Svårbackad

V

Vannie

Har en islandsvalack på nio år som jag gjort lite NH med. Har funkat bra, med ett undantag: Han backar inte. Inte frivilligt i alla fall. Trycker man som en tok på bringan så brukar det funka, ibland även nosryggen, men att 'vifta' med repet och 'flaxa' med armarna ignorerar han fullständigt (det bör kanske även tilläggas att han är en passiv hanterare). Han vänder bort huvudet och/eller tar ett steg åt sidan. Nu är det så här att jag inte är den som ger sig i första taget, men jag är väldigt liten och tar inte upp så mycket plats ens när jag sträcker på mig och viftar med armarna. Vad har ni för råd att ge mig?
 
Sv: Svårbackad

Är du säker på att hästen inte har ont någonstans?
Vissa hästar kan eller vill inte backa pga. smärta...

Men om vi förutsätter att hästen inte har ont.

Antagligen förstår inte din häst vad det är du menar. Att lägga tryck på bogen och säga back är jättebra, det viktiga är att du släpper på trycket så fort hästen tänker/visar tecken på att backa.
Eftergiften är belöningen för att det tänkt/gjort rätt.
En del hästar förstår direkt såmedans det kan ta längre tid för andra.

Min häst backar idag på kommandot "back" och även om jag går emot henne.

Hästen måste få chans att tänka ut vad den ska göra...ge den en stunds betänketid innan du ger kommandot igen.
 
Sv: Svårbackad

Tack för tipset :bow: jag kan inte garantera att han inte har ont, speciellt inte med tanke på alla problem han haft, men hur som helst ska jag kolla upp det och se om det ger resultat.
 
Sv: Svårbackad

Våran valack gör ungefär likadant..
Jag vet inte vart jag har hört det, men vissa saker tycks bara sätta sig kvar i huvudet.. ;) Men.. När du vill att hästen ska backa, så ska du göra det obekvämt för den att stå kvar, som då tex, snurra lite på grimskaftet. Eller helt enkelt föra hästens huvud från vänster till höger sida.. bara liksom.. se till att hästens huvud pendlar vänster,höger, höger, vänster. (förstår du på nått ungefär? ;) )
Man ska inte beta eller trycka hästen när den ska backa, Kom inte riktigt ihåg varför. Men det är bara så..
Känns som detta svaret blev ganska ordentligt flummigt. :)
 
Sv: Svårbackad

Har en islandsvalack på nio år som jag gjort lite NH med. Har funkat bra, med ett undantag: Han backar inte. Inte frivilligt i alla fall. Trycker man som en tok på bringan så brukar det funka, ibland även nosryggen, men att 'vifta' med repet och 'flaxa' med armarna ignorerar han fullständigt (det bör kanske även tilläggas att han är en passiv hanterare). Han vänder bort huvudet och/eller tar ett steg åt sidan. Nu är det så här att jag inte är den som ger sig i första taget, men jag är väldigt liten och tar inte upp så mycket plats ens när jag sträcker på mig och viftar med armarna. Vad har ni för råd att ge mig?

Jag använde mig redan från början av att höja handen för det blir ju automatiskt "bäst du flyttar på dig". Sen kan man ju även sparka lite lätt på hästens "tår", det funkar för vissa.
Men jag höjer handen och går emot dom, de backar, jag ger eftergift.
 
Sv: Svårbackad

Hmm. kan nog vara många olika anledningar till varför han inte vill backa, ska ta upp en som ingen annan har gjort. Att en häst backar är ju en högst underkastande gest. Kanske helt enkelt är så att din pålle inte vill underkasta sig. Att han vill testa ledarskapet lite. Min häst är nämligen tvärtom, han backar så fort han känner sig pressad. ibland även när han inte blir pressad. Detta är för att han är väldigt underkastad, jobbar med att han ska bli mer trygg med mig och inte fullt så osäker på sig själv.
Så anledningen till att din häst vägrar backa kan helt enkelt vara att han är väldigt dominant av sig. Det du ska träna på då är att få honom att underkasta sig. finns en massa bra artiklar och böcker med övningar som du kan ta hjälp av.
lycka till :)
 
Sv: Svårbackad

har du rpovat det där med att ha en rep grimma och skaka på grimskaftet? stå framför hästen med ung 1 m avstånd. börja med en knappt märkbar skakning. öka succesivt tills din häst reagerar och minsta lilla steg bakåt släpper du ner grimskaftet på marken, så att det slutar skaka (behövs ett ganska långt grimskaft). hästen undrar varför du skakar på grimskaftet och försöker luska reda på vad du menar. minsta steg bakåt och det slutar skaka får den ju att fatta att jaha! det var så. efter några övningar kanske ni kan backa bara genom att göra en liten rörelse med handen. du får dock inte ge dig när du en gång väl börjat skaka, för då kopplar den ju inte ihop skakningen med att backa!
 
Sv: Svårbackad

Det brukar vara lättare att backa en häst när det finns en uppenbar anledning för den att backa.
Här är några exempel:

  • Hästen står ivägen för att man ska komma in i boxen.
  • Hästen står med halsen över ett staket och man vill passera mellan hästen och staketet.
  • Hästen står i någon form av fålla eller hörn så att den behöver backa för att komma ut.
Om din häst är svår att backa i det sista exemplet, så är min gissning att han har ont någonstans.

Med lite finurlighet kan man låta backande vara del av något positivt. Man kan exempelvis backa en häst för att komma in i hästens box när man ska släppa ut den i hagen.
 
Sv: Svårbackad

Jag har funderat på om det kan vara för att han har ont, men stundtals kan han backa hur lätt som helst, det är mer som han inte riktigt förstår att han ska backa ibland... :crazy:
 
Sv: Svårbackad

Ja, jag har prövat att skaka grimskaft. Har även prövat att skaka och vifta med armarna på samma gång för att göra mig "stor", men då försöker han smita undan genom att vända bort huvudet. Nonchalant, javisst.
 
Sv: Svårbackad

Ja, jag har prövat att skaka grimskaft. Har även prövat att skaka och vifta med armarna på samma gång för att göra mig "stor", men då försöker han smita undan genom att vända bort huvudet. Nonchalant, javisst.

det kanske är just det att du använder olika signaler vid olika tillfällen. betämm dig för en sak. du vill tex lära din häst att backa när du viftar på grimmskaftet så är väl det logiskt att du håller dig till det. det blir ju förvirrande för honom om du använder en massa olika hjälper. men innan du försöker backa, gör lite ledarrolls övningar(om man kan kalla dem det) så att han koncentrerar sig på dig. du måste också vara helt koncentrerad på homom. gå fram, stanna, gå runt dig. prova det här med att helt plötsligt stanna och stå heeeelt stilla! inte ens ett ögonlock får röra sig, i ca 7-10 sekunder. om han inte lyssnar gå fram lite och gör samma sak igen. om och om igen tills han gör som du. kom ihåg att du då också måste vara blickstilla. annars kan ju inte han förstå varför han ska vara det. när han gör detta är han ju uppmärksam på dig och då kanske du kan prova att backa igen.

kom ihåg att allt tar ju tid! ge inte upp så lätt. man ska ha tålamod med hästar, och miiinsta lilla antydan till att backa så ska han ha beröm. bara att ett enda ben flyttas bakåt är ju ett framsteg.
 
Sv: Svårbackad

Mm, alltså, numera håller jag mig till en metod och det är att när jag trycker honom på bringan så vill jag att han ska backa. Så fort han tar ett steg bakåt ger jag efter. Sedan ett steg till, och ett steg till. Problemet är att han ogärna flyttar bak, och som någon tidigare i tråden sade så är det ju en väldigt dominant handling att backa hästen. De flesta andra NH-övningar jag gjort har funkat alldeles utmärkt.
 
Sv: Svårbackad

Ja, jag har prövat att skaka grimskaft. Har även prövat att skaka och vifta med armarna på samma gång för att göra mig "stor", men då försöker han smita undan genom att vända bort huvudet. Nonchalant, javisst.

Mm, alltså, numera håller jag mig till en metod och det är att när jag trycker honom på bringan så vill jag att han ska backa. Så fort han tar ett steg bakåt ger jag efter. Sedan ett steg till, och ett steg till. Problemet är att han ogärna flyttar bak, och som någon tidigare i tråden sade så är det ju en väldigt dominant handling att backa hästen. De flesta andra NH-övningar jag gjort har funkat alldeles utmärkt.

jo det är sant att det är en väldigt dominant handlig. jag använder mig aldrig av backning i onödan bara för att backa hästen. ryggar aldrig när jag rider. jag kan använda mig av det när min häst är helt bedrövlig och ska springa förbi mig eller försöker ta över ledarrollen. då backar jag bara ett steg tittar djupt in i hans ögon, så är det slut sen. då vet han sin plats igen.
 
Sv: Svårbackad

Okej. Ryggar heller aldrig när jag rider, har aldrig varit i behov av det.
 
Sv: Svårbackad

Du har redan fått en del bra svar. Jag vill komplettera.
En del hästar "fryser fast" när man kräver backning. Jag rekommenderar "Kombinerade hjälper".
Gör det lätt för hästen. Börja med att använd det som funkar bäst, till exempel tryck på bringan (eller peta på kronranden, eller tryck på nosryggen), lägg till ordet back, lägg till viftning med rep och rör imponerande på kroppen. Om det funkar med kombinerade hjälper prövar du att plocka bort och att använda separata hjälper. Det här kan hjälpa hästen att förstå lättare. Framför allt slå inte på hästen! Det är kanske det någon har gjort, slagit på bringan, och hästen har valt flyktvägen "frysa fast" och göra sig onåbar.
Sen är det bra att fortsätta med ledarskapsträning. Kolla på min hemsida www.ridharmoni.se
mvh olle
 
Sv: Svårbackad

Bestäm dig för ett sätt som du vill använda dig av och utför den sedan i steg. Börja med en liten signal som du sedan hela tiden förstärker. Eftersom hästar är ett lat djur kommer den snart förstå och göra på den första steget. Detta lärde jag min häst, utförde dem i dessa steg;

1. En höjd hand (med repet i) med kommandot "back"
2. Lätt skakning i repet
3. Kraftigare skakning i repet
4. Fortsatt kraftig skakning. Går emot
5. Har jag kommit fram och han inte flyttat så trycker jag på bogen

Första gångerna så kom jag till steg 4, har aldrig behövt gå längre. När jag började gå mot han så flyttade han sig eftersom han vet att jag vill ha ett visst utrymme omkring mig. Snart förstod han vad det hela gick ut på, och för att slippa undan nästa steg så var det ju lika bra att göra det med en gång ;)

Nu idag så räcker det med ett "back" eller en höjd hand för att han ska backa. Såhär gör jag med allt, och därför har vi tillsamman byggt upp känslighetn och behöver bara använda oss av små signaler. Gör detsamma så har du snart en känsligare häst som du kan kommunicera med knappt synliga signaler! :)

Kanske ska tillägga det också att med "kraftigare" skakning får man ju anpassa. Första gångerna ska man ju inte stanna upp för mycket, för man ska ju hjälpa hästen att visa vägen genom att göra det så lätt som möjligt. Är den inte van vid detta får man kanske skynda fram så man kommer till det steget då man trycker på bogen och kanske upprepa kommandot då. Just bara för att hästen ska förstå vad det går ut på. När hästen gör rätt så släpp ner repet i backen så att det inte drar åt något håll, utan att den får sitt beröm genom att den blir "befriad" från uppgiften.

Lycka till!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Svårbackad

Tack för tipsen :bow: jag har aldrig slagit min häst, mig veterligen, och kommer aldrig göra det heller.
 
Sv: Svårbackad

Tack tack :bow: Jag har skakat och skakat och skakat på det där fördömda repet, men utan resultat. Så jag började trycka på honom i stälelt och det funkar bätter och bättra, nu börjar han 'förstå' vad det hela går ut på ;)
 
Sv: Svårbackad

Ett annat sätt jag har sett, var att ta grimman i några lindade varv, ca 1 meter per varv, hålla den med båda händerna, ihop med händerna, och sedan snärtigt dra isär händerna ett antal gånger. Eller så många gånger som behövs. Det liknar hur man gör när man ska nysta garn, och "slår ut" kvailarna.
En variant av Monty Roberts sätt att slå med ett rep på bägge sidorna av sig själv (jisses så svårt att förklara i ord), så det smäller.
Själv behöver jag numera bara säga back, så ryggar hon.
Jag har använt skakningar av grimskaftet som metod, och ibland tryck på bringan.
Jag använder ryggning i ridningen för att hästen ska trampa under sig, och sedan direkt gå framåt energiskt - mycket intressant.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084
Kropp & Själ börjar bli tokig... har sån inre rastlöshet jämt som jag får svårare o svårare o hantera. det har kommit gradvis o blivit mkt värre sen...
Svar
2
· Visningar
3 556
Senast: vtok
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 548
Senast: akleja
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
45 982
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp