Svårlongerade hästar

Asa_S

Trådstartare
En av mina shetlandsponnyer är väldigt svår att longera med kvalité tycker jag. Han tar inte bettet utan krullar ihop sig, viker halsen inåt etc, speciellt i ena varvet. Öht är han byggd och rör sig på ett väldigt shettis-otypiskt sätt, påminner mer om en friser i kroppen och vill gärna vid ridning och körning bli hög, kort och sänka ryggen samt hålla fast bettet, inte jobba genom ryggen med framåtgripande steg.

Hur gör ni andra med denna typ av häst? Om jag kortar ytter inspänning jättemycket och jobbar igenom honom mot den får jag kontroll över ytterbogen och han går bättre men det känns inte som om jag egentligen löser problemet då utan bara maskerar det tillfälligt - han behöver ju egentligen slappna av och länga sig. Han tömkörs en del och det fungerar mycket bättre men jag tycker inte att jag kommer åt den långa böjningen på samma sätt som jag gör med mina andra hästar vid longeringen. Jag vill dessutom kunna jobba honom omväxlande "vid hand" i longeringen och det funkar inte när han inte tar bettet på utsidan. Även andra, mer hoppinriktade övningar gör jag i longering med de andra och det går ju inte att göra med honom :(.

Tips?

Sv: Svårlongerade hästar

Spontant tänker jag -tömkör istället. Det är lättare att få honom komma till arbete då. Vill du ha honom lång/låg så prova att longera med chambon. (de går att korta så de passar en lite ponny också)

Ja, chambon borde lösa problemet, då söker hästen sig framåt/nedåt och slappnar av.

Fast jag har aldrig jobbat med en sån liten ponny, men det borde ju funka även på den.

Tack för svar båda. Hittills har jag tömkört och lämnat longeringen därhän men eftersom jag är dunderförkyld just nu dök tanken upp igen - det är ju mycket jobbigare att tömköra än att longera även om man inte står pallstill vid longering heller.

Eftersom chambon inte kommer att hindra honom från att vika halsen inåt tror jag inte att det löser vårt problem, tyvärr.

Om du bara sätter inspänningen på utsidan, så att den ger ponnyn en utsidan, och sedan sätter du linan du håller i genom bettringen och ner mellan frambenen för att kunna påverka honom till att sänka nacken och länga ut överlinjen. Och viker dom halsen inåt eller släpper bettet så brukar det handla om för dålig bjudning fram till bettet. Så det är bara till att driva ännu mera.

/Camilla

Han försvinner utåt trots inspänning ytter och tar inte drivningen framåt utan utåt. Jag får nästan dra honom framåt/runt i vänster varv och om han inte kommer utåt med framdelen så vinklar han ut bakdelen så att jag inte kommer åt honom bakifrån.

Han har stått mer än ett halvår eftersom jag satsat på min egen ridning. Han har alltid varit svår att longera men efter att ha blivit jagad runt volten av en tjej som tänkte ge min dotter sitsträning för några år sedan blev han mycket värre och longeringen har i princip legat på hyllan sedan dess. Efter det har det också varit näst intill omöjligt att få honom att ta vänster galopp, både under ryttare och i tömkörning. Sådana här gånger är det verkligen en jättenackdel att man inte kan rida dem själv :( för då hade jag nog kunnat lösa det. Så här dåligt tycker jag dock inte att det har varit.

Jag märkte även vid tömkörningen idag att han hellre lägger av än stoppar in bogen när man ber honom. Han jobbade på bra efter en stund men herregud vad mycket som är borta jämfört med hur han gick i våras :(. Trodde väl inte att en häst kunde bli så himla oliksidig av vila - det är som om allt det bra är borta men allt det dåliga finns kvar minst lika starkt.

Min enda idé just nu är att lägga en longeringsvolt i snön någonstans så att det finns ett spår för honom att följa och se om det fungerar bättre då. För övrigt tycks det bli att återigen lägga longeringen på hyllan och återgå till tömkörningen - sjuk eller ej.

Tips om tönkörning och använda chambon har du ju redan fått.

Men om jag förstod rätt så drar ponnyn utåt i volten?
Isf rekomenderar jag en longeringsvolt. Mao staket runt en volt. ordnas lätt genom snabbstaket av elstolp och en tråd, eller mer permanent rundcorall.

:idea:

Nu när jag läser det känner jag mig verkligen jättedum! Jag har nämligen tidigare skärmat av ridbanan för just denna häst men det var så länge sedan att jag totalt glömt bort det :o

Det känns genast mer hoppfullt! Tack!

Jag får nästan dra honom framåt/runt i vänster varv och om han inte kommer utåt med framdelen så vinklar han ut bakdelen så att jag inte kommer åt honom bakifrån.

Förstår inte riktigt hur du menar att du får dra honom framåt/runt i vänster varv? Det är inte så att du då tappat din egen position som drivande, så att du är positionerad lite för långt fram?

Om han alternerar mellan att köra ut bogen eller baken, så hade jag nog tömkört på volten istället. Och satt innertömmen som jag beskrev, medans yttertömmen hade fått löpa bakom bakbenen, genom ringen på sidan och fram till bettet så att den hade gett hästen både stop för bogen och baken.
Tänk bara på att vara försiktig första gången du sätter yttertömmen så en del hästar tycker det är lite otäckt, så dom behöver lite tid att vänja sig.

/Camilla

det har inte jag heller gjort, än, men jag har en liten shettis/russ korsning så jag kommer att prova på henne om det behövs. Det kan ju inte vara någon skillnad.

Dottern har ju en pytteponny. Smäcker (nåja;)) welsh och där funkar min chambon.
Ponnyn är 122 cm hög och lätt i typen så grovleken tar ingen plats i utrustningen sas.
Det jag får justera är snörena.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 920
Skola & Jobb Ännu en "hjälp mig komma på vad jag ska utbilda mig till" tråd 🙈 varning för Wall of text. Jag har ingen aning om vad jag vill göra...
2
Svar
20
· Visningar
2 100
Senast: Trott
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 112
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama