Svårfångad

Sv: Svårfångad

Om du har tid hjälper det att gå ut i hagen några ggr per dag och bara envisas till du kommit fram till hästen. Då klappar du ett litet tag, vänder och går. På så sätt kan det vara trevligt att bara hälsa och varje gång du får fast hästen behöver det inte betyda ett träningspass.

11 timmar är inte lång tid enligt mig.

Att gå och springa oavbrutet med en skräckslagen häst framför sig i mer än elva timmar, är det något du har gjort ofta?

Snacka går ju. Men har du VERKLIGEN gjort sådana mångdubbla maratonlopp i verkligheten?

Jag har tränat ett 50-tal superhysteriska importer andra har gett upp och den metoden fungerar inte på de hästarna som är vana vid att bli överfallna.

Visst ska du få hästen att komma till dig men då har andra sätt fungerat bättre.

Krypa på marken, öva i ett bestämt tryggt hörn, hitta den magiska orädda vinkeln där hästen inte blivit traumatiserad förut (olika på olika hästar, en "normalt skygg häst har den i 90 grader rakt ut från manken, en tidigare överfallen kanske rakt underifrån eller snett från bara den ena sidan) absolut inte ha något att ta tag i på hästen utan den får själv stoppa huvudet i grimman, sitta och se ointresserad ut i hagen flera timmar om dagen i flera veckor, låta hästen lära av en hästkompis (enklaste metoden, Svarten har tämjt många pållar åt mig) etc etc.

Förhoppningsvis hör de här gravt importstörda hästarna historien till, men de finns fortfarande kvar i landet och man behöver förstå deras bakgrund även om de är nästan lättfångade idag. Eller hur Fruma :D

Att gå och springa oavbrutet med en skräckslagen häst framför sig i mer än elva timmar, är det något du har gjort ofta?

Snacka går ju. Men har du VERKLIGEN gjort sådana mångdubbla maratonlopp i verkligheten?

Det här har ingenting med skräckslagna hästar att göra, (se första inlägget). Jag gav denna person ett tips, som så många andra på denna sida har gjort. Det är han/hennes val vilken metod han/hon väljer att prova. Uppenbarligen behöver du någon att avreagera dig på och oturligt nog så blev det jag. Förstår inte varför när jag inte kritiserat dig, gör vad du vill med dina skräckslagna hästar, det var inte dig jag skrev till från första början.:rofl:

Vi vet inte VARFÖR hästen i TS inlägg är svårfångad. Av TS nick kan man gissa att det är en import.

Då kan man, enligt min erfarenhet, emellanåt behöva vidga vyerna en hel del bortifrån de "vanliga" NH-tricksen.

Det har blivit väldigt populärt att säga "men jaga bara på den istället tills den tröttnar" om svårfångade hästar. Och det fungerar utmärkt, om hästen är svårfångad för att den är småfräck.

Är den importstörd med trauman vi inte kan föreställa oss i bagaget kan det dock om man har otur vara en väg till total förtroendekris mellan hästen och dess människa.

Vilket man också behöver veta om innan man väljer metod.

Jag har i mina hagar haft fler ofångbara hästar än jag kan räkna. Ibland talar ägaren om efter att hästen slitit sig och rusat i väg (som tur är in i hagen) att sist den var i en "öppen" hage fick de skjuta den med bedövningspil.

Det ger lite perspektiv på problemet.

Jag avreagerar mig inte på dig, jag försöker hålla mig till ämnet och belysa det från fler sidor än din.

Förhoppningsvis hör de här gravt importstörda hästarna historien till, men de finns fortfarande kvar i landet och man behöver förstå deras bakgrund även om de är nästan lättfångade idag. Eller hur Fruma :D

Min "pojke" är inte svår bara man gör rätt! Kommer du från fel sida eller håller grimman i fel hand då får man jaga länge. (Inget som vi gör då vi ju känner denna kille)

Så visst finns det mycket att tänka på när det gäller hur man lyckas få tag i en svårfångad häst, som Silverkedjan säger. Jag har bara denna kille som är så speciell men flera andra som också behövs "rätt" taktik för att snabbt få tag i. Alla mina "svårfångade" är födda på Island.

Senast ändrad:

Jag har också gjort så att jag har en "hage i hagen" för att fånga upp och då inte alltid tagit ut hästen utan bara umgotts! Annars om man har tid så tillbringa mycket tid bara i hagen. Jag har fått äldre hästar (15-20år) som aldrig frivilligt att med glädje komma. Lycka till!

Varför är hästen svårfångad? Rädd, lat, fräck? Ja, det tål ju att funderas på. Så länge hästen inte är rädd så är detta min rekommendation:

Läs någon bok av Monty Roberts (Mannen som kunde tala med hästar t.ex.), hans (?) metod "Join up" är extremt bra, och mycket användbar, oavsett vad man ska göra. Det går ut på att du kör iväg hästen och ger den två alternativ; fortsätt spring eller kom till mig. Den kommer alltså själv välja att vara med dig istället för mot dig, men det förstår du bättre när du läser boken.

Att muta hästen med diverse godsaker är ingen bra idé. Vi vill ju inte vara någon vandrande godisautomat. Eller, inte jag i alla fall.

Vi vet inte VARFÖR hästen i TS inlägg är svårfångad. Av TS nick kan man gissa att det är en import.

Då kan man, enligt min erfarenhet, emellanåt behöva vidga vyerna en hel del bortifrån de "vanliga" NH-tricksen.

Det har blivit väldigt populärt att säga "men jaga bara på den istället tills den tröttnar" om svårfångade hästar. Och det fungerar utmärkt, om hästen är svårfångad för att den är småfräck.

Är den importstörd med trauman vi inte kan föreställa oss i bagaget kan det dock om man har otur vara en väg till total förtroendekris mellan hästen och dess människa.

Vilket man också behöver veta om innan man väljer metod.

Jag har i mina hagar haft fler ofångbara hästar än jag kan räkna. Ibland talar ägaren om efter att hästen slitit sig och rusat i väg (som tur är in i hagen) att sist den var i en "öppen" hage fick de skjuta den med bedövningspil.

Det ger lite perspektiv på problemet.

Jag avreagerar mig inte på dig, jag försöker hålla mig till ämnet och belysa det från fler sidor än din.

Tyckte det var jättebra du lade in den här vinklingen på problemet och jag har gjort samma erfarenhet som du, dock höll jag inte på i 11 timmar...!!!

Jag vill ge ännu en vinkling. Det behöver inte vara psykiska trauman, det kan vara fysiska eller både och. Hästen kan ha ont. Jag har en mycket lovande valack, en livmoderimport som är född hos mig och han har fått samma fostran som alla andra föl. Men han har ont i nacken och vi har fått rätta till den flera ggr. När han inte har ont är han lugn och tillgiven men när han har ont är han spänd, rycker till för minsta småsak och svårfångad så det räcker. Går endast att ta honom i ett trängt läge där han inte kommer undan.

Många problem är inte psykiska utan har en fysisk orsak! Det gäller både hantering och ridning! Börja med att kolla upp hästen med equiterapeut!

Många problem är inte psykiska utan har en fysisk orsak! Det gäller både hantering och ridning! Börja med att kolla upp hästen med equiterapeut!

Om det finns misstankar om fysisk orsak så är väl inte ET det första som skall väljas, den typen av vård är kompletterande till alla annan vård så därför ska man alltid starta med en veterinär. Den skyldigheten har man som hästägare i de fall man misstänker att hästen har smärtor och inte vet varför de uppstår.

Jag håller inte med. Även de skickligaste veterinärer saknar de redskap en välutbildad och erfaren equiterapeut har, om man nu inte heter Rikke Schultz förståss, som är både och + osteopat, vilken också var den som kollade min häst första gången för övrigt. Det är som att jämföra sjukgymnast och läkare. Finns ingen läkare som kan just rörelseapparaten och smärta så bra som en sjukgymnast, med några få undantag, enligt egen och andra smärtpatienters men även läkares utsago. Därför är det också sådana som arbetar med rehabilitering, inte läkare!

Jag har testat flera ggr och hästar som gått igenom en veterinärbesiktning utan anmärkning, och det gäller olika veterinärer, hittar ändå equiterapeuten fel på. Vid köp (och försäljning) veterinärbesiktigar jag alltid en häst men innan jag sedan börjar träna den så kollar jag den med equiterapeut och hittills är det bara 2 utav ett stort antal hästar som klarat en veterinärbesiktning, som inte haft något felläge i framför allt nacken. Rikke anser att veterinärutbildning inte ger mer än mycket begränsad kunskap om detta och det är därför hon kompletterat sin utbildning. Sedan kompletterade hon med opsteopati och når ännu bättre resultat. Och själv går jag numera inte till läkare (utom för intyg, remiss och recept), sjukgymnast eller ens chiropraktor för jag vet att osteopaten kan min kropp bättre när det gäller dessa områden och i andra länder är också osteopati en aktad läkarutbildning!

Mao anser jag att en duktig equiterapeut hittar fler fel än vad en veterinär gör. Min valack är veterinärbesiktigad utan anmärkning av en ovanligt kunnig, skicklig och nogrann veterinär. Men lik förbannat har han ont i nacken och hade rejäla fellägen! De tester en veterinär gör, även om det som i detta fall lagts till en del tester tagna från erfarenhet av stelhet i nacken, räcker inte som redskap, därför rekommenderar jag en equiterapeut. Nästa steg är röntgen på klinik och låta en veterinär bedöma hästen där, vilket jag skall göra med min nu.

Nu skulle jag kanske förtydliga att jag pratar om en flerårigt utbildad equiterapeut och den jag har har 4 års utbildning, flerårig erfarenhet + gått vidareutbildning för Rikke som gjort flera egna studier inom vissa områden på häst och kommit fram till nya slutsatser och behandlingsmetoder som jag varit på föreläsning om och som jag rekommenderar varje hästägare, inte minst för att bli mer medveten och ödmjuk och inte kräva för mycket samt alltid kolla upp hästen fysiskt först om det är något som inte fungerar. Tyvärr är det alltför vanligt med tvång och tro att hästen "inte vill" eller att det går att "träna bort" och båda saker kan förvärra en eventuell skada eller ett felläge på en kota och orsaka oliksidighet i muskling tex.

Senast ändrad av en moderator:

Vad jag skriver är följande, har hästägaren misstankar om att hästen har smärtor och inte vet varifrån de kommer så är det hästägarens skyldighet att först ta kontakt med en veterinär för en ev utredning eller konsultation. Sådan är lagen.

En seriös ET eller annan vårdgivare ska först försäkra sig om att hästen är kollad av veterinär, alla behandlingar ska enligt nya lagar ske i samrådan/samförstånd med veterinär.

I de fall hästägaren först väljer att behandla hästen alternativt, och det sen visar sig att problemen är av medicinsk natur som borde ha tagits om hand utav veterinär kan hästägaren hållas ansvarig och även dömas för det.

Jag tycker att det är viktigt att man verkligen får klart för sig vad det är som gäller, dessvärre förstår man inte skillnader och gång samt att resultatet faktiskt kan vara skillnaden när man behandlar.
En skada kan i ett tidigt skede vara lättare att åtgärda, kommer man då med hästen i ett senare skede så kanske det kan bli så illa att hästen måste tas bort. Detta har hänt, och är tyvärr ej heller ovanligt.

Fråga gärna Rikke hur hon startade sin bana inom alternativ behandlingar.

Boj/kiropraktor/naprapat för häst men skulle aldrig behandla en outredd häst om det inte handlar om en ren rutinkontroll.

Men Boj du vet lika bra som jag att flertalet hästar har nackproblem med felläge på kotorna utan att ägarna ens anar det utan bara tror hästen är tjurig. Och som sagt dels var det Rikke som först undersökte och behandlade min valack dels utgår jag ifrån att en utbildad equiterapeut vet att hålla sig inom lagen! min gör det i alla fall! Hon gör ingen behandling om hon misstänker en skada som först bör kollas av veterinär och jag anser hon är bättre på att bedöma det än mig! Så skilj på behandling och att undersöka hästen! Finns inget som säger att man inte kan ta ut en equiterapeut och undersöka hästen först, vilket jag föreslog! Det är att behandla den som lagen pratar om! Undersöka får jag även göra som lekman och det gör man ju innan man ringer veterinären! Dessutom pratar jag alltid igenom med min veterinär som har förtroende för och lyssnar till min equiterapeut och samma med Rikke.

Rikke valde sin alternativa bana därför att hon såg att det faktiskt går att rädda många hästar som i den vanliga veterinärvården döms ut. Hon anser att både veterinärer och hästägare är väldigt snabba med att vilja döma ut hästarna och att många av dessa inte borde dömts ut. Det är så hon säger på sina föreläsningar och jag har känt Rikke i 7-8 år nu och både haft gått på flera föreläsningar och haft henne hemma för att undersöka och behandla mina hästar, bland annat denna valack som hon behandlade en svår låsning på nacken på redan för 5 år samtidigt som hon behandlade min bilageregistrerade hingst som då bara var 1½ och var så vriden i bäckenet efter att ha gått omkull som föl så hon var tveksam till om han skulle bli bra, men han verkade bli det. Men nu verkar men tyvärr har det gått upp efter han betäckt och han kan nog endast handbetäcka och inte ridas för troligen har han ett uttänjt ledband i SI-leden. Han går lätt att rätta till, men det hoppar lätt fel också. Både Rikke och min equiterapeut har visat hur jag kan utföra behandling på vissa åkommor själv, utan att riskera att jag skadar hästen. Och gett mig bättre redskap att kola dem. Så jag brukar ha hittat felen själv men låter dem rätta till dem om jag inte kan använda en metod jag vet är säker.

Jag har pratat med 3 veterinärer om båda dessa åkommor och de är alla ense om att kan inte en equiterapeut rehabilitera hästen i kombination med vila och rätt träning, då är det inte mycket att göra vid denna typ av skador. Så nu återstår röntgen hur allvarligt det är på valacken. Röntgen kommer sedan avgöra om det är så illa så hästen inte går att rida mer eller om trots allt det finns hopp med fortsatt behandling av equiterapeut. Ingen har haft anledning att tro att det varit annat än fellägen, dvs inte skador, från början eftersom båda svarade kanon på Rikkes behandling. Och troligen har det bara varit så men att det med tiden kan ha blivit en retning med benpålagring i nacken (inget man kan åtgärda enligt Stenestad dit vi skall åka och röntga) på valacken som sista 2 åren ändrat beteende och blivit svårfångad i perioder, vilket vi äntligen kopplat ihop med smärta från nacken.

Vi har trott han varit ok när felläget är tillrättat men det verkar som han har smärta ändå. och enligt veterinären på Stenestad är det just sådant som utvecklas med tiden och betydligt vanligare än man tror, särskilt hos de som gått i unghingstflock, vilket mina gjort... De återkommande fellägena som uppstår i nacken på hingstar som tampas med stora krafter i omlopp, ger en retning som till sist leder till benpålagring och det upptäcks oftast inte förrän hästen börjar ridas, som hos min valack. Enligt Rikke bör man kolla unghästar i flock och särskilt hingstar minst 1 helst 2 ggr/år rent rutinmässigt och det gör jag sedan 5 år tillbaka! Försöker ha ut Rikke minst 1 gång per år och min equiterapeut däremellan och jag pratar alltid med min veterinär om undersökningarna och behandlingarna.

Sedan föredrar jag osteopati. Osteopatisk behanding ger inte det våld som chiropraktisk och naprapatisk behandling gör. Osteopati går ut på att reta kroppen så den blir medveten om ett felläga och själv hjälper till att rätta till det. Min husläkare, mib läkare på jobbet och min rehabläkare anser inte att den kraftiga manipulation som naprapat och chiropraktor gör är bra i längden. Ledytorna utsätts för kraftigt våld och slits. Det har hänt med min 5:e ländkot som jag gått hos naprapat med i omgångar sedan 1986, så jag vet vad jag pratar om för jag har över 20 års erfarenhet av alternativbehandling och massor av olika skador själv! Det är inte naprapaten som fått mig att komma tillbaka efter whiplashskadan, det är osteopaten. Och jag känner att den behandlingen är mycket mer stimulerande och återuppbyggande så fast jag fått bättre hjälp av naprapaten än av sjukvården så går jag numera så gått som enbart till osteopaten.

Däremot är min naprapat också homeopat och där kan jag ta hjälp med ögondiagnostik och alternativa (homeopat)preparat samt han är duktig på akupunktur. Men manipulationen överlåter jag till osteopaten. Det han gör är något helt annat. Kroppen luras att jobba rätt själv och stimuleras att läka. Vi pratar lymf-, nerv-, cirkulations- och benhinnestimulering. Och Rikke har mer och mer gått över till att i första hand använda den typen av behandling där så är möjligt och min equiterapeut är också på väg dit + att hon kör med laserbehandling vilket varit mycket effektivt, även på dessa två nämnda hästar. Men sedan är det en sak att få hästen att må så bra så den kan vara häst utan att lida och en annan att få den så bra så den kan ridas utan att lida, och dithän vet jag inte om vi kommer med dessa två.

En annan som kämpat med sina hästar och med alternativbehandling och haft mycket kontakt med Rikke är min väninna Stina Helmersson och hon bor bara 20 min från mig och jag har ridit på hennes valack som ansågs veterinärt som ett hopplöst fall men som Rikke fått helt ok och livsglad! Men det tog en jäkla tid och vi pratar om år! Men Stina är som jag och kämpar med att hålla sina älskade hästar friska, kosta vad det kostar vill!

Själv har jag gått hos den osteopat som Stina rekommenderat mig i 6 år och lagt ca 80000 men jag får verkligen hjälp och han har gett mug livskvalité så läkarna häpnar! De hade dömt ut mig att bara kunna arbeta 25 möjligen 50% och att jag skulle ställa in mig på 50-75% invaliditet med mina skador. Men jag jobbar 100% om än med ett antal sjukskrivningsdagar här och några timmar där samt jag får nog forsätta gå på behandling i mindre omfattning livet ut.

Anette, det kvittar vilken beteckning din alternativare har det är nya regler som en alternativbehandlare måste känna till. Så varför gå över ån efter vatten? Att låta en en ET undersöka först, och sen gå till veterinär? Nej jag brukar inget våld vid behandling, sen missförstod du frågan ang Rikke.

Fråga hur hon hamnade på banan alternativ, vem som väckte henne alltså. Jag vet vem det var.

Jag tycker att det är viktigt att man inte rekommenderar till höger och vänster att använda kiroparktor, ET eller liknande förrän hästen är ordentlig genomgången av veterinär. Och att det sker i samrådan med veterinär är också viktigt för hästägaren att känna till.

Snälla du, sluta tro att du är unik på alla plan för så är det inte.

Anette, det kvittar vilken beteckning din alternativare har det är nya regler som en alternativbehandlare måste känna till. Så varför gå över ån efter vatten? Att låta en en ET undersöka först, och sen gå till veterinär? Nej jag brukar inget våld vid behandling, sen missförstod du frågan ang Rikke.

Fråga hur hon hamnade på banan alternativ, vem som väckte henne alltså. Jag vet vem det var.

Jag tycker att det är viktigt att man inte rekommenderar till höger och vänster att använda kiroparktor, ET eller liknande förrän hästen är ordentlig genomgången av veterinär. Och att det sker i samrådan med veterinär är också viktigt för hästägaren att känna till.

Rikke är både veterinär och alternativare med hela registret av redskap mao och har undersökt båda hästarna först, så vart vill du komma? Och återigen utgår jag ifrån att alla ET följer lagen och att en hästägare gör det också. Lagen tillåter undersökning och även behandling bara jag konsulterat tex ringt veterinären och det är inte att gå över ån efter vatten! Om jag vet att veterinären inte kan rätta till en låsning, vilket de flesta inte kan, men jag vet att ETn kan, då går jag över ån efter vatten om jag tar ut veterinären! Tex har Stenestad en equiterapeut som undersöker och behandlar som ett komplement till veterinärundersökningen. Om de inte insett nyttan med detta och veterinärens begränsningar så hade de inte anställt en! Och jag pratar inte om dig för jag har ingen aning om hur du behandlar men jag vet vad de olika utbildningarna innebär!

Vem som väckte Rickes intresse är ointressant i sammanhanget men om du så gärna vill poängtera det kan du ju hellre skriva det än att tala i hemlighetsfulla gåtor!

Jag rekommenderar inte till höger och vänster. Jag poängterade bara vikten av att även om man inte misstänker en fysisk orsak till ett oönskat beteende utan en psykisk så bör man utesluta att det inte är fysiskt genom att låta en ET kolla=undersöka hästen. Jag utgår ifrån att om man misstänker en skada så tar man veterinären först, men det var det ju ingen som misstänkte i nämnda fall! Men jag är trött på att folk ger psykologiska tips utan att först ha uteslutet fysiska besvär!

Jag låter hellre min ET men helst Rikke (dock bor hon i Danmark så det går inte så ofta attfå hit henne) göra en bedömning och jag kollar alla mina hästar regelbundet med ET även om jag inte misstänker några besvär! Det är det ingen lag som hindrar, det är behandling vid misstänkt skada. Min ET har suttit med i styrelsen för alternativbehandling för häst och varit med och diskuterat de här frågorna med veterinärförbundet och berörda myndigheter så hon är så medveten om vad hon får och inte får så jag litar på hennes omdöme att hon följer lagen och därmed jag.

Jag har en av södra Sveriges mest erkända hästveterinärer som tex Helsingborg aldrig ifrågasätter och inte Stenestad heller och han litar på min ET och har gjort den bedömningen att hon vet vad hon får och kan göra och inte överskrider sina befogenheter och hon har alltid vägrat behandla något om hon misstänker att hon kan göra skada eller att hästen bör veterinärundersökas, så jag känner mig trygg med henne. Men det är klart att det finns ju oseriösa ET men också dito veterinärer. Kunskap och kompetens samt sunt förnuft, har ju inte med titel att göra!

Snälla du, sluta tro att du är unik på alla plan för så är det inte.

Suck! Nu barnslar du dig igen med att dra ner nivån till personangrepp! Jag vet du älskar att leta fel och hata mig, men du förstör tråden och borde radera ditt inlägg!

Jag tar mig själv som ett mycket gott exempel på vad alternativmedicinen kan uträtta på en människa och Stinas häst är ett motsvarande exempel. Att du sedan tror jag tycker jag är unik är ju sant eftersom varje människa är unik och stör det dig så att vi inte är stöpta i samma form är det ditt problem! Du är kanske avundsjuk på alla mina skador, problem, lidande och kostnaderna de medfört? Vet du vad, du hade gärna fått överta det och jag ha en frisk kropp och mer pengar istället! Jag föredrar att ta mig själv som exempel för det kan jag stå för och andra vill kanske inte bli utlämnade här på forumet och halshuggna jämns med fotknölarna av sådana som du! Skäms att håna och negligera någon för erfarenheter man gjort pga svåra skador! Det är att få kunskap den hårda och praktiska vägen! Du är ändå moderator och borde föregå med gott exempel men du är bland de värsta vad gäller personangrepp, i alla fall i denna del av forumet och jag är ett av dina favoritobjekt att leta fel på! Skärpning alltså!

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 294
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 878
Senast: Twihard
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 162
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
1 291
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka