Svarar inte på behandlingarna

H

Häst 2004

Min häst verkar inte svara på behandlingarna för hovledsinflammation:cry: Hon har det i hö bak - veterinären tror att det är en ren olyckshändelse- hon har antagligen vrickat sig...

Hon har nu fått 3 st cortison/tuppkam behandlingar=injektion direkt i hovleden-men är fortf halt,får även fenylbutazon denna gången.

Ngn annan som varit med om att vet har fått spruta flera ggr innan det gett ngt resultat :confused:

Sv: Svarar inte på behandlingarna

Jag tycker att det låter som att din veterinär inte har hittat den egentliga grundorsaken! Gillar inte alls när veterinärer inte kan säga riktigt Varför en hälta finns kvar, trots flera behandlingar och vila. Det är förstås inget lätt jobb, men jag vet tyvärr om flera fall där en veterinär dömt ut hästen, efter 3 behandlingar i samma led. När ägare sedan som sista utväg provat en annan klinik har en ANNAN grundorsak hittats och hästen blivit frisk efter bara enstaka behandling.

Vore det bara en enkel vrickning i hö bak låter det mkt otroligt att din häst inte skulle bli bättre?! Nej, vore jag dig skulle jag prova och åka till en annan klinik, för säkerhets skull.

Lider med dig, inte roligt när hästen är dålig.

Det kan ju mycket väl vara den diagnos du fått som stämmer, det som är svårt är ju att det är krånglit att behandla i hovleden. Det är inte så mycket mer mankan göra om det verkligen sitter där.. Det är bara att ge det tid.. Hjälper det inte med sprutor får man antingen ge det mycket mera tid eller ge upp, för dom vill ju inte spruta hur mycket som helst...
berätta gärna hur det gått!

Är hästen röntgad i hov och kota?

Hej o tack för era svar.

Hon är röntgad i hö bak 2 ggr, de har då noga kollat hov-strålben o allt i hoven ( som de nu kan se på röngen). De har däremot inte röntgat högre upp. Jag påtalade att jag ville det vid senaste besöket - men de böjde henne då högt o lågt och hon reagerar inte på det höga böjprovet, därmed uteslöt veterinären att det kan sitta högre upp!?
Kan de sitta i mjukdelarna i hoven? Finns det då ngn annan behandling??? Kan en riktigt lång vila hjälpa!???

Jag ska absolut försöka på en annan klinik !

Eländet verkar inte ta slut, märkte ikväll vid "Skruttans" och min vanliga kvällspromenad att ´hon gick sämre än vanligt:(
Kollade henne på stallplanen när vi kom tillbaka, o mkt riktigt, hon är nu halt på både hö bak samt vänster fram.
Hon fick sin tredje behandling i hovleden ( hö bak) för c:a 10 dgr sedan, äter dessutom fenylbutazon och hon har blivit ännu sämre:( Vad är det som händer :confused:

Har nåt trauma hänt henne på senaste? (innan hältan uppkom, el i samband med) Hon kanske gått omkull i hagen och fått en ordentlig smäll i bäcken och bakparti och är rejält sned? Kan vara svårt att se för ett otränat öga.... Då kan hon ju snedbelasta sig ordentligt baktill och det är därför beh inte hjälper? En tanke iaf... Har du haft equiterapeut eller liknande som tagit en titt på hästen?
Usch vad jobbigt :(
Vä fram kan ju absolut vara pga att hästen försöker avlasta hö bak...

Prova du en ny klinik, det skadar ju inte iaf! (om kliniken är bra iaf ;) )

Vart bor du? Jag åker dryga 30 mil enkel väg till en viss jättebra klinik...

Eländet verkar inte ta slut, märkte ikväll vid "Skruttans" och min vanliga kvällspromenad att ´hon gick sämre än vanligt:(
Kollade henne på stallplanen när vi kom tillbaka, o mkt riktigt, hon är nu halt på både hö bak samt vänster fram.
Hon fick sin tredje behandling i hovleden ( hö bak) för c:a 10 dgr sedan, äter dessutom fenylbutazon och hon har blivit ännu sämre:( Vad är det som händer :confused:

Hon över belastar det är vad som händer just nu.
det blir så tyvärr när dom har ont :/

Ja kan inte ge dej några råd ..jag sitter i samma sits ...mitt sto blev hallt i maj-sep var bra oktober o nu hallt igen ..

Vad jag vet så har hon inte varit med om ngt trauma...
Hon blev halt på sommarbetet, så hon kan ju mkt väl ha gått omkull där... Hon har som sagt bara blivit sämre:(
Hennes exteriör talar emot henne, eftersom hon är lång i ryggen och överbyggd bak:crazy:
Hon är endast 7 år, det har hela tiden varit svårt att få henne att sätta under sig pga av detta, men det började verkligen lossna nu innan hon blev halt...
Jag har kollat upp med equterapeut och enligt henne var det inte ngt muskulärt...
Men jag kommer absolut att kolla med en annan klinik!
Vi bor i Blekinge - Karlskrona.

Orcide, hu då är vi nästan i samma sits, fast din har varit bra emellan...

En idé:

inflammation i hovens colateralligament kanske? Ofta tror vet att det är hovledsinflammtion efter som bedövning i hovleden nästan släcker en sådan hälta, men bara nästan.
vila, specialskoning med utlägg på utsidan alt insidan av hoven beroende på var. Kanske undersöka med värmekamera för diagnos? Alt ultraljud? MR?

Lycka till!

Har också funderat på om det kan sitta ngn annan stans ihoven...
Tack för svar !!!

Har i varje fall bokat tid på en annan klinik nu. Hoppas på att de kan hitta orsaken.

Är en klinik i Skåne som mångar pratar mkt väl om!

Hej på dig och hur går det????har du fått ngn ordning på problemet:confused: nyfiken i en strut:p

Liknande trådar

Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 952
Senast: Dopy
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 718
Senast: prallan
·
Hästvård Hej! Önskar era tankar ang en hälta som vi inte får bukt på. Nästa steg är MRI och vet inte hur jag ska resonera i detta läge. För...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 088
Senast: Ray
·
Hästvård Hej! Har haft problem med att min häst blivit halt efter varje vintervila. Vet. har inte klurat ut vad det har varit förrän nyligen, då...
Svar
4
· Visningar
1 141
Senast: hag391
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka