Nog har det varit något slags rejäl, accelererande inflation i storleksangivelser på kläder under 2000-talet.
Jag köper rätt lite kläder, använder kläder tills de går sönder, och försöker köpa sådant som håller länge.
På vardagarna mycket arbetskläder i form av "snickarbyxor/verkstadsbyxor" i djurskötseln/lantbruket, men och också friluftskläder som jaktkläder/vandringskläder. Dessa plagg finns ofta i mångahanda storleksvarianter, för kortbenta, långbenta, breda på mitten, eller liten midja, för dem med breda axlar, eller smala o.s.v. Ofta hamnar jag ändå på herrvarianterna, eftersom dessa ofta är "rymligare" på totalen.
Jag hittar trots allt ibland längst ner i en låda, t.ex. en T-shirt eller sweatshirt av något fortfarande existerande märke/modell som inte använts så mycket (hade ofta vit t-shirt under skjorta för 10 år sedan, har numera skippat skjortan och har färgad T-shirt istället) - ett sådant plagg kan vara 10-15 år gammalt och typiskt märkt storlek M.
En likadan/lika stor T-shirt av exakt samma märke och modell som bara är något år gammal är typiskt märkt L, eller t.o.m. XL.
Jag kan alltså lägga plaggen "över" varandra och de är lika stora!