svårfångad häst

B

blakkur99

Finns det någon som kan ge tips på hur man på ett bra sätt lär hästen att låta sig fångas i hagen. Har en islandsvallack på 6 år som inte låter sig fångas i hagen, speciellt under tiden på dagen som vi släpper dom på ett bättre bete. Det går inte att komma i närheten av honom då. I andra hagen med mindre bete kommer han fram men man får vara försiktig med grimman och inte "kasta" sig över honom utan jag lägger grimskaftet över halsen och sedan tar på han grimman då går det bra.. Så snälla har någon ett bra tips på vad jag ska göra så skriv..

Sv: svårfångad häst

Precis så var våran F.D häst, hon ville absolut INTE komma in. Speciellt när hon gick på bete. Men det blev bättre och bättre med varje dag. Har nog inte ett jättebra tips åt dig men ta med dig din häst favoritgodis (mat?) varje gång du ska ta in hästen.
Göm grimman i början bakom ryggen och locka på h*n. När han tillslut kommer fram, och du HAR sättit på han grimman och håller i grimskaftet (petig, jag vet) så ger du h*n en godis och klappar om honom och berömmer. Då borde han veta att han/hon får belöning varje gång hon/han ska gå in. :)
Så gjorde vi och det gick super sen! ;)

Hmm.. jobbigt det där när de har en massa ny god mat... för jag antar att han inte bryr sig om ifall du skulle sätta dig i hagen och pyssla med något annat? Typ smörja tränset?
Du kunde ju testa. Kanske kunde du ta en hink med morötter och sätta dig och käka dem ljudligt i hagen, och när han kommer så går du därifrån.
Ganska snart kommer han börja lura på varför du går när han kommer... Och när du får komma nära, lägg bara grimskaftet över halsen, och sedan tar du bort det och går iväg.
Då blir han säkert mer nyfiken, och sedan kan du sätta på och sedan direkt ta av grimman och gå iväg.
Så blir det inte att du ALLTID tar honom från betet när du kommer med grimman.
Lycka till!

Håller med skuggi!

Grimma/människa ska inte tvunget betyda intag för hästen.
Låtsas att du inte vll ha hans uppmärksamhet de första dagarna, ta med morötter och ge till alla hästar utom honom.
Gå runt och klappa på dom och verka högst intressant med prassel osv, och ägna honom inte en blick!

När han väl kommer fram får du inte bli kaxig, eller visa att du är glad. Bara behandla honom som vilken annan häst som helst, och ge honom en morot. Drar han iväg sen så bry dig inte. Går han inte iväg så gå ur hagen och upprepa lite senare.

Fungerar inte det finns det ett alternativ till som eg. inte är att rek., men som fungerade utmärkt på vår gamla surkärring. Ta in de andra hästarna, gå förbi den förhoppningsvis nervösa hästen och ställ dig mitt i hagen. När han kommer fram så gör ingen stor sak av det.
Beröm och gå in! :bump:
:bow:

Hej.
Man kan ta ut ngn kompis från hagen så kanske han följer med eller muta, det brukar gå med ponnysar. För vi har också en svårfångad ponny på ridskola, och om man går ut med ngn annan eller andra så följer hon järna med.
Hoppas det löser sig
MVH Elin

jag håller faktiskt inte me skuggis.
att gå bort från hästen när han går emot dig visar bara att du är
i underläge för honom. att du flyttar dig för honom.
de förlorar du mycke på sen när du ska göra annat me honom som han inte vill.
men id'en att äta nånting i hagen tycker jag låter rätt så smart, men därimot när han då kommer till dig så jagar du bort honom. säg till honom att flyttar på sig, visa att de e din mat o att du e boss!!
då kommer han automatiskt ta dig som sin ledare och känna trygghet hos dig. då kommer han garanterat vilja komma till dig

Tror skuggi menar att efter hästen har tagit kontakt ska TS "avsluta samtalet" och gå därifrån (lämna hästen nyfiken) kanske? :D

Håller faktiskt med Skuggi:bow::rofl:

Lär den att det inte alltid betyder att du ska ta den från maten o kompisarna så fort du närmar dig.

skaffa en god relation till din häst- umgås o ha trevligt. Ta in den o bara borsta, klia o ge den mat ibland. gå på promenad o beta.

var aldrig frustrerad eller sur!

Det tror jag säkert men se gärna bortom böljan blå- NH då- fint rim va:rofl:

vill inte höra av moderatorn att jag inte har sett ditåt- har varit på clinics, men inte blivit såå förundrad:grin:

En enda sak tyckte jag var riktig bra- som jag använder mig av.

Det är dock synd att man inte har brytt sig betydligt mkt mer utbildning av hästhantering. Det märks ju att det är en bristvara.:mad:

hmm har inte läst allt finstilta men inte godis.

kan bara ga efter hur ja gör med min häst som kan vara lite trixig. ha grimman bakom din rygg stoppa in den i byxan . ga fram till hästen gar den i väg stanna, vänd din rygg eller sidan bort fran hästen sträck ut din arm mot hästen, häng med handen lite titta ej direkt pa den snegla lite för att se hur den beteer sig, när hästen tittar bort fran dig sta kvar oftast betyder det att hästen kommer att ga till dig, när hästen väl e hos dig kela lite med den de första försöken innan du sätter pa grimman
lycka till

Med risk för att få ris av andra så kan jag berätta hur jag gjorde en gång.
Vi hade en ponny hemma som aldrig gick att fånga, han gick ensam i hagen dock.
En jul afton skulle jag ta in dem, och han kom som vanligt inte, där sprang jag och jagade och jagade i finkläderna. Till slut kom den fram en liten jävel :devil: i mig och jag gick in och hämtade långpisken. Varje gång han kom nära mig så jagade jag iväg honom (nix jag slog inte honom jag bara jagade honom) så höll vi säkert på i en halvtimme, jag jagade iväg så fort han kom nära. Till slut kom han fram och riktigt bad om att få bli fångad. Hade efter detta aldrig mer problem med denna ponny, det var snarare så att det var mig ägaren hämtade när dom behövde ha tag i honom.

Tror att du skall fundera lite över monty roberts tankar med join up, och tro mig jag är en riktig dressyrtant ( med lite fördommar mot dessa metoder) men försök att få till en bra join up på dina vilkor.

/ B ( som nu håller för öronen över allt skäll hon kommer få)

Jag tycker ju förståss också att det bästa vore att få ett bra "drag" mellan sig och sin häst, men för att TS ska få till det bra, och inte experimentera på en höft med "joinup" som kan tolkas väldigt olika, så behövs det hjälp.
Att börja jaga en häst kan få den att bara gå igenom staketet och inte vilja komma tillbaka, typ. Jag har testat den grejen, att köra någon typ av Monty-grej utan att veta vad jag gjorde. Blev INTE bra kan jag säga, man behöver hjälp för att lära sig att läsa hästen och göra rätt.

Därför tycker jag att om man vill testa själv, ska man göra det enkelt och basic. Annars, om man skaffar hjälp, så kan man få det ännu bättre :bow:

Många ideér blev det. Tack.. Men att gömma grimman vet jag inte om jag direkt tycker är juste o då det blir till att lura hästen, I våran "magra" hage behöver jag bara öppna grinden och ropa så kommer han men jag måste ta det riktigt försiktigt med att sätta på grimman så då står jag och kliar honom lite och en liten morotsbit får han sen lägger jag över grimskaftet o resten av grimman, men när han är på betet då kommer problemet, visst när de andra häsarna ska in då följer ju även han efter men jag vill ju kunna ta han utan att behöva ta ut de andra.

Hej axel
Jag gör precis det du o skuggi ger råd om, men det är i beteshagen som problemet kommer, då kommer man inte nära honom , visst han kommer när han ser att de andra hästarna går ut men jag vill kunna ta honom utan att ta ut de andra hästarna. (vi har ganska många hästar här)

Ännu ett förslag med foder...

Jag brukar ta med mig en hink med müslifoder och ha grimman hängande fullt synlig, och så går jag så nära jag kan utan att hästen sticker iväg. Sen ger jag hagkompisen en smula och så börjar jag tugga lite själv OBS! på riktigt! alla hästar jag känner har genomskådat mig på den delen annars. Jag vänder sidan till hästen så jag har den i periferseendet och ev. går jag något steg bortåt. När hästen blir intresserad och kommer fram fortsätter jag att tugga tills den puttar in mulen i mig och sen kräver jag att den ska låta mig ta på grimman innan den får smaka på min goda mat... För mig har det fungerat så bra att jag ganska snabbt inte behöver äta av hästmaten. Dock har jag aldrig provat att inte ta med ett skvätt godis...

Är det samma flock som på vintern?

Den kan även vara ängslig för att förlora sin position i flcoken- om den går därifrån ett tag.

Öva med godis. Gå fram till den-klappa.
Sätt på o ta av grimman .

Ta ut den en liten stund osv......
KL

Besökte min vännina igår som har en liten halvblodsuppfödning.

2-åringen, stona o fölen fick spola fötterna. vilken bra start i livet de får:bow:
Det är ju våran dagliga o tidiga hantering som gör att man inte ska behöva snabbträna allt på en i princip ohanterad häst.

Det är därför som jag är skeptisk till NH som kommer ifrån US där man inte har den traditionen- att unghästen redan är en ganska världsvan tillitsfull individ.

Senast ändrad:

Många ideér blev det. Tack.. Men att gömma grimman vet jag inte om jag direkt tycker är juste o då det blir till att lura hästen, I våran "magra" hage behöver jag bara öppna grinden och ropa så kommer han men jag måste ta det riktigt försiktigt med att sätta på grimman så då står jag och kliar honom lite och en liten morotsbit får han sen lägger jag över grimskaftet o resten av grimman, men när han är på betet då kommer problemet, visst när de andra häsarna ska in då följer ju även han efter men jag vill ju kunna ta han utan att behöva ta ut de andra.

Lura? Hästen tänker inte som du.

Ta med lite godis som en morot så lär den sej snart att du är trevlig att komma till. Det är aldrig fel om du inte låter den bli bufflig för att få godis då får du markera.

Men sen att göra som andra sagt, gå ut till den ibland, prata lite och gå därifrån igen.

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 280
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 709
Senast: jemeni
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 354
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
581
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?