svårfångad häst

Sv: svårfångad häst

Besökte min vännina igår som har en liten halvblodsuppfödning.

2-åringen, stona o fölen fick spola fötterna. vilken bra start i livet de får
Det är ju våran dagliga o tidiga hantering som gör att man inte ska behöva snabbträna allt på en i princip ohanterad häst.

Det är därför som jag är skeptisk till NH som kommer ifrån US där man inte har den traditionen- att unghästen redan är en ganska världsvan tillitsfull individ.
Tillägg!

Det är ju av den här anledningen som travare o även fullblod oftast är mkt välhanterade- för att deras start som bruksdjur startar tidigt.

de måste vänjas från liten.

Jag förstår att det är svårare på betet då han ju liksom har obegränsat med god mat och inte behöver bry sig om dig...

Men finns det annat du kan locka med?

Våra valacker blir ganska mycket bitna på skapen på sommaren så de äääälskar när vi kommer med burkarna och ska smörja. :love: Då är det INGEN som skulle försöka smita undan. Kanske kunde du testa något sånt? Tanken är att han ska upptäcka att du har något han är intresserad av.

Om det är en lite busig häst kunde du annars testa något helt annat för att väcka uppmärksamhet. Tex ta med en pressenning till hagen och dra runt den för dig själv och prassla. Vår nyfikna unghäst blir alldeles till sig i trasorna om han får vara med och leka med pressenningen. Ochnär de då kommer kunde man ju smita till dem en godisbit och sedan dra sig tillbaka.

Du får vara lite uppfinningsrik för att hitta draget i hästen.

Min äldre valack har visat sig få bäst drag när han har fått börjat göra roliga saker. Tex blev han mycket lättare att lasta sedan vi började fara till ridhuset och träna. Då fick de alltid vara lösa lite och leka med hinder osv. Det tyckte han var superhärligt, särskilt på vintern när man fick så bra grepp :bow:
Nu när han är på träning och tränas av en uppfinningsrik människa som kan hitta hans "knappar" så har han börjat komma i galopp.

Så, det gäller att hitta knapparna på just din häst som gör att han vill komma trots betet.

o jag som tyckte att picnicken var bra;)

Man kan göra vad 17 som helst i hagen- ta bort dåliga växter, mocka eller sparka fotboll. hästarna är nyfikna varelser o vill vara med dem oxå.

Min val. sprang alltid omkring med sin fotboll eller krubba i munnen som ung o även senare.

Ja, mocka är bra :idea:
Då kan ett bra tips vara att INTE ha en skottkärra med en enda stor ögla som handtag, för då kan hästen bli "inkörd" lite i förtid om den är väldigt nyfiken :rofl::rofl:
Ähum.. testade det där nämligen, och fick antagligen se hans maximala flyktsträcka.. dvs typ två meter. :grin:
Numera kliver han lite mer försiktigt i och ur öglan ;)

Far till hagen och ge hästen morötter även fast du inte tänker ta in den ibland för då förknippar den inte dig med arbete utan med godsaker! :)

Du kan försöka fånga honom när du inte ska rida också. Då går du in i hagen och när du får tag i honom så ger du honom mkt beröm och kanske även en morot elr annat hästgodis. Gör såhär nån gång ibland så att han förstår att han inte alltid behöver göra nåt " jobbigt " när han blir fångad. Lycka till (:

Hej, jag går ut i hagen och gör inte så mycket, visst jag påkallar hans uppmärksamhet som jag får och kommer han så får han morot eller nåt annat gott, så jag tar sällan in honom för att jobba.. Han har nu blivit bättre och kommer så fort jag sätter mig i hagen, jag har ju tur som har stallet hemma.. Ni har kommit med jätte bra råd och det verkar fungera.. Tack alla

Ja detta känner man ju igen. Kan vara riktigt jobbigt, speciellt om man har bråttom någonstanns och inte får in hästen. Men det du kan pröva är att alltid ha med dig något gott när du ska hämta hästen. I början kan du försöka få hans uppmärksamhet när du går in i hagen, och visa typ att du har en morot och lägg den där han ser. Sen går du ut. Han kommer smått lära sig att när du kommer blir det god morot eller vad det nu är. Tillslut kan du ju bara ställa dig med moroten i handen så kommer han nog tillslut. Fast detta kan ju ta sin lilla tid i början, handlar om att bygga upp ett förtroende. Sedan när han kommer behöver du ju inte alltid ha med dig moroten, utan han ska tänka " tänk, hon kasnke har något gått".

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 280
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 709
Senast: jemeni
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 354
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
581
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?