Svårfödd häst

Mazarinen

Trådstartare
Har en häst som i dessa tider är ganska svårfödd och inte riktigt musklar sej så pass som jag önskar. Han rids 5-6 dagar/vecka, och då är det varierat, både dressyrpass/träning, hoppning samt uteritter.

Han får 13kg hö/dag, drygt 1l vanlig kraft, ca. 0,7l kraft sport, betfor, vetekli.

Har vacinerat honom så han kan få hösilage nu och ska försöka gå över till det.

Men har ni tips på hur jag kan lägga upp foderstarten/ändra för att han ska lägga på sig bättre och framför allt muskla på sej. Vet att det kommer bli lättare sen när han även får tillgång till gräs, men vill såklart få till det här nu också!

Finns det något tillskott, eller foder man kan ge för hullet och musklerna.

Hur fodrar ni era svårfödda hästar?

Sv: Svårfödd häst

Jag ger min rätt mkt silage som grund. Vårat silage brukar vara väldigt smakligt och det är bra då de äter rätt mkt (mindre bra när de är lättfödda dock :p )

Jag ger min minst 2,5 kg ts/100 kg häst om dagen, nu på boxvila står hon på 30+ kg silage, nåt kg lusern och lite betfor.

Din häst får ju inga enorma mängder mat och om den är i hyfsat bra hull skulle jag bara höja fodret lite för att få den i det hull du vill.
Jag brukar sätta in lusern om hästen är muskelfattig, men tror att vetekli är ganska
proteinrikt också (?).

Okej! Ja lusern har jag funderat på. Saken är att jag tycker att han ser ganska bra ut i hullet ändå, men det är det här att han lite väl muskelfattig med tanke på hur pass mycket han rids ändå. Har nu till en början provat med sport kraft som ska innehålla mer protein om jag förstått rätt och sedan veteklin, men kanske helt enkelt ska prova lusern.

Fler tips! :)

Skippa krafften och ge lucern istället av en sort som har högt proteininnehåll (inte kraffts utan kvarnby eller dangroents). Sedan är det ju givetvis en fördel om du räknar på det, en svårfödd häst kanske inte behöver ha så väldigt hög kvot men de behöver ofta ha stora mängder foder både energi och protein.
Om du inte har räknat på det är det ju svårt att veta om hästen är svårfödd eller om den bara får helt fel mängd av saker och ting.

Kl
Jag passar på att skriva i denna tråden också då jag också har en svårfödd häst och vet inte riktigt vad jag ska göra med henne. I hennes fall har hon dock muskler men allt hon får i sig verkar gå till muskler istället för magen. Till TS kan ju jag ge tipset soja som funkat super för mig. Har hört andra som använt sig av dodson och horrels Build up också men det är ganska dyrt och dessutom finns det spårämnen i det som är dopingklassat så man kan ju inte ge det om man tävlar aktivt.

Min pålla har ganska lätt för att bli lite svullen i benen av protein. Jag vill typ trycka i henne allt som jag vet har funkat tidigare (soja och lusern) men nu blir hon ju svullen i benen av det. Svullnaden går ner så fort hon rör på sig men jag får ändå dåligt samvete. Är det någon fara att ge henne sådan mat trots att hon blir svullen i benen eller finns det något annat som jag kan ge henne? Hästen i fråga är 7 år och drygt 180 cm hög och just nu får hon en salig blandning av krafft müsli blå, havre, betfor, linklipellets, lusern och soja. Hon har pendlat ganska mycket i vikt och jag har svårt att hålla henne i rätt vikt när jag väl fått henne rund. Antingen går hon mot att bli lite tjock eller så faller hon ur igen. Jag blir tokig på det. Har tyvärr inga värden på höet eller så heller, och även om jag hade det är jag rätt okunnig på sånt och med andra ord skulle det inte hjälpt mig direkt.

Rids den för mycket så den inte hinner sätta muskler så är det bättre med en vilodag till.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 947
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Har lite funderingar på foder. Har en nätt dam på 450kg och 162hög. Hon är väldigt svårfödd och har därför svårt att få upp och...
2
Svar
33
· Visningar
2 334
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 510
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 222
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar