Sv: SvÅrlastad!!!
Jag blev helt imponerad över ej tjej som hjälpte mig att lasta en svårlastad 5-åring för några år sedan (skulle komiskt nog lämna tillbaka foderhästen, men fick inte in henne i transporten
). Hästen i fråga gick in, men kastade sig ut, vände i transporten, eller stegrade innan rampen.. Ja du förstår nog...
Det hon gjorde var att hon gick in med hästen, så att alla hovar var inne, och sen gick hon ut igen... Och så höll hon på, i 4 timmar! Måste säga all heder åt hennes tålamod
. Jag måste faktiskt erkänna att första gången hästen var inne, så ville jag inget annat än att bara stänga och åka iväg. Men tjejen gav sig verkligen inte. Trots vinter (det var
KALLT ute) och trots att hon hade en egen häst hon skulle ut och rida, så slutade hon inte förrän hästen var helt lugn.
När vi sedan kom fram till ägaren så var hästen inte det minsta svettig (tidigare hade jag aldrig lyckats lasta henne utan att hon var genomvåt av svett när vi lastade ur
).
Så hemligheten är en jävla massa tålamod, och att
se när hästen får panik,
INNAN den får det, och då gå ut med den, för att sen gå in igen tills det att den står lugnt i transporten.... Så fördel är egen transport