Svåra och "knäppa" hästar.

lady_vip

Trådstartare
Ja, mer än vanligt då;) Det måste vara fler än jag som har en sån där häst som inte kan placeras i något fack..? Som kan vara en svinjobbig kamp eller en dröm, beroende på humöret för dagen?

Jag känner faktiskt att jag behöver skriva av mig, tror det är nästintill första gången om denna hästen faktiskt.

Chili föddes -01 hos mig och hon är verkligen min pärla, jag vet inte alls hur livet hade sett ut utan denna stora personlighet.

Problemen började snabbt med henne, tror hon var 3-4 månader första gången hon "knockade" mig med sina stegringar, och sedan eskalerade det fort tills hon var runt 2 år. Otroligt "hård", tuff och jag dessutom ung och oerfaren av ett föl, men samtidigt ganska klok och gjorde mitt bästa.

Hon lugnade sig lite till slut och jag sadelvande henne på 1 sekund, hon är ju såklart totalt orädd. Vi hängde och gjorde lite grundarbete hemma innan hon åkte på inridning när hon var 3,5 år, jag orkade helt enkelt inte med hennes ständiga ifrågasättande om allt.

Nu är hon 8 år, kanske börjar hon landa, inte vet jag för plötsligt kommer det en period av nåt nytt hon fått för sig.

I höstas var vi på clinic för John Moore, jag var egentligen ganska nervös för hon har blivit totalt rabiat när jag provade 7games osv när hon var unghäst. Men det gick bra, hon är lyhörd och har såklart mognat, men John kunde inte alls förstå vissa av hennes beteenden. Exempelvis så slänger hon med huvudet när hon är uttråkad, irriterad eller lycklig, jag tror att hon har lärt sig det av en ponny jag hade tills hon vara runt 1,5, men John menar att det är dominans. Visst, men hon gör det i hagen också, trots att hon går med en superdominant surkärring som aldrig skulle låta henne ta för mycket plats... Aning ngn?

Han fattade inte heller vår rangskala. Han frågade vem som bestämmer, jag svarade ärligt att det är varken jag eller hästen, men jag ser alltid till att vinna. Efter en dag såg han hennes personlighet och beskrev henne som att hon har en hög dos aggressivitet och en låg dos av rädsla, ganska jobbig häst alltså (han mäter allt i denna skalan)... MEN hon gick ju därinne och gjorde allt jag bad henne, så han fattade inte våra problem. Så jag fick helt enkelt förklara att om jag fortsätter med detta så kommer hon genomskåda mig inom en viss tid och börja protestera, små protester som kanske inte märks och helt plötsligt exploderar hon och kan mycket väl skada mig.

Hon är alltså aggressiv, orädd, "hård i huvudet", samtidigt väldigt social och har en väldigt hög ridbarhet, Dr Jekyll och Mr Hide? Hon var runt året när hon jagade en 2 meter lång man gåendes på bakbenen för att riktigt skrämma skiten ur honom, samtidigt kan jag lasta henne själv och köra iväg vart jag vill med henne, hon hänger på...

Jag vet inte riktigt vart jag vill komma, men jag har aldrig träffat en häst som henne, ingen som har träffat henne har sett ngt liknande, men det måste ju finnas fler?

Är hon ouppfostrad? Nja, måttligt men inte så det stör, hon är lite stökig, men inte okontrollerbar.
Har hon ont? Nä, inte nu, hon hade spänningar som ung och hon har stått mycket i HBG (där älskar de henne för hennes charm) för hudproblem, men hon har varit frisk i 1,5 år.

Långt, men efter att ha haft en superjobbig fredagsritt och en underbar lördagsritt så undrar man....
 
Sv: Svåra och "knäppa" hästar.

Det låter som att hon är en kviga! Hon behöver nog få ett föl för att stabiliseras. Även en del av människorasen är ju sådär och efter de fått barn så blir de en annan person!
 
Sv: Svåra och "knäppa" hästar.

Fast tar man verkligen föl på en sån häst..? Jag ska förhoppningsvis betäcka min andra häst iår, Chili kan möjligtvis snabbast betäckas 2011, när hon är 10.

Dessutom har hon gråa papper och hennes stam kan dessutom vara delaktig i hennes humör, hon har bland annat en släng Irish Hunter och arabiskt fullblod i sig. Men hon är ju reggad som Svenskt Halvblod.'

Och får väl också tillägga att hon har en kronisk sjukdom som gör att hon har problem med solljus, vissa växter och i allmänhet är känslig mot det mesta :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Svåra och "knäppa" hästar.

Intressant post, jag ska iväg och ha en träning nu men jag ska försöka hinna skriva lite tankar senare när jag kommer tillbaka. :)

Men utan att ha sett hästen så är jag inne på ditt spår, ska man verkligen avla på ett sto med det lynnet?

Såg att hon har arab i sig, min personliga erfarenhet är att de är mycket smarta och kloka hästar (araber) och att de ofta kan både kräva mycket av sin ägare, men även vara en underbar första häst för en liten flicka. (eller pojke).
 
Sv: Svåra och "knäppa" hästar.

Hon är som sagt minst sagt speciell, kan omöjligt skriva ner alla hennes konstigheter:D
 
Sv: Svåra och "knäppa" hästar.

Och får väl också tillägga att hon har en kronisk sjukdom som gör att hon har problem med solljus, vissa växter och i allmänhet är känslig mot det mesta :crazy:

Med den vetskapen så är det ju inte så bra att avla! Men annars står jag fast vid min ståndpunkt att ett föl kan få ordning på många knaserier!
 
Sv: Svåra och "knäppa" hästar.

Problemen började snabbt med henne, tror hon var 3-4 månader första gången hon "knockade" mig med sina stegringar, och sedan eskalerade det fort tills hon var runt 2 år. Otroligt "hård", tuff och jag dessutom ung och oerfaren av ett föl, men samtidigt ganska klok och gjorde mitt bästa.



Vissa hästar föds på detta sätt, hur är Chilis mamma till psyket? Vissa ston föder upp sina avkommor till att bli rivjärn, andra är för mesiga och får en avkomma som nedärvt sin pappas psyke och bossar över mamma. Andra blir milda och snälla för att de har en mild och snäll mamma.

edit: Sedan ska man alltid ta i åtanke vad som är miljö och vad som är arv när det gäller hästars psyke.



Hon lugnade sig lite till slut och jag sadelvande henne på 1 sekund, hon är ju såklart totalt orädd. Vi hängde och gjorde lite grundarbete hemma innan hon åkte på inridning när hon var 3,5 år, jag orkade helt enkelt inte med hennes ständiga ifrågasättande om allt.


Hon låter som en självsäker dam. Väldigt vanligt bland ston. hon skulle kunna bli en bra barnvakt/uppfostrare till yngre i en flock. Och hade psyke inte varit viktigt vid avel (imo) hade hon säkert fått avkommor med självförtroende som blivit tuffa. Bara lite tankar.

Om man själv känner att man inte har kunskapen eller orken att själv utbilda så är det bättre att göra som du gjorde och ta hjälp, istället för att bli besviken, skada sig, inte klara av det eller helt enkelt för att man inte har tid.




Nu är hon 8 år, kanske börjar hon landa, inte vet jag för plötsligt kommer det en period av nåt nytt hon fått för sig.


Alla hästar har upp och nedgångar. Är hon av den typen som om du inte håller på med henne en tid blir värre?





I höstas var vi på clinic för John Moore, jag var egentligen ganska nervös för hon har blivit totalt rabiat när jag provade 7games osv när hon var unghäst. Men det gick bra, hon är lyhörd och har såklart mognat, men John kunde inte alls förstå vissa av hennes beteenden. Exempelvis så slänger hon med huvudet när hon är uttråkad, irriterad eller lycklig, jag tror att hon har lärt sig det av en ponny jag hade tills hon vara runt 1,5, men John menar att det är dominans. Visst, men hon gör det i hagen också, trots att hon går med en superdominant surkärring som aldrig skulle låta henne ta för mycket plats... Aning ngn?


Att hästar slänger med huvudet är långt ifrån Bara ett dominant beteende.
Det kan vara att de är uttråkade, att de busar, att de funderar, att de är glada och busar. Det beror på Hur det görs, och när det görs, och varför det görs.... Där tycker jag han dömde fel om han säger att hon gör det bara av dominans. Jag vet ett flertal hästar som kastar med huvudet när de tänker tex.
Man kan inte mäta en hästs personlighet efter bara aggresivitet och rädsla, det gör man på vildhästar som inte har någon tidigare erfarenhet av människor...


Att slänga med huvudet är vanligt bland varmblodstravare bla. har funderat på om det är genetiskt iom att man ofta ser syskon göra samma beteende bland denna ras. Hade 2 bröder i ett stall jag stod i när jag var yngre och båda slängde med huvudet och "rullade tungan" ut från mungipan.




Han fattade inte heller vår rangskala. Han frågade vem som bestämmer, jag svarade ärligt att det är varken jag eller hästen, men jag ser alltid till att vinna. Efter en dag såg han hennes personlighet och beskrev henne som att hon har en hög dos aggressivitet och en låg dos av rädsla, ganska jobbig häst alltså (han mäter allt i denna skalan)... MEN hon gick ju därinne och gjorde allt jag bad henne, så han fattade inte våra problem. Så jag fick helt enkelt förklara att om jag fortsätter med detta så kommer hon genomskåda mig inom en viss tid och börja protestera, små protester som kanske inte märks och helt plötsligt exploderar hon och kan mycket väl skada mig.

Att ingen av er bestämmer är ju helt vanligt bland människor/häst-förhållanden.
Jag tyder det som att du är högre i rang, och mer envis eftersom du inte låter henne komma undan med negativa beteenden (ex på det är bitas, stegra, gå över människor/saker mm, sparkas, knuffas, osv).
Utan att nu sett hästen men utefter din beskrivning kan jag Tänka mig (och det behöver inte ens vara rätt) att hon möjligen är bestämd och dominant, och har lite rädsla. Men inte aggressivitet.

Med att fortsätta med detta, menar du då de övningar och ledarskap?
Med en bra tränare så kan du och hästen utvecklas. Kanske inte att du blir ledare men att hon accepterar dig. Men av din beskrivning, och utan att veta dina kunskaper, så kan jag råda dig till att ha tränare, och inte prova själv. Då detta kan göra mer skada än nytta om man inte hinner läsa av alla signaler i rätt tid, och inte helt vet vad det är man skall titta efter. :)
Har man en "snäll" häst så är det inte lika stor skada om man missar en massa signaler. Här kan du missa att hon utmanar dig. Men som sagt, jag vet inte vad du kan och dina tidigare kunskaper/erfarenheter så du kanske kan göra dte utan en tränare med. :)

Kort sagt, har du inte tidigare stor erfarenhet, ta ut tränare. :) (tränare hittar du på www.nnha.nu )


Jag måste säga att jag blir lite förvånad att han inte förstod er rangordning.
För mig är det en självklarhet att det inte är svart eller vitt på denna front. Det är inte antingen människan eller hästen som är ledaren per automatik, det finns en hel skala däremellan där man kan vara högre i rang och lägre i rang på olika nivåer.
Rang tar man, ledarskap förtjänar man. Detta innebär att de flesta är högre i rang än sina hästar, men inte ledare. Det krävs otroligt mkt för att bli ledare över sin häst, mycket arbete. Att vara ledare över sin häst är som att avra elitryttare, det är lika mkt arbete bakom. Men det är inget fel i att "bara" vara högre i rang, eller tom lägre i rang om hästen är en "snäll" häst som inte utnyttjar detta. Så länge det fungerar och man själv inte har problem. Börjar man få problem måste man sse hur man kan ändra på det hela. Och börjar det bli farligt Måste man ändra på det. Men svaret är inte alltid att bli Ledare, det kan räcka med att hästen accepterar en som högre i rang.

I ditt fall kan det vara så att du är högre i rang och att hon konstant testar dig. Vissa hästar är sådana. (nu kan jag ha upprepar mig för ni hoppade jag in mitt i texten och la till lite).








Hon är alltså aggressiv, orädd, "hård i huvudet", samtidigt väldigt social och har en väldigt hög ridbarhet, Dr Jekyll och Mr Hide? Hon var runt året när hon jagade en 2 meter lång man gåendes på bakbenen för att riktigt skrämma skiten ur honom, samtidigt kan jag lasta henne själv och köra iväg vart jag vill med henne, hon hänger på...




Men upplever du henne verkligen som Aggressiv, obs att aggressiv och dominant inte är samma sak. En aggressiv häst är ute efter att skada och vill ofta inte ha med människor att göra, medan en dominant häst vill bestämma och leda, och kan bli grinig om den inte får det. hon låter lite som en bestämd dam som vill ha sin väg annars ska det testas var gränsen går.

Alla hästar testar regelbundet var gränsen går, vissa testar mer tydligt och dominant än andra...




Jag vet inte riktigt vart jag vill komma, men jag har aldrig träffat en häst som henne, ingen som har träffat henne har sett ngt liknande, men det måste ju finnas fler?


Svårt att svara på utan att ha träffat henne själv. :)


Är hon ouppfostrad? Nja, måttligt men inte så det stör, hon är lite stökig, men inte okontrollerbar.
Har hon ont? Nä, inte nu, hon hade spänningar som ung och hon har stått mycket i HBG (där älskar de henne för hennes charm) för hudproblem, men hon har varit frisk i 1,5 år.


Här får du ta och både avgöra vad du vill med framtiden, men också läsa av din häst. vissa hästar som är dominanta Får inte vara ouppfostrade, det är de "små ouppfostrade grejjerna" som gör att hon kommer att "explodera" ibland. Men å andra sidan kanske hon inte är en sådan häst. Och det kanske är så att du inte har orken/har tiden att vara konsekvent och hålla henne borta från de beteenden som är ouppfostrade, och då kan det vara mer skada än nytta att bara ibland korrigera dessa beteenden och sedan får hon hålla på med dom andra dagar. Det blir inkonsekvent vilket inte är bra för en häst.



 
Senast ändrad:
Sv: Svåra och "knäppa" hästar.

Jag också... Ibland älskar man dem och ibland är det nära att man ringer till korvfabriken.
 
Sv: Svåra och "knäppa" hästar.

Skrev din text i rött

Vissa hästar föds på detta sätt, hur är Chilis mamma till psyket? Vissa ston föder upp sina avkommor till att bli rivjärn, andra är för mesiga och får en avkomma som nedärvt sin pappas psyke och bossar över mamma. Andra blir milda och snälla för att de har en mild och snäll mamma.

edit: Sedan ska man alltid ta i åtanke vad som är miljö och vad som är arv när det gäller hästars psyke.


Hennes mamma är dominant, hade lite olater, var lite av ångloksmodellen, men väldigt snäll och social. Chili är född ledare/dominant, sen är de bara slumpen att jag råkar ha ett annat sto som är ännu mer dominant. Pappans psyke vet jag tyvärr inte mycket om, men när ja har mött honom känns ha lugn och lätthanterlig.


Hon låter som en självsäker dam. Väldigt vanligt bland ston. hon skulle kunna bli en bra barnvakt/uppfostrare till yngre i en flock. Och hade psyke inte varit viktigt vid avel (imo) hade hon säkert fått avkommor med självförtroende som blivit tuffa. Bara lite tankar.

Om man själv känner att man inte har kunskapen eller orken att själv utbilda så är det bättre att göra som du gjorde och ta hjälp, istället för att bli besviken, skada sig, inte klara av det eller helt enkelt för att man inte har tid.


Visst är hon självsäker, visar desstom gärna upp sig och blåser upp sig. Och jag ångrar inte ett dugg att jag lämnade iväg henne, välinvesterade pengar för någon som tycker det är ganska tråkigt att rida in hästar;)

Alla hästar har upp och nedgångar. Är hon av den typen som om du inte håller på med henne en tid blir värre?

Definitivt, hon mår bäst av att jobba VARJE dag, varierat självklart, men hon vill jobba. Nu försöker jag rida minst varannan dag, men jag pendlar 4 timmar om dagen, så ibland blir det tre och två dagar i rad hon får stå, tyvärr. Men jag känner ingen som hade velat rida henne och jag vill inte att andra ska rida henne heller, inte utan mig.


Att hästar slänger med huvudet är långt ifrån Bara ett dominant beteende.
Det kan vara att de är uttråkade, att de busar, att de funderar, att de är glada och busar. Det beror på Hur det görs, och när det görs, och varför det görs.... Där tycker jag han dömde fel om han säger att hon gör det bara av dominans. Jag vet ett flertal hästar som kastar med huvudet när de tänker tex.
Man kan inte mäta en hästs personlighet efter bara aggresivitet och rädsla, det gör man på vildhästar som inte har någon tidigare erfarenhet av människor...


Att slänga med huvudet är vanligt bland varmblodstravare bla. har funderat på om det är genetiskt iom att man ofta ser syskon göra samma beteende bland denna ras. Hade 2 bröder i ett stall jag stod i när jag var yngre och båda slängde med huvudet och "rullade tungan" ut från mungipan.


Jo, jag har ju sett många andra hästar göra det, men han hade faktiskt aldrig sett hästar göra om det inte var ren dominans.
Sen erkände han själv att hans skala är svart/vit, men det finns definitivt en stor poäng i det och att hästar som ligger mitt på båda skalorna är perfekta, de har mod och samtidigt "tämjbara".

Att ingen av er bestämmer är ju helt vanligt bland människor/häst-förhållanden.
Jag tyder det som att du är högre i rang, och mer envis eftersom du inte låter henne komma undan med negativa beteenden (ex på det är bitas, stegra, gå över människor/saker mm, sparkas, knuffas, osv).
Utan att nu sett hästen men utefter din beskrivning kan jag Tänka mig (och det behöver inte ens vara rätt) att hon möjligen är bestämd och dominant, och har lite rädsla. Men inte aggressivitet.

Med att fortsätta med detta, menar du då de övningar och ledarskap?
Med en bra tränare så kan du och hästen utvecklas. Kanske inte att du blir ledare men att hon accepterar dig. Men av din beskrivning, och utan att veta dina kunskaper, så kan jag råda dig till att ha tränare, och inte prova själv. Då detta kan göra mer skada än nytta om man inte hinner läsa av alla signaler i rätt tid, och inte helt vet vad det är man skall titta efter.
Har man en "snäll" häst så är det inte lika stor skada om man missar en massa signaler. Här kan du missa att hon utmanar dig. Men som sagt, jag vet inte vad du kan och dina tidigare kunskaper/erfarenheter så du kanske kan göra dte utan en tränare med.

Kort sagt, har du inte tidigare stor erfarenhet, ta ut tränare. (tränare hittar du på www.nnha.nu )


Jag måste säga att jag blir lite förvånad att han inte förstod er rangordning.
För mig är det en självklarhet att det inte är svart eller vitt på denna front. Det är inte antingen människan eller hästen som är ledaren per automatik, det finns en hel skala däremellan där man kan vara högre i rang och lägre i rang på olika nivåer.
Rang tar man, ledarskap förtjänar man. Detta innebär att de flesta är högre i rang än sina hästar, men inte ledare. Det krävs otroligt mkt för att bli ledare över sin häst, mycket arbete. Att vara ledare över sin häst är som att avra elitryttare, det är lika mkt arbete bakom. Men det är inget fel i att "bara" vara högre i rang, eller tom lägre i rang om hästen är en "snäll" häst som inte utnyttjar detta. Så länge det fungerar och man själv inte har problem. Börjar man få problem måste man sse hur man kan ändra på det hela. Och börjar det bli farligt Måste man ändra på det. Men svaret är inte alltid att bli Ledare, det kan räcka med att hästen accepterar en som högre i rang.

I ditt fall kan det vara så att du är högre i rang och att hon konstant testar dig. Vissa hästar är sådana. (nu kan jag ha upprepar mig för ni hoppade jag in mitt i texten och la till lite).



Där tror jag dig, men jag har faktiskt gett upp. Jag accepterar inte ofog och hon ska uppföra sig, men jag är för lat (och kanske tillochmed ointresserad) för att träna ren ledarskapsträning. Hade hon skapat fler problem hade jag säkert lagt all träning på det, men vi har uppnåt en balans där vi väljer våra fighter och jag ser till att vinna.
Men hon är känslig och jag är relativt bra på signaler (hundmänniska vet du, då läser man grymt mycket signaler), men jag kan ju inte ex. NH. Jag kan vissa saker, men eftersom jag inte kan fortsättningen så gör jag inte det.


Men upplever du henne verkligen som Aggressiv, obs att aggressiv och dominant inte är samma sak. En aggressiv häst är ute efter att skada och vill ofta inte ha med människor att göra, medan en dominant häst vill bestämma och leda, och kan bli grinig om den inte får det. hon låter lite som en bestämd dam som vill ha sin väg annars ska det testas var gränsen går.

Alla hästar testar regelbundet var gränsen går, vissa testar mer tydligt och dominant än andra...



Hon kan bli aggressiv, helst mot andra och kan bli rejält sur. Hon vet att jag inte är rädd för henne, men hon kan bli rejält arg (ex när hon är sjuk och jag ska lägga om såren...) även på mig, men sällsynt.
Oftast är hon bara dominant, men min ohästvana mamma kan hantera henne måttligt om hon inte utmanas på något sätt.



Här får du ta och både avgöra vad du vill med framtiden, men också läsa av din häst. vissa hästar som är dominanta Får inte vara ouppfostrade, det är de "små ouppfostrade grejjerna" som gör att hon kommer att "explodera" ibland. Men å andra sidan kanske hon inte är en sådan häst. Och det kanske är så att du inte har orken/har tiden att vara konsekvent och hålla henne borta från de beteenden som är ouppfostrade, och då kan det vara mer skada än nytta att bara ibland korrigera dessa beteenden och sedan får hon hålla på med dom andra dagar. Det blir inkonsekvent vilket inte är bra för en häst.



Jag försöker vara konsekvent, köper inte att hon hotar mig, eller smågrejer som att stå stilla när man sitter upp. Egentligen är hon nog väluppfostrad, men jag har höga krav på dem och ex. hovis lovordar alltid henne. Men hon hotar gärna andra hästar när hon äter, det får jag inte bort (tror att hennes mamma lärde henne), eller tvekar när hon ska lyfta en hov. Både små och stora grejer som får henne att ta lite övertag som hon sedan tappar.

Men jag kommer aldrig göra mig av med henne, hon är också härlig och det väger upp det mesta knepet.
 
Sv: Svåra och "knäppa" hästar.

Med den vetskapen så är det ju inte så bra att avla! Men annars står jag fast vid min ståndpunkt att ett föl kan få ordning på många knaserier!

Fast hennes sjukdom hänger väl mest ihop med hennes färg, så blir inte avkomman skäck så lär de inte få det.
 
Sv: Svåra och "knäppa" hästar.

Det där låter som min förra häst...En valack född -01,köpte honom som 1- åring. Allt som du skrivit passar in på honom...Men jag tröttnade för 3 mån. sedan...Sedan vi fick barn så har man börjat tänka mer på säkerhet...:angel:
Jag har själv hållt på med hästar hela livet, mest unghästar, så jag är inte helt "grön", men efter 7 år tillsammans "gav jag upp" .Det är inget kul när det går mellan hopp och förtvivlan hela tiden, dessutom börjar man tvivla på sin egna förmåga. Och hur mycket pengar har jag inte lagt ut för att kolla att han inte har ont, är sned, tänder, träningar m.m. Alltså...jag ringde ett försäljningsstall, sa som det var och frågade om jag kunde byta in honom. Yes! Jag hittade en ny häst, och so far kan jag ju bara säga att jag gjorde HELT rätt. Den nya killen är helt underbar :love:och självförtroendet och ridlusten är tillbaka! Lycka till
Mvh. Matten
 
Sv: Svåra och "knäppa" hästar.

Skönt att någon mer har en sån. Fast jag känner att nedförsbacken börjar komma och min häst är klok nånstans där inne och vill nog hon också ha ut det mesta ur livet, jag skulle aldrig kunna sälja henne faktiskt.

Det är därför jag har en till som inte ifrågasätter så mycket;)
 
Sv: Svåra och "knäppa" hästar.

Ha, ha, ja det är ju smart! Då får man ju lite perspektiv. Hade också 2 hästar ett tag men jag sålde den ena och behöll monstret...Ett felval kan man säga med facit i hand...:angel:
mvh. Matten
 
Sv: Svåra och "knäppa" hästar.

Låter som min häst, jag pendlar mellan kärlek och hat när det gäller denna hästen men jag vågar inte sälja honom av rädsla för vart han skulle hamna.
Han kan vara en ängel för att i nästa sekund bestämma sig för att explodera. Inte bara en gång jag har fått honom över mig, han sparkar och bits, reser sig och hoppar rakt över en för att nästa dag vara världens goaste. Vissa gånger går det att sko honom, andra dagar kan inte ens hovis glo på honom.

Går ej att rida honom, han flyger i luften.
Detta är en jävligt tuff häst samtidigt som han är löjligt känslig och explosiv.
Igår kände jag dock att all ork och lust bara rann över mig, vi stod på ridbanan och tränade vårt NH. Allt gick super tills han bestämde sig för att nej fy fasen nu står jag inte stilla en sekund mer och totalt bara exploderade.
Grät när jag ställde in honom. Imorgon ringer jag en person som jag vet får alla knepiga hästar häromkring och ser om hon kan ta honom nån månad lr två. Kanske ska tilläggas att jag haft iväg honom i 4 månader tidigare, de kom endast till skritt och trav dessa månaderna. Jag tror han behöver plockas ner på jorden och eftersom hon bor så nära så kan jag få hjälp under tiden så han inte kommer hem med sitt vanliga beteende.
 
Sv: Svåra och "knäppa" hästar.

Kanske ska tillägga innan alla börjar spekulera i att det är nåt fel på honom ;) Nej han har inte ont
 
Sv: Svåra och "knäppa" hästar.

Det enda jag tänkte på när jag läste ditt inlägg (och övrigas i tråden) var:

1. Stammen?
2. Avla inte på den stammen mer och heller inte på individen.


De hästarna kan säkert ge vissa personer väldigt mycket men hur vet man att hästen mår bra av sitt beteende innerst inne? Och hur många hästar med dessa problem mår inte dåligt för att de hamnar hos fel människor?
 
Sv: Svåra och "knäppa" hästar.

har bara läst ditt första inlägg men jag tycker inte att man ska avla på ett sådant sto om man inte vill ha en exakt likadan avkomma eller värre. För bättre är det bara tur om man får. Är svårt att uttala sig om en häst som man aldrig sett men låter som en riktig humörhäst så då kanske det inte är så svårt att förstå trots allt. Kanske har problem med hormonerna? Tror inte det beror på ledarskapsproblem, vissa hästar är som dom är helt enkelt.
Jag har själv en häst som är svår men på ett helt annat sätt än din. Hon är rädd för ingenting ibland, vintrarna är ett helvete ibland, hon är rädd för snö och även regn. Hon får panik och kan stå i boxen och bara skaka på huvudet och inte våga äta tex om det regnar ute.
Hon är även rätt bakskygg och vill inte stå åt ett visst håll ibland i stallet. Däremot är hon jättefin att rida (om det inte är snö då) och beter sig bra på tävlingsplatser. Hon har bara väldigt mycket i huvudet, går inte att rida ut på själv,kan inte gå på bete för då springer hon hem, kan inte gå i vissa hagar, väldigt dominant häst som bara går när hon känner för det om du inte hela tiden är steget före.
 
Sv: Svåra och "knäppa" hästar.

Skönt att läsa denna tråd och veta att man inte är ensam om att ha en sådan här häst. Skäckar verkar vara ett släkte för sig för visst var era det också?

Har även jag varit på kurs med ovan nämnda tränare som sagt att hon är dominant över mig. Kan väl hålla med till viss del men tror inte riktigt heller på att allt är svart eller vitt. Det mesta är en kamp med Jolly, hon gör ju inget om hon inte måste. Alldeles för smart och för lätt uttråkad. Måste ha väldig fantasi och tålamod för att klara dessa hästar. Personlig utveckling på hög nivå :)

/Rebecca med världens underbaraste Jolly, för det mesta :)
 
Sv: Svåra och "knäppa" hästar.

jkag tror att du helt enkelt får stå ut med den åsiktsmaskin som ditt sto är. tyvärr valdes en rad starka beteenden, som var för sig inte är så farliga, men tillsammans skapar kaos...........

starka åsikter och ett starkt behov att visa dom.
ifrågasättande.
livsglädje.
nyfikenhet.
starkt psyke.
stark överlevandsinstinkt.

kommer säkert på fler om ja får fundera lite... :D

ja säger bara grattis å på med hjälmen!!!!!!!!!
du har fått det bästa och det sämsta samlat i en och samma häst, bara tt gilla läget och finna ett sätt att samarbeta på. en sån häst kan man inte vara ledare över. ;)
 

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 875
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Vet inte om inlägget hamnade rätt 🤔 Jag har sedan 8 år tillbaka en häst (B) som alltid har varit flockens ledare, oavsett om det...
Svar
4
· Visningar
1 197
Senast: nullo-modo
·
Ridning Har en underbar arabvalack (8 år) som jag haft i drygt 1,5 år nu. Han är världens snällaste i hantering, fin att rida i paddocken och...
2
Svar
34
· Visningar
4 757
Senast: RonjaH
·
Ridning Hur hanterar ni sådant? Jag har ändå varit ryttare i snart femton år, och har ridit många olika typer av hästar. Stött på en ganska...
Svar
4
· Visningar
1 445
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp