svårfångad häst i hagen, ibland...

Cascade

Trådstartare
Hej!

Jag är ny medryttare på en 10 åring f.d. Travare. Hennes nuvarande ägare har haft henne i ca 6 månader. Hon går i lösdriftshage. Men ägaren kan inte fånga henne i hagen, hon sticker så fort hon ser honom. Inte ens godis hjälper då.

Men oftast kan vem som helst i stallet (tjejer) hämta in henne. Men hon har ändå dagar när hon springer ifrån alla som kommer mot henne i hagen. Godis hjälper som sagt inte. Så jag undrar om ni har några bra tips på hur man kan göra för att öka chansen att få in henne från hagen. För första gången jag skulle ha in henne var hon jätte lätt, det var bara att gå fram till henne.

Men sen andra gången så vända hon så fort hon såg en komma. Hennes hage är väldigt stor och hon är proffs på att smita emellan om flera försöker blockera hennes väg. Så det varierar från dag till dag hur enkel hon är att få in.

Då jag inte kunde rida privatlektionen som jag hade bokat pga att jag inte kunde få in henne från hagen (flera försökte få in henne) är jag tacksam för alla tips ni har att dela med er av :)

="Cascade, post: 16772296, member: 132287"]Hej!

Jag är ny medryttare på en 10 åring f.d. Travare. Hennes nuvarande ägare har haft henne i ca 6 månader. Hon går i lösdriftshage. Men ägaren kan inte fånga henne i hagen, hon sticker så fort hon ser honom. Inte ens godis hjälper då.

Men oftast kan vem som helst i stallet (tjejer) hämta in henne. Men hon har ändå dagar när hon springer ifrån alla som kommer mot henne i hagen. Godis hjälper som sagt inte. Så jag undrar om ni har några bra tips på hur man kan göra för att öka chansen att få in henne från hagen. För första gången jag skulle ha in henne var hon jätte lätt, det var bara att gå fram till henne.

Men sen andra gången så vända hon så fort hon såg en komma. Hennes hage är väldigt stor och hon är proffs på att smita emellan om flera försöker blockera hennes väg. Så det varierar från dag till dag hur enkel hon är att få in.

Då jag inte kunde rida privatlektionen som jag hade bokat pga att jag inte kunde få in henne från hagen (flera försökte få in henne) är jag tacksam för alla tips ni har att dela med er av :)[/QUOTE]
Stalla Upp henne o få möjlighet att bli bekant med henne.
Tänk inte att du ska FÅNGA henne, utan at hon ska vilja Komma.

Hon ser väl ingen anledning till att vara med er och vet att det är bättre att vara i hagen än det ni ska göra med henne. Skulle inte säga att man behöver stalla upp henne, men jobba på relationen mellan häst och ryttare. Tänk även mycket på ditt kroppspråk när du hämtar henne, går du rätt fram och tar tag i henne? Kollar du henne i ögonen etc? När hon gör minsta tveksamma signal till att börja gå, fortsätter ni bara emot henne och vallar bort henne omedvetet?
Hästar är flyktdjur och människor är motsatsen. Vi ser att kolla i ögonen är en vänlig gest medans hästar ser det som livsfara (rovdjur ser deras byten i ögonen), vår kroppspråk är naturligt väldigt framåt och "hästovänligt" och vi är sällan uppmärksammade på den energi vi sänder ut. Eftersom vi kommunicerar med tal och språk, väldigt mycket uttryck i ansikte osv så är vi inte heller så uppmärksammade på vårt kroppspråk. Det är något man verkligen bör träna på när man är bland hästar som kommunicerar med kroppspråk och energi.
Det finns massor av bra tips inom NH osv som kan hjälpa till. Fokuset är att få en bättre relation och få henne att vilja vara med dig. Jag har nu ett litet plåster i hagen eftersom min häst vill vara med mig och jag njuter av att vara med honom (=positiv energi mellan oss). Vi har tränat mycket med t.ex. Monty Roberts "Join up" och sen har jag lärt mig om kroppspråk och beteende bland hästar lite överallt. Pat Parelli är även en annan klok människa. Man får ta lite av varje och se vad som man förstår bäst (kom ihåg att mycket går ut i praktiken också, man kan inte bara läsa på och förvänta sig få in känslan för det på en gång).
Prata med hästens ägare om det också så att ni båda kan fundera på det här. Det vore lite dumt att bara gå och träna hästen lös utan ägarens vetenskap.

Tack för era svar. Väckte många tankar. Eftersom ägaren inte kan fånga henne då hästen bara travar iväg direkt (hon är snällare mot oss andra och sticker inte iväg lika fort eller långt) så spenderar inte ägaren så mycket tid med hästen. Hästen kanske inte förstår allt mysigt pyssel som kommer när man får gå ut ur hagen? För när man väl fått tag i henne så är hon en pärla och står stilla i gången. En av de snällare hästarna i stallet.

Men ska tänka på det ni skrivit :)

Låter kanske larvigt... Och kanske är det larvigt

När du går emot henne - går du rakt mot huvudet? Jag har fångat flera svårfångade hästar genom att helt enkelt gå mot bogen och gå långsamt.

Dotters häst gick att fånga genom att klia någon annan häst - då blev hon så svartsjuk att hon blev tvungen att komma :)

Beror lite på vad du menar med ''rakt mot huvudet''. Men jag går aldrig direkt framför eller bakom henne utan försöker komma från sidan så hon inte blir överraskad att jag kommer. Men när jag väl kommer tillräckligt nära henne så sätter jag på grimskaftet direkt, men utan att rycka tag i grimman eller nått sånt. Utan lugnt sätta på grimskaftet. Låter hon en komma nära så står hon snällt stilla. Jag klappar och berömmer henne efter att jag fått på grimskaftet.

Men ska försöka vid nästa intagning att prioritera de andra hästarna först för att som du skriver göra henne avundsjuk. ;)

Vad händer när hästen tas ut ur hagen och kommer in i stallet?
Ställs den upp på gången och får en sadel på sig, eller får den en morot eller något annat trevligt?

Det jag menar är att man ska tänka på vad hästen förknippar ett insläpp med. Har sett svårfångade hästar som ställts upp på gången och blivit sadlade direkt, bli lättfångade genom att man släppte in dem i en box med något gott i krubban och lät dem kissa innan de ställdes på gången och gjordes i ordning för arbete.

Hästen kanske inte förstår allt mysigt pyssel som kommer när man får gå ut ur hagen?
Eller så tycker inte hästen att det är "mysigt pyssel" utan något tråkigt som följs av ett jobbigt ridpass?

Visst kan det funka bättre bara man ändrar sättet som man närmar sig hästen på men i grunden tycker jag att det viktigaste är att hästen VILL komma fram.

Red en häst som vissa dagar vägrade att bli fångad och efter lite resonerande tillsammans med ägaren, som inte hade haft hästen så länge så visade det sig att om hästen kalla dagar ställdes upp direkt i gången vid intag så var det i stort sett omöjligt att fånga henne dagen efter. Kalla dagar var hästen ovillig att kissa i hagen då det ju skvätter på benen och fick hon då inte gå in i boxen och kissa så ville hon inte alls vara med dagen efter ;). Det var ett äldre fuxsto :angel:

Men när vi då beslutade oss för att alltid, inga undantag, släppa in hästen i boxen och ge lite i krubban, ett morot räcker, så hade vi inte längre några problem vid intag.

Jag förstår vad ni menar med att hästen ska vilja gå in. Vet ej om det finns en box som jag kan ha in henne i, eftersom hon står i lösdriftshage så har hon ingen egen box. Men ska prata med ägaren om hon inte ska få en box. Samt ska jag höra om det finns någon box man bara kan ha in henne i när den är ledig på dagarna.

I gången sadlar jag inte direkt. Jag står och borstar i ca 30 min först. Men ska ta med godis nästa gång så hon kan få känna sig lite bortskämd ;)

Travhästar är i allmänhet mycket intelligenta hästar. De lär sej snabbt att förknippa vissa personer med trevlig samvaro och andra personer som bara kräver prestationer. Har aldrig haft problem med en häst som inte kommer när jag visar att det är dags att gå in eller kommer när jag ropar på den. Hemligheten är foder i krubban (redan innan du hämtat hästen i hagen). Havre och lite hö samt möjlighet att få kissa. 10 minuter i lugn och ro bara! Börjar du praktisera den modellen så får du inga problem! Jag lovar!

att bara sitta i hagen och pyssla med hästarna är också uppskattat, då får de komma och hälsa om de vill eller så får de observera på avstånd. inget godis då det lätt leder till flygande bakben eller sura miner mellan hästarna.

kan säga att de gånger min häst ger mig mest uppmärksamhet är då jag håller på och lagar staketet, då ska hon vara exakt där jag är och gärna han huvudet i vägen för mig. medans i stallet så är allt jätte tråkigt även om man får muta.

att ta in hästen i en box och låta den kissa och dricka är för min häst guld värt. annars så får man en sur häst som blir trög och sur efter 10 min ute, och så fort hon kommit in i stallet ( inte boxen..) så ställer hon sig att kissa.(om man inte drar av sadel och träns i farten så hon hinner gå in i boxen..)

kan säga att de gånger min häst ger mig mest uppmärksamhet är då jag håller på och lagar staketet, då ska hon vara exakt där jag är och gärna han huvudet i vägen för mig. medans i stallet så är allt jätte tråkigt även om man får muta.
Ja både kor och hästar är väldigt intresserade av stängseljobb

Jag tror man ska tänka på att hästar lever i nuet, det är den "känsla" som vi utstrålar här och nu som har den mesta effekten på hur dom agerar när vi närmar oss dom. Sen kan så klart erfarenheter om vad som brukar hända när man blir fångad ha betydelse också. Men jag tror att det som spelar mest roll är hur dom uppfattar oss, här och nu. Men umgås man mycket så förstärks banden, även om detta umgänge inte alltid är positivt. Men så klart att det inte alltid får vara negativt heller.

Min häst tex, (går också på lösdrift) när han är igång och rids dagligen, i alla fall så här på vintern då dom är uppe vid gårdstunet mestadels, då kommer han till grindhålet direkt han ser att jag kommit hem. Han tom står och "skrapar" frustrerat med frambenen om jag inte skyndar mig ut och hämtar. Medans perioder, som nu, då han "vilar" (pga min egen sjukdom) så väntar han inte vid grinden längre. Ändå tar jag in honom varje dag och pysslar och ger tillskott (som han älskar). Han går iof inte iväg när jag kommer, men det händer att han tittar bort, eller vänder sig bort, som för att säga att han inte känner sig helt bekväm med mig. Stannar jag till, går till någon annan häst först, eller bara väntar tills han tittar på mig igen, går det bra. Men skulle jag forcera då (vilket har hänt då jag haft bråttom) så vänder han och går iväg direkt.

Dom är så otroligt känsliga för våra sinnesstämmningar och tankar har jag märkt. Jag har också noterat att då han kommer springandes mot mig, så stannar han alltid 5-10 meter framför mig och väntar. Han går i princip nästan aldrig ända fram, utan jag får ta dom där sista stegen själv. Jag har provat göra samma, att jag går med raska steg mot honom men sådär 5-10 meter innan stannar jag och väntar, då brukar han väldigt gärna vilja ha kontakt, annars går han ofta iväg, inte sticker eller så, bara vänder och går, om jag stannar då så stannar även han. Det blir som ett "spel", jag måste bara fråga först.

Det här har jag lärt mig den "hårda" vägen, för i början så förstod jag inte problemet, utan när han gick iväg så genade jag och försökte ställa mig ivägen, det triggade bara igång honom och sen blev han verkligen svårfångad. Man försöker sig inte på en massa "trix" på en häst med stark vallinstinkt, han fattade ju direkt vad det gick ut på och för honom blev det bara en rolig lek som jag aldrig skulle vinna.

Så det jag vill säga är helt enkelt, ta dig tid och studera hästen, hur den agerar, testa att stanna när den går iväg, skrapa med foten i marken eller nåt och verka ointresserad. Då kanske den blir nyfiken på dig och kommer fram självmant.

Jag hade liknande problem med min häst förra vintern. Det visade sig att det bottnade i att relationen mellan henne och den person som skötte insläppen i stallet var katastrofbetonad, de kom inte överens alls och jag kan tänka mig att personen dessutom gapade och skrek och viftade med grimman när hästen inte kom. När hon började visa det beteendet även mot mig kröp det fram att hon hade gjort så under flera veckor med personalen. För mig/oss blev det bättre av att jag gick in i hagen i mina vanliga kläder, utan grimskaft, gick fram, klappade henne och gav henne något gott, och sen gick igen under en tid (hon fick gå på lösdrift under den tiden), och sen kunde jag börja ta in henne själv om kvällarna.

Hon visar det beteendet ibland fortfarande, särskilt om jag är stressad när jag kommer till stallet. Vi har bytt stall, så konflikten mellan henne och den andra personen finns inte mer. För oss räcker det med att muta med godis för att få in henne nu, det gjorde det inte när hon var som värst. Jag hann flytta bort hästen från det andra stallet innan de ställdes in om nätterna, det hade kanske varit likadant fortfarande om den personen skulle skött insläppen, det är sånt man inte vet.

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 227
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 620
Senast: Freazer
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 680
Senast: cirkus
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka