Svårfångad häst!

Sv: Svårfångad häst!

Nu är det så här att min lilla islänning Globban är lite svårfångad i hagen hon vill inte gärna följa med in. Jag har haft henne sedan i maj detta året. Vissa dagar kan jag bara gå rakt fram till henne och hon följer med in, men andra dagar så springer hon bara runt runt och retas med mig.
Jag har försökt med hink, och jag har gömt grimman innanför tröjan. Även om en annan person försöker så gör hon likadant.
Jag sätter mig ner på huk och försöker vänta, det funkar inte, hon genomskådar allt.
En gång tog det upp till 45min innan hon gav sig...och så ska det ju inte vara.
Kan någon var barmhärtig och hjälpa mig? :confused:
Tack på förhand!
//Emelie

De var fasiken vad trevlig du låter här inne då. hehe skojja lite!:banana:

Måste bara säga att, allt har blivit super mycket bättre nu!!!!!! :banana:
Nu går jag aldrig rakt fram till henne, jag kommer in i hagen, ropar på henne så hon vet att jag kommer, går i lite serpentiner (ombytta roller, haha det njuter hon säkert av ) och sedan ställer jag mig ca 1 meter i från henne håller fram några morötter och låter henne komma fram till mig i stället genom att bara säga "kom". Det funkar hur bra som helst och innan jag sätter på henne grimman går jag runt henne lite och klappar henne och pratar lite, sedan sätter jag på grimman och ger henne en morotsbit till!!!! Är så himla glad! Och att det gick så fort?!?! Helt otroligt!!:bump:

Hej,
Vet precis hur du har det, min lille prins gjorde detsamma när jag precis köpt honom.Jag gjorde det enda rätta (för mig) gick in och hatade hästar i ungefär två dagar och sedan började jag läsa böcker... Det som till slut iallafall funkade var en något modifierad version av någons tips. Jag gick helt enkelt efter honom tills han stannade. Jag lät honom inte beta eller vila, menhotade inte heller. Man får vara beredd på att det tar en del tid, iallafall dom första gångerna... jag fångade honom berömde, släppte honom och började om. Det tog någon vecka, och sen har jag aldrig haft DET problemet mer.:) Jag tycker att du ska lita på din magkänsla, ta emot alla råd och använd dom du tycker att du kan leva upp till.

Måste bara säga att, allt har blivit super mycket bättre nu!!!!!! :banana:
Nu går jag aldrig rakt fram till henne, jag kommer in i hagen, ropar på henne så hon vet att jag kommer, går i lite serpentiner (ombytta roller, haha det njuter hon säkert av ) och sedan ställer jag mig ca 1 meter i från henne håller fram några morötter och låter henne komma fram till mig i stället genom att bara säga "kom". Det funkar hur bra som helst och innan jag sätter på henne grimman går jag runt henne lite och klappar henne och pratar lite, sedan sätter jag på grimman och ger henne en morotsbit till!!!! Är så himla glad! Och att det gick så fort?!?! Helt otroligt!!:bump:

hehe jop de märkte vi ju igår, äsch Globban är sådan, hon är en liten bitch:rofl:

Min islänning (sto,16 år) gör precis likadant ibland! Har märkt att det går i perioder, undrar om det hänger ihop med brunsten?

Vissa dagar kommer hon snällt,andra ger hon ifrån sej ett pipljud, kastar med huvudet och galopperar i full fart undan. Ibland bockar hon och försöker stegra. Hon är jättefet så det ser mest roligt ut.

Första gången hon gjorde så blev jag helt förtvivlad, skulle ha in henne till stallet tills IR-terapeuten kom. Det slutade med att IR-ter. fick gå och hämta henne... :crazy:

Sen fick jag rådet att "jaga" henne när hon gjorde så där, så det började jag med. Gick efter henne och snurrade m grimskaftet, och hon sprang... :rofl: Tills hon gav upp, stod snällt och jag kunde sätta grimman på henne. Oftast var hon som ett lamm dagen efter en sån grej.

Nu är det ett tag sen hon gjorde så. Nuförtiden kastar hon med huvudet och piper och kommer galopperande MOT mej, tvärnitar och sätter huvudet i grimman... Väldigt mycket trevligare! :p

Hon har väldigt mycket egen vilja över lag, med henne blir det aldrig en tråkig ridtur! Jag tränar mycket ledarskap, går ofta ut och går med henne osv. Det finns en bra bok om NH och islandshästar, där finns många bra grejer!

/Jezzscar

Jag brukar gå omkring och se allmänt konstig ut, gå som en grobian :eek: o göra konstig saker :o, då blir iallafall min häst nyfiken och kommer fram till den "underliga varelsen", för att göra en närmare undersökning! Så kan man snabbt hugga tag i grimman och gå in.

hehe jop de märkte vi ju igår, äsch Globban är sådan, hon är en liten bitch:rofl:

Haha, ska du säga sandra, va är inte din häst då? ;)

Men Emelie, testa att ta med foder ut, Globban kanske lär sig att förknippa dig med fodret?, Så gör iafl, jag med bajzan när puckot inte vill komma:angel:

locka henne med godis, det har funkat på alla mina hästar:D Du kan ju även försöka gömma grimman med så hon inte ser den om hon är väldigt svårfångad som hon verkar vara:p

Jo då med godis fungerar det alltid, men utan - icke, man tycker ju att hon borde förknippa mig med godias till slut, men hon är ganska slug den hästen :)
Och jag vill ändå kunna gå fram till henne i hagen utan att hon vänder på en 5 öring :P

Jag brukar gå omkring och se allmänt konstig ut, gå som en grobian :eek: o göra konstig saker :o, då blir iallafall min häst nyfiken och kommer fram till den "underliga varelsen", för att göra en närmare undersökning! Så kan man snabbt hugga tag i grimman och gå in.

Hahahahah det var fan det bästa idag=)

Jag rider ganska varierat och har sådan tur att jag kan rida olika ridvägar varje dag (om inte det är dax för padocken) och ibland träning ibalnd skogsturer, och hon står en gång i veckan då jag bra borstar av henne och pratar med henne.

Tack!

Tänk på att vissa hästar vill ha mer än en vilodag. Särskilt islänningar inbillar jag mig. Min valack är mycket mer villig till att jobba om han bara gör det typ fyra dagar/vecka.

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 234
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 256
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 267
Senast: Happimess
·
Hästhantering Vi har i våras skaffat en till häst, ett 5-årigt sto som kommer ur ett dödsbo och vars historia vi tyvärr inte vet så mycket om. Det...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
12 608
Senast: Karoliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar