Precis testa kan man ju alltid.
Tänk bara på att vara lyhörd, titta hela tiden på om hon är uppmärksam på dig eller om hon bara springer och tittar på annat. Driv på när hon tappar koncentrationen på dig så att hon vet att du verkligen vill något med det här, inte bara att hon ska kuta runt i hagen.
Titta på hennes öronspel, är hon uppmärksam på dig har hon antagligen ett öra riktat mot ditt håll. Börjar hon tugga och slicka sig om läpparna så tänker hon och bearbetar vad som händer.
Tänk även på att ha koll på om hon gör några tecken för att vilja stanna, om hon har uppmärksamheten riktad mot dig och saktar av ska du låta henne. Det är belöningen för att hon gör rätt.
Tanken med detta är absolut inte att hästen ska bli så trött att den till slut inte orkar ta ett steg till och låter sig fångas. Då är det bara bestraffning utan att man överhuvudtaget lyssnat på hästens signaler.
Detta handlar om att belöna när hästen gör rätt och göra det jobbigt för den att göra fel.
Du måste få henne att tänka: "Om jag springer iväg från henne så driver hon på mig och det är jobbigt. Men när jag stannar och koncentrerar mig på henne så tar hon bort trycket och låter mig ta det lugnt! Hon gör det bekvämt för mig att vara i hennes närhet, om jag kommer till henne så försvinner allt det jobbiga"
Ett annat tips är att du inte enbart gör det här när hästen ska in utan går in i hagen då och då. När du fått på henne grimman så släpper du henne och kelar, kanske ger en bit morot och bara låter henne gå runt och tugga gräs med grimman på i hagen. Sedan tar du av grimman och låter henne vara ute en stund, gör om samma sak flera gånger om dan utan att ta in henne. Då förknippar hon inte dig med grimman som något som ska ta henne från sin älskade hage, att du tar på grimman betyder helt plötsligt även gos eller kanske en bit godis.
Lycka Till och fortsätt berätta hur det går!