svårfödd unghäst...

urkella

Trådstartare
Finns det något jag kan ge min 2 åring för att få honom i bättre hull ?
Man skäms nästan över hur han ser ut men vet inte vad jag kan ge mer för att få upp honom i hull. Han är nyligen avmaskad och blev finare efter det men inte bra nog. Han har fri tillgång till hö (7,5MJ & 43 smbrp) ska snart börja med hösilage, ska bara fixa analys först men tror det är kraftigare (fin första skörd av hästbonde). Morgonen får de i SMHN och middag samt kväll på marken. Näten är aldrig tomma. Men gissar att ha äter 2-2½ kg (han väger ca 70-75 kg). Utöver det får han ½ kg krafft fölpellets & 1½dl betfor uppdelat på 2 mål. Sedan var 3:dje dag får han 100g pavo mash.
Finns det något annat man kan ge för att få honom i bra hull ?

Så här ser han ut nu:
33008250.jpg

Och när han ligger ner >___<
33008252.jpg

Sv: svårfödd unghäst...

Jag ser ingen bild :(

Ett halv kilo fölpellets är ju "bara" 75 smrp om jag minns rätt. Om man räknar kvot ligger din på strax över 4, normalt ska de ligga på 6-6.5 och unghästar gärna runt 8.
Han är nog inte svårfödd, han får för lite mat tror jag.

Hoppas hösilaget är bättre :D

jag är ju en person som älskar dodson and horell build up annars.
Men han kanske ska ha lucern hack? Mer fölpellets?
Eftersom jag inte ser bilden vet jag inte om det är mer protein eller energi han behöver eller båda.

Enligt PC-horse ligger han på en kvot på 7 (25,2 MJ & 178,5 smbrp) och har enigt de ett behov utav 16,68 MJ & 10176 smbrp.
Han väger ju bara runt 70 kg så har därför inte vågat ge mer kraftfoder. Innan fick han D&H's Suregrow vilket jag tycker var super men vilket inte var det lättaste att få fatt. Tycker inte han ser ut att ha protein brist, utan det är revbenen man ser och han har inte ett uns underhudsfett men ändå lite mage.
Ja hösilaget är super, rädd att det kanske är lite väl kraftigt bara :p
Konstigt att bilderna inte syns :/

här e de länkade om det går.
http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_43/33000000-33009999/640x480/33008250.jpg
http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_43/33000000-33009999/640x480/33008252.jpg

Här ser man iaf lite att han är fin över rygg och rumpa :)
http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_43/32950000-32959999/640x480/32954015.jpg

Det kan väl omöjligt räcka att han skulle väga 70 kg ?
En normal shettis väger ca 250 kg skulle det verkligen skilja så enormt mkt.
Tror din kille behöver väldigt mkt mer mat än han får en unghingst följer dessutom sällan tabellvärdena utan behöver ofta mkt mkt mer för att hålla hullet. Klipper du honom som du gör ofta så behöver de dessutom ytterligare ännu mer för det går åt mer energi för att hålla värmen.
Fölpellets är väl inte den bästa maten till en två åring. Köp något annat passande foder till en unghäst med högt proteininnehåll.

Min kille är igen shettis utan en Amerikansk Miniatyr, de väger mellan 80-85 kg som vuxna, så jo han väger runt 70-75 kg nu.
Här stå han ihop med en åring på 95 cm, så han är väldigt liten och smäcker på det. Gått över till hösilaget nu då han äter det bättre (han gillade inte höet då det var lite grovt). Har inte fått analys svar än men tror det har mycket högre värden än höet men lite blötare och får i honom runt 4 kg av detta iaf. Köpte just fölpelletsen då det hade högst protein av kraffts sortiment för unghästar. Men ska försöka få fatt i Suregrowen igen. Eller vilket kraftfoder rekommenderar du ? Han går täckad + har ett lösdift så fryser gör han aldrig,han går inte ens ut ur lösdriften när det regnar :p

Jag tycker att det ser ut som om han har både proteinbrist och "energibrist". Jag skulle ge
något proteinrikt som han vill äta. Kanske någon dl olja?

Mitt dräktiga sto föll ur och blev kantig i överlinjen, så jag köpte Dodson & Horrells Build up som jag
ger tillsammans med Dodson & Horrells Mare & Youngstock. Det gav stor effekt och hon har en rund
och fin fin överlinje igen. :love:

Jo jag vet att han är en miniatyr men har svårt att tro att de verkligen väger så lite de har liksom ändå en kropp som måste väga en del och skillnaden är för stor jämfört med en liten shettis för att jag verkligen skall tro på att de väger så lite.

Krafts sortiment är väl inget att trakta efter deras stora pellets är ju inte precis det mest lättätliga för en unghäst heller och de finner oftast inte heller dem särskilt aptitliga, faktiskt det märke jag alltid väljer sist av alla alternativ. För övrigt har de flera foder som ligger högre än fölpelletsen, krafft muskel (protein) tex är väldigt mkt högre.

Till växande unghästar väljer jag alltid numera Hippoalfa Grow, tom den kräsnaste älskar de små lättätliga pelletsarna och de blir snabbt runda och fina om de behöver fodras upp. Fördelen är att de till stor del består av lucern så är egentligen till stor del att betrakta som grovfoder och inte rent kraftfoder.

Måste samtidigt fråga varför håller du på och klipper unghästarna hela tiden ? Finns det en enda bra anledning att klippa en åring tex ? Att den lilla såg för jäklig ut när han kom och du därför klippte även om andra normalt hade väntat på att den fällde är ju en sak men du klipper ju om och om igen och nu även shettisåringen varför ?
Borde väl vara dags för dessa bebisar att gå ut på bete snart som normala unghästar eller du har tänkt att hålla på och täcka shettisar hela sommaren också eftersom du klipper av dem deras insektsskydd och väderskydd ?

Kan är helt fel ute när det gäller ponnysar men vi ger våra unghästar kornkross och olja när de faller ur de har alltid funkat.. Man ska helst få tag i ny krossat från bonden som fortfarande är färskt de inehåller de bästa fetterna.. de flesta pellets foder inehåller ju typ 70% korn och när man framställer pellets så försvinner de mycket nyttiga fetter som de behöver ha i tillverkningen..

Varken korn eller olja är direkt lämpliga fodersorter till unghästar, korn pga den svårnedbrytbara stärkelsen speciellt om det är obehandlat (man rekommenderar numera inte att fodra med korn till hästar alls om det inte är tex ångkokt som det ofta är när det finns i färdigfoder), olja är ren energi och att tillsätta en massa energi bara till en växande individ är att be om skelettproblem senare i livet, en unghäst behöver först och främst protein det är byggstenarna alltid en kvot över 8 till växande individer fodrar man med korn och olja så måste man ha en skyhög kvot i höet för att få ihop den kvoten.

Min mini-shettis (80 cm hög) väger runt 130-150 kg och han är mycket större än Ove på alla håll och kanter, men samtidigt mycket mindre än de grova shettisarna. Har haft Ove sittades i knät och han väger inte mycket :p Fölpelletsen är små även hos krafft gissar att de är i storlek med hippos pellets. Har tyvärr ingen återförsäljare till hippo här, men blir nog att gå tillbaka till D&H iaf. Krafft muskel där emot är för stora och hårda för honom.
Angående åringen så är han varken min och han var tvungen att klippas då han var full med pälsätare & blodsugande löss så var veterinärens order att klippa honom.

IronWill: Blir nog D&H mare & youngtock + suregrowen till honom :)

Senast ändrad:

Äter den seriöst bara ett par kg om dagen?
Jag menar, shettisar kan ju smälla i sig hur mkt som helst, är miniatyrerna så mkt mindre hungriga? :p
Får den stå och äta i lugn och ro något (egen mat, från marken och inte i nät?), så den kan trycka i sig lite extra?

Om den bara får i sig så lite, även om den får stå ifred och äta så skulle jag vräka på med rätt mkt powerkraft (eller helst lusern, givetvis!) ett par ggr om dagen. Och vara lite mer förutseende nästa vinter så den inte faller ur sådär.

Btw om pelletsen är hård eller stor så kan man blötlägga. Det gör jag med hur eller hur med all pellets, för att spara på tänderna.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 706
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 222
Senast: ufot
·
Hästvård Jag är så ledsen och förvirrad, behöver skriva av mig och kanske få lite tips och råd. Min lilla shettis var plötsligt stapplig och halt...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 360
Senast: mily
·
Foder & Strö Är det någon somprovat ge Pavo Nervkontroll som foder? Har det haft nån effekt på en stressad nervös häst? Eller har nån anna nåt tips...
Svar
6
· Visningar
2 141
Senast: Lunketuss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama