SvÅrlastad!!!

M

moniq

Hej! Söker efter någon som kan ge bra tips ang en häst som oftast går in i transporten med lite havremutor, men som efter ett par sekunder direkt slänger sig ut, inte en chans att hålla honom kvar. Han är en 5-årig halvblodsvalack på 170cm.Han är hopplös, har tränat och tränat detta i ett år nu utan framgång. Transporten är ljus och väggen ställd åt sidan, inget hjälper! Annars en mycket trevlig häst att pyssla med och rida. Han är en bredåkare, så mycket vet vi.:confused::cry:

Sv: SvÅrlastad!!!

Jag har exakt samma problem med mitt 4-åriga sto, totalt omöjligt att stänga efter henne.. :(

Jag har gett upp, så på fredag kommer en kille ut och hjälper oss (typ NH), dyrt men värt det hoppas jag..

Finns det ingen som är duktig på detta med svårlastade hästar???:cry:

Hej!

Tänkte bara skicka ett svar, även om jag personligen inte e så bra på svårlastade hästar :d
Det jag har hört om att locka in hästen med en hink är att hästen bara "följer med sin mage" in i transporten, dvs att när hästen tagit ett bett i hinken så kopplar magen bort & hästen inser att den är inne i transporten o får panik o vill ur så fort som möjligt... inte så käckt om man har hunnit stänga bakbommen... :o
Själv har jag en NH-tränare som hjälper mig med lastningen med min islandshäst! :) Hon har fått mig att inse att i mitt fall så handlar det inte om transporten i sig, så vi gör massa övningar på marken innan vi fokuserar på att lasta!

Finns säkert någon duktig NHtränare i närheten som kan hjälpa till!! :)

Lycka Till!

Mvh Alexandra :banana:

Jag blev helt imponerad över ej tjej som hjälpte mig att lasta en svårlastad 5-åring för några år sedan (skulle komiskt nog lämna tillbaka foderhästen, men fick inte in henne i transporten :grin:). Hästen i fråga gick in, men kastade sig ut, vände i transporten, eller stegrade innan rampen.. Ja du förstår nog...

Det hon gjorde var att hon gick in med hästen, så att alla hovar var inne, och sen gick hon ut igen... Och så höll hon på, i 4 timmar! Måste säga all heder åt hennes tålamod :bow:. Jag måste faktiskt erkänna att första gången hästen var inne, så ville jag inget annat än att bara stänga och åka iväg. Men tjejen gav sig verkligen inte. Trots vinter (det var KALLT ute) och trots att hon hade en egen häst hon skulle ut och rida, så slutade hon inte förrän hästen var helt lugn.
När vi sedan kom fram till ägaren så var hästen inte det minsta svettig (tidigare hade jag aldrig lyckats lasta henne utan att hon var genomvåt av svett när vi lastade ur :o).

Så hemligheten är en jävla massa tålamod, och att se när hästen får panik, INNAN den får det, och då gå ut med den, för att sen gå in igen tills det att den står lugnt i transporten.... Så fördel är egen transport ;)

Den ska inte ha mat innan den är helt inne!

OM den börjar backa- håll INTE emot!!!
Låt den gå ut o sen in igen- beröm.

Var lugn. Den känner på en gång om du ändrar sinnesstämmning.

Backa gärna ut den innan den gör så själv- säg då backa- beröm.

Den ska inte ha mat innan den är helt inne!

OM den börjar backa- håll INTE emot!!!
Låt den gå ut o sen in igen- beröm.

Var lugn. Den känner på en gång om du ändrar sinnesstämmning.

Backa gärna ut den innan den gör så själv- säg då backa- beröm.

Detta är just det jag håller på med!
Så fort jag lägger minsta lilla tryck på min valack så stegrar han sig och kastar sig iväg. Håll verkligen inte emot!
Det är bara att vänta ut, när han väl går in så backar jag honom och då helst innan han börjar backa själv och så ska jag hålla på nu tills det sitter!
Lycka till :bow:

Hejsan! Har läst era inlägg och håller med vissa saker men det finns ett problem i de felsta av era tips.
Ni undviker att utmana hästen och viker för deras styrka.

Jag har ett sto som är 8 år. Olyckligtvis så köpte jag ingen trailer förens hon var tre och kunde därför inte träna.
När hon var liten så fattade hon inte vad som hände och gick därför in efter en buff i rumpan.
Något år senare fattade hon. Jag kunde hålla på med silkesvantar i 3 timmar, linor, morötter, havre ja alla metoder som fanns hade jag prövat. Utom en. Att verkligen utmana henne.

Efter många inställda tävlingar, svett och tårar något år senare så tog jag ut en horsemanships man. Han lärde mig metoden ge och ta. Vid tryck i nacken ska hästen lösa problemet själv och gå fram. INGET godis!
Min häst är överinteligent och fattade direkt.
Efter ca 1 timmes stegrande kastande och studdsande gav hon upp och flyttade sig in och ut genom trailern som vi ville.
Vi slutade där då hon hade varit duktig.
sen flyttade jag och då blev det för lång för killen att komma och träna något mer.
Jag fortsatte där vi hade slutat och tog in och ut henne, gjorde halt bakade och hade mig.
Hon gick in på 2 min efter ett par ggr. Men hon var smart och visste att vi inte skulle åka någonstans.

Nästa steg när någon sedan skulle stänga luckan blev ett helvete.
Hon kastade sig i 200knyck ut och luckan blev tom böjd av trycket.
Vi hann aldrig stänga.

Hittade en ny NH kille, han tyckte hon var så svår men intressant och smart att han tog henne i två veckor till sin gård.
Tränade NH varje dag, lastade hela tiden men hon gav aldrig upp. Hon kastade sig direkt när nån närmade sig bakom. (Vi har ingen mellanvägg eller bom bak på henne då hon bara blir stressad av att stå trångt)
Tillslut bad han mig köpa en gummidämpare 30 cm lång.
Vi satte på dubbla grimmor och ledde in henne och satte fast henne direkt fast det var öppet bak.
När hon var på väg bakåt tog det emot (inte tvärstopp då den är gummi). Hon blev skitförvånad och fick världens utbrott. Trailern gungade och hästen satte sig på rumpan och kämpade i säkert tre min utan resultat.
Sen gav hon upp reste sig på bakbenen och gick fram för att lätta på trycket och pustade ut.
Besegrad.
Hon fick utbrott två ggr till efter det men i mkt mindre skala och idag vet hon att det är ingen ide att kasta sig bakåt.
För att lösa problemet slutade hon gå in i trailern och stegrade direkt på lastluckan och jag flög.
Jag tog longerlinan och virade runt frambommen. hon försökte resa sig och springa iväg men jag halade in henne så fort linan blev minsta lös och höll emot när hon försökte dra.
Efter tre ggr gick hon rakt in vid minsta tryck i linan.
Hon fann sin ledare vara starkare och smartare än henne. idag går hon rakt in i trailerna, jag sätter fast henne, går ut genom skötardörren och stänger bak. Hon bara står där och väntar trotts att det är helt öppet bakom.

Menar inte med detta att läxa upp någon för silkesvantar, det funkar på vissa och tuffare tag mot andra. De är precis som människor olika individer. Min är den tuffaste jag och många mött. Hård som sten i huvet men underbar att rida. Jag vet hur det är när man inte kan åka någonstans, jag lider med er och det är därför jag skriver.

Utmana era hästar om ni vill ha dom helt säkra. Köp en gummidämpare, gummigrimskaft och sätt dom i ett träd. Lär dom att sitter man fast så är det så. Jag ska börja nu med min ettåring. Desto tidigare desto bättre.

Lycka till /Rebecca

"Trailern gungade och hästen satte sig på rumpan och kämpade i säkert tre min utan resultat.
Sen gav hon upp reste sig på bakbenen och gick fram för att lätta på trycket och pustade ut.
Besegrad."

Alla har olika åsikter om saker o ting & när det gått så långt med en häst så kanske detta är det enda sättet... men
"Hon fann sin ledare vara starkare och smartare än henne."
Jag vill hellre lära min häst att förstå vad jag förväntar mig av henne, så att hon förstår. Jag tycker att om man tex kollar på hur människor beter sig mot varandra så undrar jag om vi verkligen är smartare än djuren.. ?
Bara en tanke..

Ha en trevlig dag! :laugh:

Om du bara hade sett till att ha en bakbom eller varit medveten om att hästar kan vara bakskygga- när luckan stängs- försiktigt, så hade detta troligen aldrig behövts.

Hoppas att det i framtiden inte visar sig att den har fått problem mad halskotpelaren:mad:

Tycker du att du var smart:confused: Ja då har vi helt skilda åsikter.
du tog till våld- på dess nacke.

Hästar går på instinkter- inte en tänkande varelse- Nu ska jag vara smart:devil:

Kan bara instämma med dig Mariika.. Jag är övertygad om att det handlar om konsekvent repeterande och att man håller sig lugn och bestämd.Båda mina små liv var problemhästar vad gäller lastningen när jag köpte dem. Två lite skilda problem, den ena ville inte in alls och den andra gick snällt in för att sedan kasta sig ut igen. Båda kan jag numera lasta själv helt utan hjälp. I det sista fallet fick jag hjälp av en kille jag känner. Det gick i stort ut på att vi gick mot lämmen men stannade flera ggr på vägen dit och det ganska "bryskt" och definitivt innan hon ville börja backa själv. När hon satte första tassarna på lämmen och jag stannade henne igen så lät vi henne stå en kort stund samtidigt som min "assistent" stod framför henne och sedan backade vi henne igen och började om.Första gången man kände att hon ville gå på så stannade vi trots det innan hon kom in, lät henne stå och backade ur igen. När hon väl kommit upp i trailern fick hon massor med beröm och fick stå en kort stund för att sedan backas ut. För att förhindra att hon kastade sig ut när vi väl kommit så långt som till att ha stängt bakom henne så började jag med att klappa henne rejält på halsen och högt berömma henne så hon koncentrerade sig på mig för att sedan när alla lämmar och allt var nere "lägga i backen". Sådär höll vi på flera ggr i veckan ett bra tag. Numera kan jag alltså gå med henne upp och springa runt trailern och stänga bakom henne utan att hon bryr sig.

Ett tips dock är nog att inte bara fundera över bredd utan även om längd och höjd om det är en stor häst.. OCH att köra försiktigt i svängar osv så att dom tycker det är hyfsat trevligt att åka trailer så där rent allmänt. Good Luck!

Jag visste att det skulle bli kommentarer haha.
Ni diskuterar om nackkotsproblem. Hmm en häst som man blir näst intill ihjälklämd av när man ska stänga luckan eller sätta på bom samt utsätter även sig själv för minst lika mycket risker när den SKA ut och bommen ligger på eller luckan inte hunnit stängas.
Jag kan säga så här en bom är totalt livsfarligt när en häst bara SKA ut. Jag var med om det en gång när min häst bara skulle ut till vilket pris och sänkte rumpan och började krypa under baklänges,
DET ÄR livsfarligt. Då är risken mindre att hästen tar skada av att den segdrar ut en gummirem. Betydligt mindre risker. Och lägga på en bom det hinner du inte om du har en tillräckligt snabb häst.
Kan också säga att jag har haft hästen sen föl och hon har aldrig varit med om något otrevligt i en trailer, samt då jag kör trailer så kör jag nästan överdrivet lugnt för hästens skull.
Till axel kan jag också säga det att visst går vissa hästar på instinkt, men min kunde se skillnaden när trailern var påkopplad på bilen och inte. Var den på gick hon inte in. Hon är smart och då måste man vara tuff och tydlig mot henne. Jag vet inte vad ni har för hästar men vissa hästar går inte att vänja och dalta och ha sig med, då blir dom farliga.
En gummidämpare andvänds ofta vid att vänja en häst att sitta fast. Den är snäll mot nacken och kan dras ut från 30cm till ca 1,6m. Det blir aldrig ett knyck, Det är knycket som är farligt för nackkotorna.
De hästar som har andvänt sådan från början har lärt sig på horsemanships vis att gå fram så ger trycket efter samt att coola ner vid panik för det hjälper inte. En sådan häst har du stabil livet ut.

Förra året fick jag en problemhäst som var olastbar, 8 timmar höll tidigare ägare på. Jag fick efter 4 ggr in henne på två min på hängande lina. Hon stod som ett ljus i trailern. Så jäkla hemsk kan jag ju uppenbarligen inte vara. Mina metoder funkar och mina hästar mår ypperligt bra. Dom visslar nästan när vi går in i trailern haha.

En hästs beröm är inte morötter och klappar, det är när den får vara ifred- natural horsemanship

Det är inte ett smack farligt att stänga/ öppna bom/ lucka- om man står där man ska- på sidan av.

Stänger man för- samtidigt som häststackaren står o drar samtidigt- ja då kan det finnas risk.

Om man har haft den sen liten o den betér sig så- får man gå till sig själv.

Du pratar lite emot dig själv och ditt sätt att hantera hästar. För om det nu var så bra så borde inte häst som haft sedan den var liten börja ställa till med problem med lastning vid tre år. Inte heller bli värre med åren bara för att du inte haft egen trailer innan.
Har man befäst sina roller som ju NH handlar om börjar inte en häst plötsligt ta strid och kräva våldsamma metoder för att man ska "vinna" över den.

Ett gammalt talesätt bland hästfolk heter ju "Där konsten slutar tar våldet vid"

Ja det är så roligt med hästfolk, tjejen som det handlar om i den här tråden har ju försökt allt, precis som jag hade. Det här handlar inte om våld, jag har väl aldrig skrivit att jag slår eller gör illa mina hästar.
Det bästa sättet en häst lär sig saker genom är när den löser problemet själv.När ni håller i och hästen reser sig och är yster för att sedan dra er ur trailern och flytta på er position. Vad har den lärt sig då? Jo att ni inte är ledaren och att den är mycket starkare än ni och den har löst problemet fast negativt för oss.

Jag är inte en renodlad NH människa men jag sållar ut det som jag tycker är vettigt.
I Monty Roberts bok från mina händer till dina tar han just upp gummidämparen och dennes effektivitet på de hästar som är lite svårare och som en kanonbra grej att andvända så att hästarna blir stensäkra att sätta fast.
Jag gillar ditt självfötroende axel. Coola valacker är ju inte så svårt att hinna stänga bakom det är annat om man har en riktig hårdnackad dam med temerament som heter duga och massa fullblod i.
Då är det inte svårt att stänga och självklart ska man stå vid sidan det vet väl nästan alla.
Jag håller med om att bom är en kanongrej ur säkerhetsaspekt. Men INTE på alla hästar.
Min äldsta häst kan man tex inte köra utan bom.
Det handlar om att bryta ett mönster, en häst som kastar sig ut i 200 knyck varje gång kan du bara få att sluta med det genom att få den att förstå att kasta sig inte är ett alternativ.
När ni leder era hästar in och ut, in och ut och varje gång ni känner att hästen tänker bakkåt börjar backa hästen. Tror ni då att hästen lärt sig något? Allvarligt talat den lär sig att när den är stressad får den gå ut.
Ni ställer inget krav på hästen och då är den ju lugn och snäll.
Vad tror ni det blir för resultat när ni ska ta nästa steg och stänga och hästen vill ut, jo panik, den är ju van att få gå ut som den vill.
Och så förblir det eftersom ni då sänker luckan och backar ut hästen för den är orolig.
Det är början till ett mönster att kasta sig ut. Hade ni istället sagt till hästen nej nu står vi här, lita på mig.
Hästen får panik och ska bak, kommer inte loss men lugnar sig snabbt när den märker att det inte funkar.
Då fattar den att det är trevligare att stanna kvar och trevligare att stå stilla och vara lugn.
Den har lärt sig något och brytit mönstret.

Till Masse vill jag säga att det beror på vad du har för häst. Många hästar fattar inte vad transportering innebär förens de är runt 4-5 år och kan därför plötsligt ställa sig på tvären. Min var lättlastad som liten 0-2 år men då fattade hon inte vad det var frågan om. En granne till mig har en häst som är sex år. Lastad flera dagar i veckan och varit hur snäll som helst. Plötsligt en dag när den var fem bara vägrade den, dom stod och försökte i 2 timmar sen ringde dom deras NH kill som kom ut och gick igenom allt från början. Det löste sig efter några ggr men han sa det dom kan helt plötsligt fatta vad det handlar om och inte längre ha lust. Jag håller med dig om talesättet och gillar inte heller när folk brukar våld mot djur. Min NH kille som jobbar över hela sverige och har gjort det i 15 år med just lastning sa att just det att min häst är inte rädd, hon har ingen lust. Och hon var den mest hårdaste häst han hade träffat i sitt 60åriga liv. Angående min hantering från föl så är min andra häst, också egen uppfödning och 25 år den absolut snällaste häst man kan ha att göra med. Men hon var tuff från början.

Som sagt det här tipset var riktat till Moniq som hade problem med sin häst. Man kan göra metoden med gummidämparen i en trädstamm först så den inte behöver få nån panik (om den får det) i transporten. Då vet den redan när man sätter fast den i trailern att sitter men fast så är det så.
Jag har iallafall löst mitt problem och lastar själv flera ggr i veckan till terränträningar och allt.
Ni som inte kan lasta era hästar, Lycka till

En häst reser sig inte om man lastar med huvudet- man tvingar den inte till att behöva ta till det.

Den vill följa med.

Det ska se lätt ut hela inlärningsprocessen. Att häst- människa kommunicerar.
att man förstår att ett ett klaustrofobiskt flyktdjur inte utan tvivel går in o stannar kvar i en låda.
Tar man till metoder så att hästen vill fly- har man gjort fel.
Då börjar problemen, för att tilliten nu är förbrukad.

Oj trampade visst på en öm tå där ..... men även jag har lång erfarenhet av hästar och i dagsläget är det ett 20-tal hästar som lastas och transporteras hos oss i både lastbil och släp. Den som är svårast är den gamle valack vi fick hämta själv för att ägarna inte hade kunnat lasta honom på nio år. Det tog visserligen några timmar att få in honom. Men när han gick in så gjorde han det själv av egen vilja med hängande grimskaft. Idag tror jag att skulle säkert ta nästan 5 minuter att få in honom och det är mycket lång tid för oss att lasta hästar på. Så allt är ju relativt men de förra ägarna hade nog tyckt att fem minuter var väldigt snabbt.

För mig är det lika mycket våld när man binder upp en häst kort och låter den dra sig trött som om man slår på den. En häst är en häst och kan inte tänka som vi gör. Däremot så dess naturliga lösning på alla problem och okända situationer den hamnar att fly. Det är den instinkten som gör att den får panik när den stängs in eller sätts fast när den inte litar på omgivningen. Inte att den inte vill åka transport. Om en häst som tidigare varit lätt att lasta och transportera plötsligt börja konstra så är det inte för att den kommit på vad det handlar om. Det är något som gjort att den känner obehaglig i i situationen och vill kunna utnyttja möjligheten till flykt. Oftast ligger problemet i själv transporten eller ännu vanligare hos som kört den/de sista gångerna. Skaffa en kamera och titta på hästarna när de åker då ser man väldigt bra hur saker som inte känns i bilen ända gör stora rörelser i släpen. Där i ligger förklaringen till att plötsligt sätter sig på tvären. Finns till och med EU forskning på det som gjort i samband med att gjort direktivet för hur djur får och ska transporteras yrkesmässigt.

Min häst var precis som din HELT omöjlig. Jag har också lastat enorma mängder olika hästar, hjälpt andra att lasta och lastträna men den här hästen var totalt omöjlig. Vi sederade hästen när två gånger när vi var tvungna att flytta till andra stall. Sen lyfte vi in den ett ben i taget fem personer.

Jag löste problemet på precis tvärt om sätt än vad du gjorde. Är ingen fan av NH-metoder på något sätt vill jag först säga.

Jag ställde upp transporten vid en vägg intill stallet och öppnade luckan. Sen tränade jag ensam med hästen varje dag utan att locka med mat. Tre veckor tog det innan hon förstod att lugna ner sig och upptäcka att det faktiskt inte farligt och att allt var ok. Jag lät henne gå ut ur transporten precis när hon ville och slutade för dagen när hon stressat av oavsett hur långt vi kommit.

Nu har det gått ett halvår och jag har åkt till hovslagare tre gånger helt själv med henne. :banana:

Jag är helt övertygad att det går att lasta vilken häst som helst utan att ta i med hårdhandskarna. Det tar bara TID. Jag trodde aldrig att jag skulle säga det här - men nu är jag övertygad! Det gäller bara att klura ut vad som gör din häst lugn och avstressad. För min häst var stressmomentet för många människor och att transporten inte var en "del av vardagen" (hon behövde tid för att vänja sig vid den).

OCH det du skriver om panik och att få gå ut. Du har nog inte greppat det: innan man kommit till det steget att man stänger luckan bakom är hästen i det stadiet att den inte får panik. Får den det så har du gått för fort fram. Då får man forstätta med att träna på att stänga bommen och "låta" med luckan.

Senast ändrad:

Det är sånna metoder som gör att folk ser ner på NH.
Sen tycker jag det är ett uruslet tips att ge till någon över nätet. Kommer säkert
var någon nisse som provar detta på sin häst där det säkerligen slutar med kraschad transport
och trasig häst.

Alla hästar lider av klaustrofobi och visar det på olika sätt. Min häst blir hård och tuff när hon blir osäker
kan mkt väl vara så att din är likadan. Skulle man då gå på henne och ta en kamp så förvärrar det bara problemet.

Jag har lastat min häst 2 gånger. Första gången var när jag hämtade henne, då reste hon sig och drog iväg och var allmänt väldigt svår eftersom hon inte litade på någon av människorna där. Hon var inte den värsta jag lastat men absolut den jobbigaste. Det tog väl ungefär 1 h för henne att gå in och stå kvar.

Ett par månader senare var det dags igen. Jag ville prova o lasta henne, hade jobbat väldigt mkt lastning utan transport, passager i trånga utrymmen, kliva upp och ner från saker, följa mig även om det var lite otäckt osv. Hon klev direkt in utan det minsta krångel. Har man bara en god relation så klarar man det mesta. Jag har inte brukat minsta våld eller knappt ens tagit i grimman under den träningen.

Jag kan tycka att det ligger en del kloka saker i det de flest här skrivit. Olika hästar måste hanteras på olika vis, precis som vi människor är även de individer. Det jag däremot tycker är absolut viktigast vid lastning är att du som hanterar hästen är trygg och vet vad du gör. Minsta osäkerhet speglar, mer eller mindre, av sig på hästen. Detta i sin tur drar ju oftast igång en ond cirkel - du känner dig tveksam, hästen tvekar, backar ut, det görs ett nytt försök, människans tveksamhet har förstärkts en aning = hästen blir mer osäker osv.
Själv har jag, tack och lov, en lättlastad häst. Däremot får man vara lite på alerten med att stänga bommen annars kommer han ut igen ;), men det är inget som handlar om mikrosekunder. Har däremot varit med om en hel del lastningar och därmed även olika tekniker. Vissa mer effektiva än andra givetvis. Av det jag har upplevt så måste jag ändå säga att jag tycker att det som fungerat absolut bäst är metoder då hästen får lära sig genom en typ av operant betingning, dvs att när hästen gör fel uppstår ett obehag som omedelbart upphör när den gör rätt. Detta tillämpar vi hästmänniskor dagligen och det är ett "språk" hästar förstår och lär sig oftast väldigt fort. Med detta menas absolut inte att du med våld ska tvinga in hästen i transporten.

Då mycket som skrivs kan misstolkas eller som någon var inne på - försöka utövas av någon som ej har tillräckliga kunskaper, kommer jag inte skriva ut något specifikt tips på sådan metod utan TS kan gärna gärna skicka ett PM till mig så kan jag förklara.

Summan av kardemumman, lycka till med fortsatt träning, som någon redan varit inne på, jag tror inte det finns någon häst som INTE går att lära att bli lastad. Använd sunt förnuft, kunskap (både hos hästförare och medhjälpare) samt ta det lugnt och metodiskt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 211
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 535
Hästhantering Hej Jag behöver lite tips och råd ang. min häst som är två år, en vallack som är väldigt snäll i all hantering men vi har ett stort...
Svar
10
· Visningar
2 379
Senast: jklirla
·
K
Träning Hej! Är ny här på buke så jag vet inte riktigt hur allt funkar riktigt, men jag försöker så gott jag kan :) Jo mitt problem är att...
Svar
11
· Visningar
1 253
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama