Svårfödd 28 åring

L

lighty

Har ett 28 år gammalt halblodsto och som många andra äldre hästar så är hon otroligt svår att hålla hullet på..:cry:
hon är underbart pigg och fräsch och skuttar,bockar och leker i hagen med de andra:D
men ja undrar bara om det är någon här som har nått tips på vad jag kan göra för att få upp henne i hull?:confused:
tacksam för svar:angel:

Sv: Svårfödd 28 åring

Det viktiga på en såpass gammal häst är hur hennes tänder ser ut.
Gamla hästar kan få s.k glattbett, när tänderna blir mer "plana" så att de får svårare att tugga sönder maten.

Till en så gammal häst med problem att hålla hullet skulle jag ge uppblötta lusernpellets, möjligen med tillsats av lite olja.

Det viktiga på en såpass gammal häst är hur hennes tänder ser ut.
Gamla hästar kan få s.k glattbett, när tänderna blir mer "plana" så att de får svårare att tugga sönder maten.

Till en så gammal häst med problem att hålla hullet skulle jag ge uppblötta lusernpellets, möjligen med tillsats av lite olja.
tack så jätte mkt för tippset, men hon får redan: Hippo Alfa, Luser, Betfor, Olja och multivitaminer.
En blandning som hon verkligen uppskattar:d men hon går ändå inte upp tillräckligt å jag är orolig inför päls sättningen och vintern nu:eek:

DÅ får du ge henne MER.
Lusern finns ingen övre begränsning på, du kan ge henne så mycket hon kan äta av det.
Och, som sagt, har du kollat tänderna på henne?

Som redan sagts, kolla tänderna. Så gamla hästar behöver man kolla tänderna på minst 1 gg/år, de kan snabbt bli sämre.
Har du kollat mask?

Om allt är ok, så återstår ju faktum att gamla hästar får sämre upptagningsförmåga av näring, får lättare brister av olika slag m.m. Det enda som hjälper är mera mat, helst lättsmält, proteinrik sådan. Lucern är jättebra, man kan ju ge det som enda grovfoder, men det blir ju dyrt såklart...
Hur mycket mat i kg får hon?

Min gamling, som iofs är "bara" är 24 år, har nu under betesperioden (bra bete, som lättfödda kallblodet blir som en julgris på:angel:) fått 0,6 kg lucernpellets + 0,5 kg havre + mineraler. I början på augusti började jag höja givan, jag vill INTE vänta på att han börjar falla ur, det är mycket jobbigare att få tillbaka hullet än att behålla det!
Lite muskler saknas för tillfället, det beror på att han inte är riden på 2 månader p.g.a. min graviditet, bara lite tömkörd och longerad... Men hullet tycker jag är ok.
http://www.ponylankuvat.net/displayimage.php?album=223&pos=73

Nu för tillfället får han 0,6 kg lucern + 0,5 kg Krafft Pluss Grön + 1 kg havre. Pluss bete dygnet runt då, kommer även att börja ge hö nu i veckan.
Vintertid äter han 12-15 kg hö, försöker få ett med kvot på ca 7, och desssutom 1-2 kg lucern + 1-2 kg havre + mineraler. Lägger till KP GRÖN ifall det behövs.
Lucernen och KP ges uppblött, havren stöper jag, d.v.s. häller på hett vatten ca 0,5-1 h före utfodring.

Angående pälsfällning får han Beviplex (B-vit i spruta) på hösten i aug-sept, han fick den i år förra veckan.

Lycka till, gamlingar är inte billiga i drift direkt...:crazy:

min 27-årings foderstat består i huvudsak av luserngröt och lusernhack. får även betfor, vetekli, olja och eggersman revital cubes och så mkt hö han vill äta. vilket inte är så mkt... dom flesta underskattar en gammal hästs näringsbehov och ger alldeles för lite mat! gammla hästar måste äta massor, särskilt viktigt är det med högvärdigt protein.

du kan ersätta höet helt med lusern.:)

tack så jätte mkt för tippset, men hon får redan: Hippo Alfa, Luser, Betfor, Olja och multivitaminer.
En blandning som hon verkligen uppskattar:d men hon går ändå inte upp tillräckligt å jag är orolig inför päls sättningen och vintern nu:eek:

Hej svejs!

Om du tittar på Hippo Alfas innehållsfört. står det ca30% GRÄSMJÖL
Jag har pratat med hippo om detta men får inget svar gräsmjöl är inte alfa eller lucern det är vanligt gräsmjöl i gentligen är det falsk marknadsföring innehållet är annat än vad det står på säcken:confused: så jag förstår att hästen inte går upp i vikt av alfan. Det är stark kritik mot Hippo men när jag har pratat med dom och dom bara hänvisar mig till andra hela tiden och bara pratar bort det så tycker jag att kritiken är värdig,

Om allt är ok, så återstår ju faktum att gamla hästar får sämre upptagningsförmåga av näring
Just det, det får man absolut inte gömma. Jag har själv en 30-åring (d-ponny) och räknade foderstat på halva höransonen än vad han får just på grund av den sämre näringsupptagningsförmågan. Dvs, han får 6 kilo om dagen (vill inte äta mer) men jag räknar foderstaten som om han bara fick tre kilo. Resten av näringen får han i form av betfor, vetekli, soja och olja.

Han håller sig mycket finare på det än lucern som han fick förra året. Det finns en bok som heter "the older horse" där man bl a tar upp foder för gamla hästar. Där rekomenderas soja och betfor före lucern för att lucernets protein är så lättåtkomliga. Det gör att hästen inte hinner ta upp dem tillräckligt snabbt (på grund av den sämre tarmfunktionen) Proteinerna kan då orsaka andra reaktioner såsom håravfall, feber etc. Detta hände min häst och var inte någon rolig historia (eller allt tyder på att det var lucernet som gav upphov till problemet). Men dieten på betfor, soja, vetekli och olja verkar fungera bra. Han har hållit hull bättre nu under hösten än förra året. Kan vara värt att prova.

Ja, kan väl ge vägledning om hur mycket min får då (350 kilo tung ca)

600g betfor (torrvikt förstås)
400g vetekli
200g soja
2 dl olja
6 kilo hö (smrp 50g/kilo, 7,5 mj)

Alla foderstatsprogram skriker att det är för mycket mat, men de är å andra sidan inte gjorda för riktigt gamla hästar :)

Senast ändrad:

och räknade foderstat på halva höransonen än vad han får just på grund av den sämre näringsupptagningsförmågan. Dvs, han får 6 kilo om dagen (vill inte äta mer) men jag räknar foderstaten som om han bara fick tre kilo.

Smart! Tål att tänkas på.:bow:

DÅ får du ge henne MER.
Lusern finns ingen övre begränsning på, du kan ge henne så mycket hon kan äta av det.
Och, som sagt, har du kollat tänderna på henne?

Ja, lucern är ju som ett grovfoder- men om man lägger in för mkt i en analys på hippocampus får man alldelles för höga värden. Jag blir helt snurrig... Visst måste man ge en svårfödd häst så mkt grovfoder man kan få i, men då blir min analys full med varning på för mkt energi o protein, fattar inget just nu....

Ja, lucern är ju som ett grovfoder- men om man lägger in för mkt i en analys på hippocampus får man alldelles för höga värden. Jag blir helt snurrig... Visst måste man ge en svårfödd häst så mkt grovfoder man kan få i, men då blir min analys full med varning på för mkt energi o protein, fattar inget just nu....

Alldeles för höga värden för vem då? För medelhästen i medelåldern i medelhårt arbete kanske. Om det ens finns någon sån.
Har man en svårfödd häst måste man ju ge den så mycket mat att den håller hull och muskler.

Strunta i om foderstatsprogrammet skriker, man måste ju använda ögat och sunda förnuftet också.
Min gamling behöver mellan 110-120 MJ och en kvot på 7, tror att programmen räknar med runt 80 MJ och kvot på 6 för "normalhästen". Då kan det ju bli väldigt fel om man följer deras rekommendationer blint..:crazy:

För mycket protein och energi kan man i stort sett strunta i vad gäller grovfoder. Min gamling (snart 34) har under sista åren fallit ur ordentligt. Lyckades tyvärr inte heller förra året. Men nu jäklar. Har fått ett hö som han älskar. Det är tydligen väldigt lättuggat (mycket blad och finare strån än tidigare). Vikten går upp för varje dag. Från att jag knappt fått i honom tre kilo tidigare klämmer han fyra och ett halvt lätt. Jag fortsätter späda på för varje dag när jag ser att han äter upp. Dessutom knaprar han gräs hela dagen ute i hagen.

Ett bra grovfoder. Och glöm inte kolla tänder som de andra skrivit. Det är ju fullständigt meningslöst om hästen inte kan tugga. Och du, lucern är inte som ett grovfoder för det är ett grovfoder.

Alldeles för höga värden för vem då? För medelhästen i medelåldern i medelhårt arbete kanske. Om det ens finns någon sån.
Har man en svårfödd häst måste man ju ge den så mycket mat att den håller hull och muskler.

Strunta i om foderstatsprogrammet skriker, man måste ju använda ögat och sunda förnuftet också.
Min gamling behöver mellan 110-120 MJ och en kvot på 7, tror att programmen räknar med runt 80 MJ och kvot på 6 för "normalhästen". Då kan det ju bli väldigt fel om man följer deras rekommendationer blint..:crazy:

OK, så om jag lägger in vad jag tycker han behöver så får jag en kvot på 6,7- de föreslår 6,3 så då måste jag kunna fortsätta på mitt sätt.
Är en kvot på 6 minimum och 7 max, eller varierar det mer än så på olika hästar?

Du, GLÖM vad uträkningen visar!
Det GÖR INGET om det blir en kvot på 10, om det är det som behövs för att få hästen att må bra och hålla hullet - så länge proteinet kommer från grovfoder (ex lusern).

Uträkningarna är en hjälp för att veta att man täcker behoven hos en normalhäst.
Men din häst är inte längre en normalhäst utan behöver mycket mer mat än tabellerna säjer = strunta i om Hippocampus program tycker att det är för mycket av något!

En svårfödd häst på 34år som jag känner till får allt detta på en dag.

9kg lusern, uppblött utan melass
2kg betfor
1/2 liter olja
3kg rehab

denna gamling är i ett bra hull och man skulle nog kunna ge mer lusern till henne i alla fall, om hon inte skulle klara sig på detta i vinter.

kram och lycka till med att få upp hästen i hull.

tror jag inte hästen går på henes farsgård tillsamans med en till gammal ponny.
så henes kosnader är "bara" foder, skonigar, ströhalm och vetvård
pappan betalar el, det som slits i hage och stall och fastighetsskatt mm

kram

Glömde. så det som fodret kostar kostar ju vad en annan häst kostar i uppstalning och foder tror jag.

vet inte så noga då jag har mina hos pappa oxå och tar eget hö.

kram

Senast ändrad:

Räknade på skoj ut vad detta går på ungefär i månaden. Ungefär 2100 kr i månaden. Även om pappa kanske får dra momsen återstår 1500 enbart i foder. Hoppas den andra hästen inte behöver samma foderstat!

Räknade fel på oljan. Plusa på 290 spänn.

men hur mkt betfor kan man egentligen ge utan att vara orolig?:eek:
är så rädd att "överdosera":crazy:

Liknande trådar

S
Övr. Hund Anonymt nick, om någon vet vem jag är så håll det för er själva tack, det är jobbigt redan som det är. Jag har aldrig varit helt...
Svar
9
· Visningar
1 673
Senast: Sand
·
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
4 063
Senast: Lotus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Oseriös avel 2023