Svårlastad!

M

MissCrazy

Har ett ponnysto , som alltid varit svår att lasta.
För ett tag sen skulle hon och jag iväg på träning.
Men sen körde vi och välte med transporten (hemsk upplevelse, men hon är helt bra nu sen ett tag tillbaka)

Och nu är hon rent ut sagt omöjlig.

ALLA metoder har testats. Vi har stått i timtal, försökt få hon att gå själv, lockat med havre, osv.
Vi har tagit linor. Vi har försökt 'dra', hon har fått snärt i baken (vilket jag inte anammar alls...)
Men det går inte alls vägen.

Lockar man så går hon upp med framhovarna en bra bit, men inte längre, där tar det stop.

Drar man med linor så backar hon bara ner på sidan (tror inte det kommer hjälpa med vägg på båda sidor heller)

Och när jag bara försöker gå rakt fram och dra fram henne så stegrar hon sig, hon har varit nära att slå över flera gånger, och det vill jag ju inte riskera.

Vi kan ju inte åka nånstans och få hjälp heller, och jag vet ingen person som är "last-expert"

Vad ska man ta sig till!

Sv: Svårlastad!

kan du låna en transport med avlastning fram? Det funkar bra på klaustrofibiska hästar men ofta ganska bra på hästar som bivit skrämda också. Som din har blivit. Slå henne inte, då förknippar hon bara lastningen med ännu mer obehag.

Jag tror att det bästa vore att du försökte hitta en tränare som är duktig på hästhantering. Det låter som om ni har ett attitydsproblem sinsemellan er.

Jag har själv varit i din situation. Det har tagit tid, men idag sitter lastningen som ett smäck och jag kan lasta kusen ensam, vägen dit har dock varit lång och mödosam och hästen har varit billig många gånger när det har gått dåligt.
Stallägarna hos mig hade samma problem som du, deras häst reste sig och de hade försökt med allt men kunde inte. För mig och min sambo tog det ca 1½ timme tills hästen stod i transporten, frivilligt, utan våld. Vi är inga experter, jag vet att vi inte hade klarat det om vi från början inte fått hjälp med vår egen häst, från någon som kunde. Det handlar om att lära sig tekniken och tajmingen.
Kika in på http://www.nnha.nu/ så hittar du säkert en tränare nära dig. Bäst är ju om tränaren kan komma hem til dig.

Lycka till!

Sånt här kräver så mycket tålamod, jag har aldrig haft en lättlastad häst från början men numera går dom in i transporten. Men det är nog ganska svårt när hon varit med om en olycka med och redan var svår innan den. Mitt tips som brukar fungera ganska bra är att när hon går upp med framhovarna på transporten så berömmer ni givetvis (men det gör ni säkert redan) men om hon kan stå där en liten stund, så backar ni sedan ner henne, så att det aldrig är hon som backar utan ni som visar henne det. Så gör ni om och om igen och överöser henne med lugn röst i beröm, om hon sedan tar ytterligare ett steg längre in i transporten så stå inte för länge innan ni backar ut och beröm.

Så last tränade jag en häst i höstas som sas var jättesvår att lasta som stog på bakbenen m.m. det tog 2 dagar (ca 2 timmar träning båda dagarna) sen gick han rakt in i transporten. Men ha mycket tålamod, även fast det kan vara svårt.

Ett annat sätt som jag bara hört utan att testa är att ställa transporten i hagen och lägga all mat där, och låta den stå några dagar. Har fungerat på många tydligen.

Lycka till!

nephthys skrev:
Jag tror att det bästa vore att du försökte hitta en tränare som är duktig på hästhantering. Det låter som om ni har ett attitydsproblem sinsemellan er.

Jag har själv varit i din situation. Det har tagit tid, men idag sitter lastningen som ett smäck och jag kan lasta kusen ensam, vägen dit har dock varit lång och mödosam och hästen har varit billig många gånger när det har gått dåligt.
Stallägarna hos mig hade samma problem som du, deras häst reste sig och de hade försökt med allt men kunde inte. För mig och min sambo tog det ca 1½ timme tills hästen stod i transporten, frivilligt, utan våld. Vi är inga experter, jag vet att vi inte hade klarat det om vi från början inte fått hjälp med vår egen häst, från någon som kunde. Det handlar om att lära sig tekniken och tajmingen.
Kika in på http://www.nnha.nu/ så hittar du säkert en tränare nära dig. Bäst är ju om tränaren kan komma hem til dig.

Lycka till!

Tack för tipset, har nu mejlat ett par tränare som åtminstonde finns i Skåne, får hoppas på svar. Fick även lite tips på hemsidan som jag ska testa!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 621
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
27
· Visningar
2 396
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 124

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat