svårlastad!

Jag vet att många inte kommer att hålla med mig nu, men vi har tävlingshästar och avelsston och har inte tid med trams. så länge man vet att hästen helt ärligt inte är rädd brukar vi använda oss av en långpisk. Backar hästen lägger man till pisken, står den stilla gör man ingenting och går den fram får den beröm. Det gäller att förklara för hästen vad som är rätt. Titta på hur hästar beter sig i flock. se det som om hästen backar går den in på nitt territorium, jag säger ifrån precis som en annan häst hade gjort om den blev påsprungen eller hur...? Detta har alltid fungerat och efter ett par gånger inser hästen att det är in i släpen han ska där är det positivt (havre och beröm och får vara ifred.

Till Bladluz:
Hästar som plötsligt slänger sig ut är i 99% av fallet rädda, enligt min erfarenhet. Varför slänger han sig ut? Vad triggar igång beteendet?

Till TeamTop:
Hur kommer du fram till att hästen inte helt ärligt är rädd? Vad gör du om hästen går åt sidan istället för framåt när du drar till den med pisken?

Jag får inte direkt en positiv uppfattning av din attityd till hästar och hästträning. Hoppas att jag missuppfattar.

Det är ni som ska bestäma när han ska gå ut, dvs se till att rygga ut honom innan han själv kastar sig ut.
Och låt honom gå så långt upp han själv vill i början, utan att pressa honom. Rygga sedan ut honom ur transporten, osv.
Efter ett tag så kan man kräva att den ska ta ett steg längre in, och så gör man samma visa.

Att hästen kastar sig bakåt är oftast inte för att den är dum, utan för att den är osäker, och blir den pressad så är bästa sättet att fly bakåt!

Har han åkt tramsport mkt innan?

en häst som står och vilar på ena bakbenet och är helt lugn är knappast rädd, en häst som hysteriskt far runt eller visar ögonvitorna är rädd, dessutom tycker jag att man bör känna sin häst såpass att man kan avgöra om den är rädd eller tjurig. Jag kan det med mina i alla fall... Och det är inte frågan om att DRA TILL som du säger utan att enkelt förklara att här står jag! Detsamma om den går åt sidan. Jag kan lova dig att den som har längst tålamod är hästen har den bestämt sig att den inte vill så kan du backa den, vänta, gulla eller horsemanshippa den bäst du vill. Sorgligt men sant! Dessutom är det sällan jag behöver göra något alls för de flesta hästar läser av kroppsspråket och märker att det inte är någon ide att dra en rövare med mig. Detta är min åsikt och jag kan bara säga att ni som vill göra på annat vis får göra det men klaga inte över att hästen inte vill in sedan... Detta fungerar bra och hästarna har alltid varit lätta att lasta sedan, det gäller bara att förklara rätt och fel, här är bekvämt och här är obekvämt...

Hur beter du dig då en häst verkligen tycker att det är obehagligt att gå in?
En långpisk i rumpan skulle jag då aldrig rekomendera i det fallet.
jag har aldrig behövt använda en pisk vid lastning under alla år jag har hållt på med hästar, därimot har jag använt mig av linor vid enstaka fall för att korsa bakom hästen och bara efter 1-2 gånger så har en gått in utan problem.

men varför använda sånna metoder som att lägga en filt över hästens huvud, osv? vad löser det? då anser jag att man är orättvis mot sin häst.

en häst som står och vilar på ena bakbenet och är helt lugn är knappast rädd, en häst som hysteriskt far runt eller visar ögonvitorna är rädd, dessutom tycker jag att man bör känna sin häst såpass att man kan avgöra om den är rädd eller tjurig

Vad skönt att dina hästar vis aså tydligt om de är rädda eller inte!!

Vi har en häst som är orolig av sig. Hon är inte hysterisk rädd, men hon är inte heller "trygg".
Man ser inga ögonvitor och hon kan vila med ena bakbenet. Det jag dock ser på henne är att hon är spänd i sina muskler och är mkt uppmärksam på det som händer runt omkring.

Så det bevöver inte vara så tydligt skillnad mellan en trygg/envis häst och en rädd häst!

Om du nu hadde ansätt att ex våran häst i exemplet ovan hade varit "tjurig" och satt en pisk i rumpen på henne, så kan jag lova att då hade hon blivit hysterisk och sprungit runt gården, och du hade inte fått in den i transporten!

Hur lär du då osäkra hästar att det är "bekvämt" att göra som du säger och gå in i den farliga transporten??
Görd du då att det bli obekvänt utanför transporten? För i sådana fall så har hästen ingenstans att ta vägen, för då är det farligt inne i transporten och det är farligt utanför transporten!

Jag har aldrig behövt använda spö för att få in mina hästar, eller få de att känna att det är obekvämt utanför transporten.
Och tro det eller ej, det tar inte så långtid för mig att få in en häst i transporten!

Det är ju bättre att lära hästen gå in i transporten, både rädda hästar, och då inte rädda hästar. :confused:

Att kringgå problemet gör inget bättre, och att använda långpisk gör väl inte saken bättre.
Tillslut lär sig hästen att "om jag inte går in i transporten så gör det "ont"", i stället för att känna att transporten är helt ofarlig.
TeamTop, "jag hinner inte med trams" är väl ingen bra inställning när man ska lasta, hästen ska få den tid den behöver för att kunna gå in i transporten.
När man överhuvudtaget håller på med hästar måste man tänka sig att man har all tid i världen så brukar det gå att lasta dom på en kvart, tänker man sig att man har en kvart på sig kan det ta all tid i världen att få in hästen i transporten.

Jag vet att många inte kommer att hålla med mig nu, men vi har tävlingshästar och avelsston och har inte tid med trams. så länge man vet att hästen helt ärligt inte är rädd brukar vi använda oss av en långpisk. Backar hästen lägger man till pisken, står den stilla gör man ingenting och går den fram får den beröm.
Om DU vore ledare över dina fina hästar så skulle dom följa dig genom eld & vatten, och du skulle slippa att PISKA dina hästar.

Det gäller att förklara för hästen vad som är rätt. Titta på hur hästar beter sig i flock. se det som om hästen backar går den in på nitt territorium, jag säger ifrån precis som en annan häst hade gjort om den blev påsprungen eller hur...?
I frihet/vilt tillstånd så pucklar dom inte på varandra pga att dom ska in i en transport. :smirk:

Detta har alltid fungerat och efter ett par gånger inser hästen att det är in i släpen han ska där är det positivt (havre och beröm och får vara ifred.
Eller så är det så att hästen går in för att slippa pisk, och gör det för att få sig en mumsbit...? :smirk:

Nej, usch, såna som dig gillar jag verkligen INTE. :mad:
Totalt respektlös.

Har aldrig haft problem emd svårlastade h'ästar något längre tag som tur är. Min valack bråkade ett tag med att gå in men det löste vi lätt genom en repgrimma och tio meter rep direkt knutet i grimman. Slog linan ett varv runt bommen framtill och drog på honom. Han klev gärna vid sidan av lämmen men kom på att det inte var bekvämt att sitta fast med huvudet i transportväggen så han gav sig efter tre försök. Nu kliver han på som ingenting.
Hade en travare på inridning i höstas. Han var 7 år o helt ohanterad, dvs aldrig fasthållen eller liknande. Drog in honom från stallet han var inföst i på samma vis efter att ha lurat i honom lite pleg. Såldes tre månader senare och då var det bara att backa trailern intill stalldörren och leda på honom, det tog inte fem minuter ens.

Jag gillar inte den där tvångsmetoden att DRA in hästen, den känner att den sutter fast och kan lätt få panik.
Härligt att det fungerade på din häst iaf :)

Tycker att man ska ta tag i problemet från början, och inte försöka sig på några genvägar.
En RÄDD häst ska man ALDRIG TVINGA in i en transport.

jag har tröttnat på de här me lastning och nu har jag fått tag på en nh-tränare som ska träna honom och mej :rofl:

jag grejjar" oxå med nh, nu kliver hon in utan att tveka.. vi har vänt transporten från att vara något jobbigt, till ett ställe som hon ser som vila :)

Hej! Jag har också problem med lastningen ibland men det börjar att arta sig. Mitt råd är att ta hjälp av någon du VET är professionell i sin hästhantering och spm du kan lita på. Be honom/henne komma och se när du lastar och där ge dig tips och berätta vad som händer. Fördelen jämfört med att ta emot tips via nätet är att han/hon ser exakt vad som händer och kan då lättare avgöra hur man bäst hanterar just din häst! Om hästen inte varit med om något riktigt obehagligt vid lastning och transportering så beror troligen problemen på att du inte har fullt ledarskap över din häst. Målet är att hästen ska se dig som ledare i alla lägen, då kommer han att lyda och lita på dig även i obehagliga situationer såsom lastningen. Visst finns det "genvägar" men de håller inte alltid i längden, öva ledarskap istället är mitt råd, Lycka till! Mvh Andrea

Liknande trådar

Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 800
Senast: Ninnurur
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 160
Senast: ameo
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 719
Senast: Lobelia
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 530
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar