Sv: Svårfödd 28 åring
Som redan sagts, kolla tänderna. Så gamla hästar behöver man kolla tänderna på minst 1 gg/år, de kan snabbt bli sämre.
Har du kollat mask?
Om allt är ok, så återstår ju faktum att gamla hästar får sämre upptagningsförmåga av näring, får lättare brister av olika slag m.m. Det enda som hjälper är mera mat, helst lättsmält, proteinrik sådan. Lucern är jättebra, man kan ju ge det som enda grovfoder, men det blir ju dyrt såklart...
Hur mycket mat i kg får hon?
Min gamling, som iofs är "bara" är 24 år, har nu under betesperioden (bra bete, som lättfödda kallblodet blir som en julgris på
) fått 0,6 kg lucernpellets + 0,5 kg havre + mineraler. I början på augusti började jag höja givan, jag vill INTE vänta på att han börjar falla ur, det är
så mycket jobbigare att få tillbaka hullet än att behålla det!
Lite muskler saknas för tillfället, det beror på att han inte är riden på 2 månader p.g.a. min graviditet, bara lite tömkörd och longerad... Men hullet tycker jag är ok.
http://www.ponylankuvat.net/displayimage.php?album=223&pos=73
Nu för tillfället får han 0,6 kg lucern + 0,5 kg Krafft Pluss Grön + 1 kg havre. Pluss bete dygnet runt då, kommer även att börja ge hö nu i veckan.
Vintertid äter han 12-15 kg hö, försöker få ett med kvot på ca 7, och desssutom 1-2 kg lucern + 1-2 kg havre + mineraler. Lägger till KP GRÖN ifall det behövs.
Lucernen och KP ges uppblött, havren stöper jag, d.v.s. häller på hett vatten ca 0,5-1 h före utfodring.
Angående pälsfällning får han Beviplex (B-vit i spruta) på hösten i aug-sept, han fick den i år förra veckan.
Lycka till, gamlingar är inte billiga i drift direkt...