nsäll annars med blir rädd/spänd/stel när du ska sadla är det ju något med ridningen hon inte tycker om. Kanske ligger sadeln fel, kanske blev hon inriden på ett dåligt sätt vilket skrämde henne. Hur som helst handlar det ju om att få henne att tycka om ridning igen (om hon nu inte har ont nånstans, be ägaren att kolla detta med vet).

Jag skulle också helst avråda dig från att rida hästen alls. Men om du absolut vill så mådte du ha hjälp av en duktig tränare. Någon som ger både dig och hästen lugn och självförtroende.

Om hon är lugn att ut och går med kanske du ska prova att ta på sadel och gå en liten runda. Om om hon lär sig att sadeln inte betyder något farligt och hon är lugn med den kan det vara lättare att gå vidare till nästa steg - dvs sitta upp.

Men som många andra sagt - gör inget som inte känns säkert och gör det framförallt inte ensam!

Lycka till!

kl

du kanske kan bli ledd de första gångerna av ägarna eller liknande? så du lär känna henne på rygg också. och en häst testar alltid sin ryttare i början och nästan hela tiden.

kl

du kanske kan bli ledd de första gångerna av ägarna eller liknande? så du lär känna henne på rygg också. och en häst testar alltid sin ryttare i början och nästan hela tiden.

Jag prövade rida henne idag igen, och hon var ju LUGN, för att jag var LUGN! Där hade framförallt NI det! Jag tror att hon också ville lite pröva mej, hur pass 'dålig' jag var att rida henne. Först var det pirrigt, det var det ju, men efter att jag skrittat runt henne lite, kunde jag slappna av. Men hon har lite en sådan instinkt att "om jag FÅR trava, ska jag passa på att takta lite, och ännu lite". Det känns lite obehagligt, och man kan liksom inte vara så lugn som man annars är då man skrittar henne. Ägaren vill använda så lite hjälptyglar som möjligt, och även jag. Jag vet att man ska sitta djupt ner i sadeln, dra bakåt lite med tyglarna och sitta lugnt och stilla, o säga "proo". Jag tycker nog det hjälper efter en stund, men finns det någon "metod" man kan använda så att hon lugnar ner sej strax efter att jag vill ha henne att stanna? Tror ni att det går bättre att rida på en ridplan, än i skogen, då man är nervös över att "hon SKENAR så fort jag vill ha henne i trav", även om hon inte gör det? Jag menar, i skogen kan hon ju springa hur långt som helst i farten, men på ridplan finns det ju staket ..
Annars, när vi satte på henne sadeln, var hon inte ett monster som hon var då första gången, utan jag påstår att det var lite blandat nervositet och att hon var nyfiken på vad som skulle ske.
Tack så jätte mycket för alla svar, de har varit till stor hjälp!

Senast ändrad av en moderator:

kl

Jag vill nog inte påstå att alla hästar testar sin ryttare i början/hela tiden. Om man har ett bra ledarskap över hästen och den förstår vad den ska göra så ifrågasätter den inte det.

Till ts
Jag hade nog inte ridit hästen. Det ska vara roligt att rida. Dessutom kan det vara farligt och det ska man inte bortse ifrån. Jag rider varje dag men undviker att utsätta mig för alltför farliga situationer.

sväng in hästen på en liten volt om du känner att det börjar dra iväg. på en liten volt kan hästen inte springa iväg. lyssnar hon inte på halt och insaktningar så träna mycket sådant innan du börjar trava på henne. stannar hon inte i skritten så är det ju rätt riskabelt om hon då heller inte stannar från trav.

Fortsätt umgås med hästen på marken.
Inhägna en lagom stor areal som ridbana.
Träna uppsittning, ta hjälp med att hålla i hästen, så du avdramatiserar uppsittningen (för dig själv om inget annat).
Fortsätt med nästa hinder och beta av "listan". Fortsätt träna i inhägnad tills du behärskar hästen.
Visserligen kan det kännas pest att det är en annans häst du lägger besväret på.
För snabb och lätt lösning, byt häst. Oxå rekommenderbart. Sommarhäst ska vara ett nöje.

Jag vet att man ska sitta djupt ner i sadeln, dra bakåt lite med tyglarna och sitta lugnt och stilla, o säga "proo". Jag tycker nog det hjälper efter en stund, men finns det någon "metod" man kan använda så att hon lugnar ner sej strax efter att jag vill ha henne att stanna? Tror ni att det går bättre att rida på en ridplan, än i skogen, då man är nervös över att "hon SKENAR så fort jag vill ha henne i trav", även om hon inte gör det?

Så SKÖNT att det fungerar bättre nu! Rädslan är jobbig att handskas med men när man inser att hästens beteende beror på en själv så kan man ju lätt åtgärda det. :)

Det bästa är väl egentligen att fortsätta träna och vara envis så att hästen lär sig att när du säger "proo" så menar du det verkligen och det är ingen idé att fortsätta sega framåt. Klara tydliga regler så anpassar hon sig nog ska du se. Fortsätt jobba i skritt och undvik att trava tills du känner att du har kontroll i skritten.

Jag hade lite samma krux med min travare, han var lite slarvig med halterna och väldigt känslig och jag ville inte heller dra och slita.
För att bli tydligare i sitsen vid en halt så hade jag ett litet mantra eller vad man ska kalla det.
Fokusera på den punkt där du vill stanna, koncentrera dig, när du ska göra halt andas ut och lyft magen (så sätet åker ner), spänn insidad av låren och säg "ptroo" eller vad du vill. När jag fick in allt detta samtidigt så stannade hästen på fläcken direkt och med bakbenen först.
Om jag märkte att han försökte sega sig vidare så duttade jag till honom väldigt lätt på bogen med spöt som ett litet "hörredudu". (Känslig häst.) Undvik att behöva upprepa dig, be henne stanna en gång och gör hon inte det då, få igenom det!

När du vill börja trava skulle jag nog rekommendera volten och se till att försöka få en sansad och lugn trav.Om hästen klarar det, musklad? En del travhästar som inte är ridna så mycket behöver högre hastighet för att kunna hålla balansen osv. Det är jobbigt för dem att trava långsamt med ryttare på ryggen. Så om hon verkar pushig kan det också vara en anledning.

Vore jag du skulle jag satsa på skritten ganska länge. Skritta ut i skogen - rätt ut i snåren så hon får lyfta på fossingarna, då måste hon tänka lite och samlar sig mentalt. Bra för ryggen också. När du känner dig säkrare, hästen är tillräckligt stark i ryggen och traven funkar på volten kan du börja trava korta sträckor ute. Det är du som bestämmer tempot då, inte hästen.

Hur mycket riden är hon sen innan? Nu har jag utgått från en häst som inte var särskilt mycket riden.

Visserligen kan det kännas pest att det är en annans häst du lägger besväret på.
För snabb och lätt lösning, byt häst. Oxå rekommenderbart. Sommarhäst ska vara ett nöje.

Å andra sidan lär man sig mycket själv också och kan känna sig riktigt nöjd efteråt som tog sig över den där "tröskeln" av rädsla. :)

Tack! Att ha sommarhäst är nu ett nöje, och jag känner mej nöjd. Tack alla för alla svar! :D

Har en f.d travare på lån här i sommar. Hyrde henne i fjol också, men då fick jag bara gå med henne, eftersom ägaren nog tyckte vi behövde känna varandra lite bättre innan jag sätter mej upp i sadeln. I sommar har jag blivit lovad att rida henne, men jag har ett jätte problem - jag är rädd. Jag blev avkastad av henne i vintras, efter det red jag henne inte på en stund. Det är tror jag inte det som de handlar om att jag är rädd, utan det är dels för att hästen inte känner till stället hon står på nu så bra, och dels för att hon alltid varit svårhanterlig med ridningen. Jag har ridit henne en gång på den stunden hon varit här, ska försöka på nytt idag. När jag väl sitter på henne, är jag inte rädd, men det är före jag ska sätta foten i stigbygeln som det bara känns hur jag darrar. Jag är rädd för att hon ska sticka iväg med mej i en slängtrav, och att jag inte får nå koll alls på henne. Hon vill hela tiden takta, och man kan inte roa sej en sekund heller då man sitter på hennes rygg. Saken blir bara värre om man försöker ta halt på henne genom att dra i tyglarna, det gör saken bara värre. Ägaren säger att jag ska tala lugnt med henne, men de kan jag ju inte, eftersom jag är vettskrämd.
Hon är annars jätte lugn att ha att göras med, men blir till ett monster så fort hon ser sadeln. Alltså jag är ju inte tvingad att rida henne, men skulle jag inte göra det på hela sommaren, och ändå blivit lovad att jag får göra det, skulle jag vara besviken över mej själv ett helt år, och jag skulle ångra mej så de bara skakar om mej.
Snälla, hjälp mej! Behöver snabbt goda råd, skäms över det hela! :(

Inte skall du behöva hyra, alltså betala för att låna en häst som inte går att rida på. Säger som alla andra, hyr en snäll häst. Det skall vara kul.

Hälsning Maja

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 265
Senast: Snurrfian
·
Ridning Hej! Måste först av allt skriva så att ingen påpekar det: Hästen är GRUNDLIGT genom kollad i hela kroppen, röntgen för ett år sedan osv...
Svar
5
· Visningar
1 217
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama