Svårfödd 28 åring

Sv: Svårfödd 28 åring

men hur mkt betfor kan man egentligen ge utan att vara orolig?:eek:
är så rädd att "överdosera":crazy:

Du kan ge en hel del. Det är nog inte så lätt att överdosera. Det som kan hända är nog mest att hästen blir tjock av energin. Men vad jag förstår så är inte det ngt problem. Hur mkt får hästen?

Räknade på skoj ut vad detta går på ungefär i månaden. Ungefär 2100 kr i månaden. Även om pappa kanske får dra momsen återstår 1500 enbart i foder. Hoppas den andra hästen inte behöver samma foderstat!

den andra hästen är en ponny och tillhör en familj i byn så den kostar henne 0kr

men ta ett annat exempel, i min tränares stall står det hästar som får nått liknande detta

10kg hö (några mer några mindre) pris 3kr/kg
=900kr på höt

2kg kraft foder (några mer några minder) alla av ett dyrare märke ca 10kr/kg
=600kr på kraftfodret.

=1500kr i månaden i foder.

:o tur att man tar in eget hö och får oftast bra värden.

kram

Usch ja, man förstår ju varför en del tycker att det är så oerhört dyrt att ha häst. Köper själv ett toppenhö billigt (1.50 kg). Det står sig gammelman fint på just nu. Den andre (min fångis) är lite dyrare för han ska ha sämre värden på höet. Detta hö är betydligt dyrare. Å andra sidan kostar han inget i kraftfoder så ok.

Tur i alla fall att de bara har en som kostar.

Du kan ge en hel del. Det är nog inte så lätt att överdosera. Det som kan hända är nog mest att hästen blir tjock av energin. Men vad jag förstår så är inte det ngt problem. Hur mkt får hästen?

just nu får hon ca 500g torr betfor om dagen..har varit så rädd för att överdosera det nämnligen:crazy:
sen får hon ungefär 5 kg lusern, 2-3 dl olja, vitlök och fri tillgång på hö inne, men hon går ute mestadels för hon haaaatar att stå inne!även om alla andra står inne med henne så vill hon bara ut ut ut:D
så det e ordentligt med krut i min gamla tant ;):love::love::love:

Kapar tråden lite. Hoppas det är okej :)

Vad är bäst att ge istället för lucern?
Vår fjording är "bara" 23 men har haft lite svårt att hålla hull de senaste åren.

Har inte en aning om hur ensilaget kommer se ut så det kanske räcker med det och en gnutta kraft, men det är ju bra att vara förberedd och fodra på lite extra innan hon eventuellt faller ur.

Kruxet är bara att hon inte äter lucern (gjorde inte det förut iaf, vi ska självklart testa igen).
Så vad kan man ge istället då?
De färdigfoder som finns här i närheten är Kraft, hippo o mustang.

För en gamling borde det väl vara bäst att ha det så lätt-tuggat som möjligt - är det då bättre med müsli istället för pellets?

Kruxet är bara att hon inte äter lucern (gjorde inte det förut iaf, vi ska självklart testa igen).

För en gamling borde det väl vara bäst att ha det så lätt-tuggat som möjligt - är det då bättre med müsli istället för pellets?

Uppblötta pellets är väl ändå mer lättuggade än müsli?:idea:
En gammal häst lär ha ungefär samma näringsbehov som en växande unghäst, så tänk avelsfoder med hög kvot, så hamnar du ganska rätt.

Är tänderna kollade? Min är 24 men har inga problem med att tugga än så länge, däremot tar han upp näringen sämre, så det behövs mera lättsmält mat av den anledningen.

Jo men jag tänkte såklart om hästen har bestämt sig för att inte vilja äta uppblött. Är du inte tankeläsare? :angel:
Borde det då vara bättre med müsli, eller är det bara i min hjärna det känns så?

Tänderna är inte kollade men ska självklart göra det så snart som möjligt :)

Jo men jag tänkte såklart om hästen har bestämt sig för att inte vilja äta uppblött. Är du inte tankeläsare?
Borde det då vara bättre med müsli, eller är det bara i min hjärna det känns så?

Jag vet inte, har aldrig gett müsli. Men i pelletsen är ju det mesta nermalt, i müslin är det hela "bitar av saker, även om de är värmebehandlade, pressade o.s.v. Så jag vet inte.

Mina hästar äter tack och lov ALLT man ställer framför dom, så jag har aldrig behövt fundera över det.

Betfor kan faktiskt ersätta hö, så då kan du nog räkna ut att man kan ge bra mycket av den varan.

Om du häller minimalt med vatten i lucernpelletsen? Så lite att pelletsen bara smular upp sig lite? Kan hon inte tänka sig att äta den ändå?
Eller om du blandar upp den blöta lusernen med lucern- eller hö-hack tills den blöta konsistensen i st blir smulig och torr?

Annars kanske soja går att blanda i annan kraftfoder? Av soja behöver den inte äta så stor mängd som lucern för att få i sig samma antal smbrp.

Kapar tråden lite. Hoppas det är okej :)

Vad är bäst att ge istället för lucern?
Vår fjording är "bara" 23 men har haft lite svårt att hålla hull de senaste åren.

Har inte en aning om hur ensilaget kommer se ut så det kanske räcker med det och en gnutta kraft, men det är ju bra att vara förberedd och fodra på lite extra innan hon eventuellt faller ur.

Har du testat att ge henne lusernhack?
mitt sto har nämligen varit lite sisådar med att äta lusernpellets men hackat strå har hon äääääälskat:love:

Förra året hade jag henne på Hippo Alfa hela året och hon höll sig faktiskt riktigt riktigt bra på det! Å då gav jag henne det litelite uppblött i betfor vatten för hon gillar inte heller när man blötlagt maten för mkt:grin:
Min ena unghäst var väldigt allvarligt sjuk i vintras och fick stå på helsingborgs djursjukhus ett bra tag och när han kom hem såg han verkligen ut som ett fall för djurpolisen!Han var så fruktansvärt MAGER:cry::crazy: och jag satte honom GENAST på ALFAN, LUSERN och FRI tillgång på HÖ och han gick upp JÄTTE FINT och ser nu bättre ut än nånsin:D

så om du inte testat det så rekomenderar jag det starkt:d

Lycka till!det e ju inte det lättaste att hålla våra hääärliga gamlingar i hull:p

är det någon som vet hur mkt sojamjöl man max kan ge per daG?det e ganska så lite va?å e dt nån som har fodrat med max eglo?hur e dt?:angel:

Liknande trådar

S
Övr. Hund Anonymt nick, om någon vet vem jag är så håll det för er själva tack, det är jobbigt redan som det är. Jag har aldrig varit helt...
Svar
9
· Visningar
1 673
Senast: Sand
·
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
4 063
Senast: Lotus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025