Svårfångad i hagen

L

Lackofword

Jag har ett problem med min nya d-ponnyvalack. Han blev min i höstas och var då väldigt bossig och svårhanterad från marken. Problemet är att förra ägarna inte visade sitt ledarskap tillräckligt tydligt och med tiden blev rädda för honom. Han är underbar i ridningen med har 0 respekt när man är på backen. I början försökte han slita sig när man ledde honom. Han låtsades varken bli skrämd utan satte bara full rulle i ren glädje. Själv hängde man som en vante och försökte förgäves dra honom runt mig. Nu har vi blivit av med det problemet. Han är aldrig sur eller rädd, utan ser alltid väldigt glad och lekfull ut. Nu är hans nya idé att inte komma till mig i hagen. Jag försöker alltid se till att det är han som kommer till mig och inte tvärtom. Istället väntar jag ut honom och låtsas som om han inte finns tills dess att han kommer självmant. Han är så pass social och arbetsglad så det tar inte lång tid innan han kommer men så fort jag ska sätta på han grimman ellerr grimskaftet vänder han antingen baken till och brallar iväg eller så reser han på sig och fäktar lekfullt med frambenen och ibland stegrar han sig. Jag får det till att han vill busa och samtidigt "moppsa" sig. Jag vänder ibland klacken till och går in igen och kommer sedan ut igen efter en längre tid och prövar igen. Han blir jätteledsen när jag går och står och blänger efter mig vid grinden. Men så fort jag är inne i hagen igen så börjar han om igen. Jag tränar även "Join up" och andra NH-övningar med problemet kvarstår. Någon som har haft liknande problem och kan komma med förslag? :bump: Förlåt för milslångt inlägg :angel:

Sv: Svårfångad i hagen

Jag hade samma problem som du (ville inte bli hämtad i hagen)
Då prata jag med en kvinna i stallet som är helt underbart duktig på NH och hästar i huvudtaget.
Hon sa till mig att när du hämtar grimman i stallet så ska du tänka (väldigt possetivt och glatt men bestämt) "när jag kommer till dig i hagen så står du STILL! Jag ska sätta på dig grimman och sen får du en godis"
När du går in i hagen så ska du tänka det som jag skrev hela tiden. Gå som en ledare, bestämda steg så han vet att du menar allvar med kroppsspråket.
Gå in i hagen och hämta honom, om han går iväg så gå efter. När du får tag på honom så sätter du på grimman och ger honom en godis. Sen berömmer du och tar av grimman. Gå och pyssla med någonting under ca 5-10 min. Sen repeterar du samma prosedur igen. Beröm jätte mycket när han gör rätt.
Sen den tredje gången så gör du samma sak men denna gång så tar du med honom ut ur hagen och in i stallet och bara myser med honom.
Sen så när du är klar så släpper du ut honom. Innan du ska åka hem så går du in i hagen utan grimma och bara klappar honom och ger honom godis.
Sen så mantrar du samma grej varje gång du ska hämta honom i hagen. Och ger honom en godis när du har satt på honom grimman. Man avänjer dom med godiset succesivt jag ger fortfarande ;)

Nu möter en sån här goding mig i hagen och det är allt tack vare denna metod!

Jag tycker det låter som att du är på rätt väg. Du har rätt instälning och du gör rätt när du säger att han ska komma till dig och inte tvärtom. Hästen ska vilj komma till en, man ska inte behöva komma till den.
I mina öron låter det helt klart som ett ledarskaps problem som gör att din häst beter sig som den gör. Det låter också (svårt att avgöra utan att se hur hästen beter sig) men det låter som att han också är lite busig och lekfull, för han var väl inte så gammal? Ung hästar är ju ganska busiga och fulla av energi. Det jag skulle göra om jag vore du är att jobba på ledarskaptet och göra ledarskaps övningr. För i 99.9% av alla fall som ditt och liknade (vill inte fångas i hagen, sliter sig när man ska leda, drar ner huvudet och äter gräs, sticker, vill inte stå still när man sitter upp osv osv..) är ledarskaps problem. Din häst verkar inte ha specielt mycket respekt för dig och respekt ingår i ett bra ledarskap. Själva att hästen inte vill bli fångad i hagen är egentligen inte problemet i grund och botten utan problemet ligger i ditt ledarskap. När du befäster det så kommer problemen att försvinna av sig själva, för det finns ingen anledning för en häst att hålla på och ifrågasätta och testa en stark ledare som den litar på och vet var den har. (sen självklart testar dem ju då och då det är ju bara naturligt och nödväntigt för en häst, men då är det viktigt att du vet att det är du som är ledaren och att du bestämt men vänligt tilrättarvisar hästen)
Men när det gäller själva problemet med infångningen i hagen så tycker jag att du ska först och främst som imnir sa gå in i hagen med en positiv inställning, jag lovar det är viktigare än vad man tror! väl inne i hagen så tycker jag att du ska kalla på din häst (ropa, ge den komma tecken eller liknade) om hästen inte kommer så gå din väg kolla i marken gör andra saker så att hästen blir nyfiken på dig. Kolla inte direkt på hästen men se ändå till att den har lite uppmärksamhet på dig (ett öra riktat mot dig eller att den tittar åt ditt håll) Om hästen kommer så smek den och gosa med den och ta sedan på grimman. Om det är så att hästen kommer men börjar "dumma" sig när du ska ta på grimman så gör som en häst skulle ha gjort, skicka iväg hästen! För det är så hästar gör mot varandra. Om det är en häst som gör något dumt så skickar ledarhästen iväg den. Så skicka iväg din häst (som som man gör i join up) börjar din häst då dparka eller dumma sig så driv på den så at den springer runt runt i hagen tills den slutar. När du tycker att den har sprungit ett tag så kan du sluta driva, ställa dig avslappnat och ge hästen tecken på att den är välkommen in till dig. Din häst kommer då nästan garanterat att komma till dig. pröva igen då att sätt på grimman, funkar det i alla fall inte? gör om samma procedur om om om igen tills hästen självmant låter dig ta på grimman. Det är väldigt enkelt för hästen, antingen får den springa runt som en tok (vilket dem flesta hästar tröttnar på efter et tag eftersom alla hästar i grund och botten är lata djur) eller så får den bli påsatt en grimma. Det här är ett väldigt bra sätt eftersom du aldrig tvingar hästen, han får sjlv välja antingen får han en grimma på sig eller så får han springa. Det viktigaste är bara att du inte ger upp och att du är konsekvent. vissa fall kan man behöva hålla på i 2-3 timmar. Så ge inte upp!
och kom ihåg att jobba på ledarskapet!
Och sen måste jag bara säga att jag tycker absolut inte att du ska ge din häst godis från handen. Det är väldigt dumt om ledarskapet redan är lite vajigt. hästar har inget behov av att få godis i form av berömm det är eftergift som är deras beröm. om man handmatar en häst finns det risk att den blir bufflig och tiggig och tappar ännu mera respekt.
Lycka till! :)

Först och främst, Tack för era goda råd! Självklart är den possitiva attityden i grund och botten viktigast. :laugh: Jag brukar göra så att jag skickar iväg honom bort från mig när han väljer att inte sammarbeta. Så att han får välja att springa eller komma till mig. Ibland fungerar det och ibland står man tills dess att det blir mörkt. Ett problem nu i vintertid är just det att man är jagad av mörkret när man kommer hem efter skolan. Man är lätt lite stressad redan när man är påväg ut till stallet i hopp om att hinna rida iväg innan det är helt mörkt. Det påverkar honom säkert också utan att jag själv tänker på det. Aja baja, ska tänka på det. Och nu när det är jullov och har all tid i världen. :bump:
Igår när jag kom ut kom han som ett flygande yrväder och mötte mig vid grinden, hur gullig och glad som helst! :love:

Först och främst, Tack för era goda råd! Självklart är den possitiva attityden i grund och botten viktigast. :laugh: Jag brukar göra så att jag skickar iväg honom bort från mig när han väljer att inte sammarbeta. Så att han får välja att springa eller komma till mig. Ibland fungerar det och ibland står man tills dess att det blir mörkt. Ett problem nu i vintertid är just det att man är jagad av mörkret när man kommer hem efter skolan. Man är lätt lite stressad redan när man är påväg ut till stallet i hopp om att hinna rida iväg innan det är helt mörkt. Det påverkar honom säkert också utan att jag själv tänker på det. Aja baja, ska tänka på det. Och nu när det är jullov och har all tid i världen. :bump:
Igår när jag kom ut kom han som ett flygande yrväder och mötte mig vid grinden, hur gullig och glad som helst! :love:

vad glad jag blr för din skull! :love: du ska se att han snart kommer att stå och möta dig varje dag du kommer!
jag känner verkligen igen det du säger med mörkret och det, nu på vintern så blir det lite begränsningar i träningen eftersom det är så jädrans mörk:( Jag har också haft det problemet när jag ska öva något med min pålle. Man ska ju inte ge upp och så håller man på jätte länge men så blir det mörkt och då är man ju tvungen. Man kan ju inte stå och öva när det är kolsvart!
Och också som du säger så påverkar det honom i allra högsta grad. Eftersom hästar är så extremt extrem känsliga och läser av oss klokrent så känner dem av sådanna saker (som stress, rädsla oro osv) på en gång. Det går liksom inte att dölja eftersom vi sänder ut omedventa signaler om vad vi känner. Så det har du helt rätt i! Man ska aldrig ens försöka sig på något om man är stressad eller så, då är det bättre att låta bli just då och ta tag i det nästa dag.
Hoppas det fortsätter gå bra! :)
God fortsättning!

Jag hakar på med en fråga i samma ämne, men min häst står snällt vid grinden 99 gånger av hundra (nästan). Men den hundrade gången drar han som decemberlöningen! Han springer och fjantar sig, balanstrav, puhar och ser allmänt retlig ut :devil:. Vad gör man då? Jag kan inte se något samband mellan de olika gångerna, att vi ska göra något särskilt, tid på dagen, min attityd (stressad, sur eller inte). Ibland drar han när jag går in efter grimman i stallet, ibland när han fått näsan i grimman. Ja, egentligen har vi två sådana herrar. De gick tillsammans tidigare och lärde sig väl av varandra. Nu händer det att de gör så i sina nya hagar också, med eller utan kompisar. Några funderingar från någon som inte är "hemmablind"?

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 278
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 353
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 040
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar