Svårlastad häst

Ajda

Trådstartare
Ska iväg imorn till sadelmakaren med hästen för sadeln ska omstoppas. Hon kan vara svårlastad ibland. Hon stänger av kans man säga. Går bara inte in. Det kan ta en kvart att lasta det kan ta 2 timmar.
Har ni några tips?
Vi har provat att lägga morrötter hela vägen in - funkar inte. Vi har lagt lngerlina bakom henne, då lägger hon tungden på den istället och försöker backa.

Sv: Svårlastad häst

Fick detta tips av en travgubbe som påstår att det passar på alla hästar, och det tror jag nästan att det gör(för det går på min egen) och hon var omöjlig tidigare, stängde bara av och stod, tog man något bakom henne reste hon sig på bakbenen osv.:

Ta en longerlina eller mkt långt rep, knyt en ögla så det blir lika lång som hästen är från svansroten upp till manken.
Lägg sedan longerlinan under svansen och ändarna >
trär du igenom grimman/bettringarna på sidorna. Då kan du dra in hästen, linda longerlinan runt bommen om du behöver mer kraft.
(men då ska du inte trä genom bettet..inte så schysst mot munnen)

På min fungerar det alltid, då hon börjar krångla...Det räcker med att lägga på repen och bara ta tag i ändarna så knallar hon in.

Sen är det ju såklart viktigt att man tränar mkt och ofta så hästen förknippar lastning med något kul och bra. Jag tränar för att kunna lasta utan linor, men det är inte alltid det går och istället för att det ska ta 2 timmar att lasta så går hon inte på 1 min istället nu. (oftast)

Senast ändrad:

En betydligt snällare metod är att köra upp transporten direkt mot stallgången så transporten står utanfördörren. Min häst har krånglat lite och provat olika sätt bland annat lägga rep bakom, vilket jag inte tycker om, men ibland har man tyvärr en tid att passa och rep brukar ändå inte heller funka. Men när vi körde transporten direkt mot öppningen gick han in på en gång och då ledde vi in honom lugnt med grimma och grimskaft. Prova det!

det är många hästar som fått skador och blivit ännu svårare och lasta också, när transporten stått så.

Till trådskaparen: Det är bara att träna på! Varför blir hon blovkerad? Dåliga ergarenheter?

Mitt ena kallblod var omöjlig att lasta. Jag försökte med allt både pedagogiskt och opedagogiskt. Vad jag visste var att han iallafall inte var rädd eftersom han kunde gå in och äta i transporten (transportträning) och var lugn när han var i den. Alltså var det fjant.

Jag kom fram till att hästen absolut inte får en chans att back ur transporten. Inte backa ett fotsteg för går det att backa ett kan man backa fler.

Två starka rep runt baken som är korsade bakom runpan. När hästen går fram drar man i repen så kan hästen inte backa. Tack vara att man gör ett kryss bakom rumpan är det lätt att hålla emot om hästen vill backa. ( det krävs två medarbetare till detta). Sedan kan man leda in hästen, det passar inte alla typer att man drar in dem.

Men man måste hålla till den reglen att hästen inte får backa men kan bara gå framåt.
Detta var ett tips bland många:)

Jag läste nyligen om hästar som blockerar sig, så har dom i regel nånting som kallas "passiv stress", så kanske hon blir så stressad så hon helt enkelt "stänger av"?
Hästar som har s a s passiv stress lösgör samma ämne i kroppen som människor som har djupa depressioner.
Så det råd jag har, är att absolut inte ta till , om jag kan kalla det så, några "våldsmetoder".
Fortsätt att träna, träna och åter träna. Tillslut så förknippar hon inte lastningen med stress och kanske problemet försvinner...
Lycka till!

nja jag tycker inte att din metod låter bra.

Min häst är hysteriskt rädd för att bli lastad. det har inte hänt något hemskt när vi har varit ute och åkt så det måste vara något hos tidigare ägare.

Han blir ännu räddare när man tar fram repen. tänkte prova med det förra gången men han blir jätte rädd. han vet precis vad som ska hända bara han ser att man kommer med långa rep.

Det enda som hjälper är att han känner att han får backa ut om han vill. Lungt och sakta går han in halva vägen, stannar funderar lite, kanske tar ett steg till men sen är det jätte hemskt och han vill bara bort. Om jag försöker hålla emot eller tvinga på något sätt så stegrar han och slänger sig åt sidorna. Om jag låter honom backa så tar han några steg bakåt och stannar sedan och vågar prova igen. efter ett tag så går han in och då får han massa beröm och godis.

Inget tvång, bara positivt. Det kan ju ta ett tag men det går garanterat lättare nästa gång. :)

Liknande trådar

• Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 519
Senast: Hedinn
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 881
Senast: super
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama