Svårfångad häst - hugger/sparkar/anfaller

1

123A

Min häst kan vissa dagar vara näst intill omöjlig att få tag på i hagen. Att gå fram till henne i hagen är inga problem. Men så fort jag tar upp grimman hugger hon och vänder snabbt rumpan till. Jag ignorerar att hon hugger och trär på grimman ändå. Om hon inte hunnit vända rumpan till vill säga. För då börjar hon springa och så fort man kommer närmare än två meter så hugger eller sparkar hon för att sedan springa iväg.

Andra dagar när man kommer och ska trä på grimman så hugger hon för att sedan ta satts och försöka anfalla mig. Vilket gör att jag måste backa för jag vill inte ha en stor häst över mig.

För att sedan andra dagar vara hur snäll och okomplicerad som hellst att ta in ur hagen.

Sv: Svårfångad häst - hugger/sparkar/anfaller

Börja med att ha grimman på i hagen, ta sedan en funderare över hur hästen egentligen mår rent allmänt, och hur er relation ser ut i övrig hantering.

Grimman är oftast på, men inte alltid. Sen är hon svår att fånga även om grimman är på, fortfarande samma problem. Jag tycker att hon verkar må bra, hon är en vaken och pigg häst, dock ganska skarp. Hanteringen tycker jag funkar bra annars.

Detta låter väldigt farligt och ganska allvarligt,
mitt råt är att ta hjälp av tränare eller någon dugtig du känner vars häshantering du gillar och som du litar på.. :grin:
Kan vara bäst att göra innan du får en bakfot i ansiktet...:grin:

lycka till!

Går hon tillsammans med andra hästar i hagen?
Mitt sto har en tendens att göra liknande "anfall" som din, när hon går tillsammans med sina hagkompisar. Hon hugger dock inte, utan när jag är nästan framme så vänder hon upp rumpan. Försöker jag då gå runt och fånga henne så kan det komma en spark :devil: Hon ger ibland ifrån sig ett typiskt sto-pip också. :D

Det här beteendet har hon dock börjat utvecklat sedan vi bytte till det nuvarande stallet. Tidigare har det inte varit några problem alls. Så det kan kanske bero på flocken?
Just nu går hon ensam i en egen hage, pga annan orsak, och då är det inga som helst problem att hämta henne. För det mesta kommer hon till och med fram och söker kontakt :)
Om en vecka ska vi flytta tillbaka till vårat förra stall, så det ska bli spännande att se hur hon blir då med sina ny-gamla kompisar. Förhoppningsvis har det berott på hennes hagkompisar att hon varit så "dum".

Oj, det låter faktiskt ganskla knepigt för mig. Beteendestörning. Har du haft henne sedan föl? Kan någon varit elak mot henne?

Ja hon har en hagkompis som hon har gått med ända sedan hon var liten. Men hon har alltid varit VÄLDIGT svårfångad just i hagen oavsett sällskap eller inte. När hon var tre år och gick på bete så fick vi inte inn henne på tre veckor, så det slutade med att vi fick ringa en som kastar lasso som fick fånga in henne. För hon var helt omöjlig att få tag på.

Hon kommer ju gärna fram till en i hagen när man kommer. Men det är ju så fort man ska försöka fånga henne som hon börjar hugga/anfalla och sparka för att sedan springa iväg. Men som sagt det är inte alltid hon är såhär heller utan vissa gånger kan man hämta henne i hagen helt utan problem.

Ja, jag har haft henne ända sedan hon var föl. Så hon har inte råkat ut får något sånt. Men hon har ju alltid varit väldigt svår. Tog till exempel ett halvår att få på henne träns utan problem. Leda henne normalt var också något vi kämpade med länge, så allt man har gjort med henne har ju varit en kamp nästan.

Det låter inte som att hon tycker om människors ledarskap tycker jag .
Ett knep är att låta grimman vara på o sen skära av ett grimmskaft så du bara ha en kort repstump , koppla fast i grimman o låt hänga där .
Då kan du kanske vända på känslan av att bli fångad lättare .

Påminner om ett sto som var väldigt eget som jag skötte ett tag... väldigt jobbiga brunster hade hon och var helt rabiat när det var mitt i brunsten! Samma beteende, mycket brunstrelaterat...

Farligt, farligt.... Något verkar ha gått snett från början i er kommunikation. Eftersom beteendet nu verkar befäst sedan länge så tror jag inte du får bukt med problemet med hjälp av våra välvilliga tips och råd. Det kan bli RIKTIGT farligt att prova alternativ om man inte vet hur man ska använda dem fullt ut! Ta hjälp av en riktigt duktig person på problembeteenden är mitt råd.
Lycka till!

Andra dagar när man kommer och ska trä på grimman så hugger hon för att sedan ta satts och försöka anfalla mig. Vilket gör att jag måste backa för jag vill inte ha en stor häst över mig.

Här har hästen förstått att det funkar att skrämmas.
Jag tycker att du ska ta hjälp av någon som är bra på problemlösning och som kan visa häst och människa till rätta.
Att försöka sig på något själv låter som en farlig idé eftersom det brister så pass i er kommunikation att hästen hotar med att anfalla.

Tanken är ju att hästen ska vilja följa med upp ur hagen, finns det något moment utanför hagen som orsakar rädsla, stress eller andra problem? Funkar hantering och ridning bra?
Har du provat att bara sätta dig i hagen och iaktta hästarna, klappa, prata och umgås? Hur reagerar din häst när du inte tar upp henne utan bara "är trevlig" och sedan går där ifrån?

Hanteringen funkar bra. Men det har ju som sagt varit en kamp för att komma dit vi är idag. Och då är det väll främst att leda henne som vi har haft väldigt mycket problem med, då hon varit väldigt gå påig och haft väldigt svårt att acceptera "min zoon" osv. Har hänt att hon sprungit över folk tidigare. Även i ridningen tycker jag att hon varit svår, eller snarare är svår i, och allting har tagit väldigt lång tid med henne. Hon har väldigt lätt för att sura till i ridningen om man råkar kräva lite för mycket och står då gärna på bakbenen eller frambenen.

Ja just hagen har jag reagerat lite på. För hon verkar inte riktigt förstå när hon ska gå undan för andra hästar, utan är väldigt gåpåig där med, hon backar liksom aldrig undan när andra hästar säger ifrån, trots att det är hästar som är högre än henne i rang. Om tex en häst hugger mot henne så är det nästan som hon blir glad/nyfiken och vill fram för att nosa.

Om jag bara går fram och klappar på henne i hagen och försöker umgås så kan det hända att hon hugger. Mot andra så hugger hon alltid.

Senast ändrad av en moderator:

hur gammal är hästen?

Hej. vet ett bra tips: Skulle hästen springa iväg, så jaga henne ... spring efter henne och så fort hon vill stanna -> jaga henne igen. Då märker hon snabbt att det gör mer skada än nytta. gör det 2-3 ggr OCH SEN kan du ta henne.

Så du menar att man ska springa efter hästen och stressa den innan man tar den? Tjena, hästen lär ju inte vara lättare att fånga om den lär sig att den ska bli jagad?

Annars har jag inga direkta tips utöver det som redan har sagts.

Om jag bara går fram och klappar på henne i hagen och försöker umgås så kan det hända att hon hugger. Mot andra så hugger hon alltid.

Jag vet om jag riktigt förstår - hugger hon bara helt appropå när du står där i hagen och kliar/klappar? Alltså även när du inte ber henne om någonting som hon kan reagera (eller överreagera) på?

Som andra sagt;
* låt henne ha grimma på i hagen
* gör det trevligt att komma in, mat i krubban
* hantera henne i hagen utan att ta in henne ibland
* backa inte för henne, ha på hjälm/väst i hagen om du är osäker
* hämta ut henne bara för att gå och beta tio minuter, släpp tillbaka

Jag har egentligen bara erfarenhet av två hästar som varit direkt farliga i hagen. En som fysiskt anföll, högg och sparkade, alla okända som kom nära - hon fick tillslut gå ensam och hämtades bara in av av ägare. Den hade jag inget med att göra rent träningsmässigt.

Den andra går i hagen till privatstallet nu, det är en liten ponny som lärt sig att skrämmas genom slå, riktiga fulsparkar i ansiktshöjd... men efter några grimskaft i ändan (väldigt pedagogiskt :angel:) och i övrigt lugn och stabil hantering är hon snäll som ett lamm nu. Det tog två veckor att få bort.

@ tulpansultan: jo det funkar. Har läst en bok av Monty Roberts, om du känner till honom. Hästar tänker annorlunda än vi människor!!!! ;)

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 234
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 660
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 174
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar