Svårfångad i hagen

Wilfa

Trådstartare
Min häst flyttade hem till mig för drygt 2 veckor sedan. Har tidigare stått på ridskola och då varit svår att fånga i hagen. När han kom hem till mig var det inga problem alls i början men nu de sista dagarna har han börjat krångla.

När man kommer ut i hagen utan grimma eller grimskaft får man gärna klappa och gosa med honom, har man med sig kraftfoderhinken men inte grimma eller grimskaft kommer han travande i full fart. Men, med grimma eller grimskaft med så kommer man ca 2 meter från honom, går man ett steg närmare går han undan. Inget spring, bara några steg i väg.

Någon som har bra tips om hur jag löser det här problemet? :confused:

Ah dessa svårfångade hästar, inte lätt minsann.
Antingen är de rädda eller så driver de bara men en.
Är han rädd: Så är han extra känslig för att du ser honom i ögonen eller tittar på honom överhuvudtaget.
Driver han med dig: Driv tillbaka mot honom.Testa att lura honom med att gå i sicksack fram till honom.
Eller att varje gång han gör en ansats till att vilja gå i från dig så backar du tills han stannar upp och undrar vad du gör.Gå emot honom igen.Går han undan-backa.
Gör så tills du kommer fram till honom.
Lycka till!

//Sussie

Gå efter honom.Men stressa inte.Låt han inte vara i fred.Stirra inte på han.Hoppas du inte har en allt för stor hage.För då blir det jobbigt för dig.Ta en dag när du känner att du kan vandra efter han i timmar och har all tid i världen.

Du måste visa att du inte är rädd. och du måste visa att det faktiskt är du som ska vinna detta. Att backa är något man absolut INTE ska göra eftersom att då har han vunnit. Ta bara med ett grimskaft ut i hagen och häng det runt halsen eller liknande så att du har båda händerna fria så kan du visa honom att du inte har något med dig. Ta med en morot el liknande ut i hagen och locka honom till dig med den. Får du klappa honom när du gör så så kan du låtsass att du ska klappa honom på halsen och sedan smyga grimskaftet runt hans hals då. När du kommer ut ur hagen så ger du honom moroten så att han förstår att det var bra att komma ut ur hagen för då fick han en morot! Men ge inte moroten i hagen!! Ge en godis varje gång han går ut ur hagen så förstår han att det är bra att komma ut!

Vår häst gick också jättebra att fånga de första två veckorna ungefär, då kom hon till och med travande till oss. Men sen slutade hon med det och sprang undan så fort man kom i närheten. Då tog vi helt enkelt ut de andra två hästarna och givetvis ville hon inte bli ensam kvar. Efter varje gång vi fick ta på henne grimman fick hon en godis och nu fungerar det hur bra som helst, hon är alltid den som är först framme vid grinden när man ropar.

Tack för alla tips. Jag tror att han mest testar mig för att se om jag tänker ge upp :crazy: Det gör jag inte.... Ska nog testa med grimskaftet runt halsen, det känns som om det kan fungera. Han gör likadant med min medryttare (13 år gammal), men inte med hennes mamma som aldrig rider honom. Kan det vara som han testar de som ställer krav på honom? :devil:

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 227
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 129

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka