Sv: Svårfångad häst i hage, behov av stor HJÄLP!
Hej! Jag sköter en ganska gammal nordsvensk brukshäst, och har precis samma problem!! Ägaren behöver bara vissla på honom, men jag kan hålla på i timmar för att få in honom...=(
Jag kan inte få in honom med hjälp av grimskaft, han bara vägrar då. Men om jag tar i grimman och försöker få med honom kan det gå, om jag har tur! Men oftast drar han grimman ur näven på mej och springer iväg och nafsar efter sin kompis och sen har dom race i hagen och jag står där och kan inte göra nånting. Jag har försökt många gånger men enda sättet är att ha med sig ägaren till hans kompis som tar in sin häst, då kan man få in honom, men utan henne går det inte. Han är ganska smart så det räcker inte med att jag tar in kompisen för han vet att jag ändå inte ska rida båda...=P
Detta problem har jag bara på sommaren när han står i en jättestor hage, men nu när de ska börja stå inne står de i en annan, å där är han jättelätt att ta in! knepigt det där men det är väl för att det är så tråkigt i den mindre =P
Jag har proat de flesta knepen, t ex. det där att sitta på huk med ryggen emot, men när han kommer och jag tar tag i honom så springer han igen...=(
/trött skötare