L
Lackofword
Jag har ett problem med min nya d-ponnyvalack. Han blev min i höstas och var då väldigt bossig och svårhanterad från marken. Problemet är att förra ägarna inte visade sitt ledarskap tillräckligt tydligt och med tiden blev rädda för honom. Han är underbar i ridningen med har 0 respekt när man är på backen. I början försökte han slita sig när man ledde honom. Han låtsades varken bli skrämd utan satte bara full rulle i ren glädje. Själv hängde man som en vante och försökte förgäves dra honom runt mig. Nu har vi blivit av med det problemet. Han är aldrig sur eller rädd, utan ser alltid väldigt glad och lekfull ut. Nu är hans nya idé att inte komma till mig i hagen. Jag försöker alltid se till att det är han som kommer till mig och inte tvärtom. Istället väntar jag ut honom och låtsas som om han inte finns tills dess att han kommer självmant. Han är så pass social och arbetsglad så det tar inte lång tid innan han kommer men så fort jag ska sätta på han grimman ellerr grimskaftet vänder han antingen baken till och brallar iväg eller så reser han på sig och fäktar lekfullt med frambenen och ibland stegrar han sig. Jag får det till att han vill busa och samtidigt "moppsa" sig. Jag vänder ibland klacken till och går in igen och kommer sedan ut igen efter en längre tid och prövar igen. Han blir jätteledsen när jag går och står och blänger efter mig vid grinden. Men så fort jag är inne i hagen igen så börjar han om igen. Jag tränar även "Join up" och andra NH-övningar med problemet kvarstår. Någon som har haft liknande problem och kan komma med förslag? Förlåt för milslångt inlägg