Svåra och "knäppa" hästar.

Sv: Svåra och "knäppa" hästar.

Sånna där hästar kan bli otroligt bra OM man kan få dom att focusera sin ilska på träning istället för att jäklas med folk. Det finns många sk argsinta hästar som faktiskt blivit supertravare, hopphästar eller annat för man har fått dom att ta ut sin kraft och ilska på träning alt tävling.

Har för mig det fanns en travhäst som inte var riktigt klok i huvudet för x-antal år sedan. Han var riktigt folksilsken och nästintill ohanaterbar...men den vann allt, presis allt den ställde upp i utan problem. troligtvis för den focuserade ilskan på det den gjorde..träning/tävling. Men den var ju lika arg och galen efteråt..;)
 
Sv: Svåra och "knäppa" hästar.

Ja, mer än vanligt då;) Det måste vara fler än jag som har en sån där häst som inte kan placeras i något fack..? Som kan vara en svinjobbig kamp eller en dröm, beroende på humöret för dagen?

Jag känner faktiskt att jag behöver skriva av mig, tror det är nästintill första gången om denna hästen faktiskt.

Chili föddes -01 hos mig och hon är verkligen min pärla, jag vet inte alls hur livet hade sett ut utan denna stora personlighet.


Första tanken, ja en till som Peewee :D

Problemen började snabbt med henne, tror hon var 3-4 månader första gången hon "knockade" mig med sina stegringar, och sedan eskalerade det fort tills hon var runt 2 år. Otroligt "hård", tuff och jag dessutom ung och oerfaren av ett föl, men samtidigt ganska klok och gjorde mitt bästa.

Och här ändrare jag mig...
Peewee är speciell,,,men de "problem" vi hade var att han skrämde de andra hästarna med plast och presseningar, mosade hinkar och alltid försökte sätta sig i skottkärran. Snode vantar, mössor m.m.
Att de stegrar eller är "tuffa" är väl inte så ovanligt...det är ju sånt man får lära dom, att människor inte tål lika mkt. eller? har jag bara haft otur/tur (beror väl på hur man vill se det;) ) att träffa många sådanna?

Hon lugnade sig lite till slut och jag sadelvande henne på 1 sekund, hon är ju såklart totalt orädd. Vi hängde och gjorde lite grundarbete hemma innan hon åkte på inridning när hon var 3,5 år, jag orkade helt enkelt inte med hennes ständiga ifrågasättande om allt.

Lite Peewee totalt orädd, sadel van på en sekund. Ifrågasätta allt,,,nja men nästan. Dock red jag in Peewee själv då han är väldigt...cool eller hur man ska förklara sig. Att han skulle skena eller stegra eller vad man än kan hitta på är oddsen inte så stora att få upp ryttare var som att få på sadeln 1 sekund så gick han runt som han aldrig gjort annat.

Nu är hon 8 år, kanske börjar hon landa, inte vet jag för plötsligt kommer det en period av nåt nytt hon fått för sig.

Peridoer ja, alltid dessa perioder...dom känner jag till även om de aggerar olika...

I höstas var vi på clinic för John Moore, jag var egentligen ganska nervös för hon har blivit totalt rabiat när jag provade 7games osv när hon var unghäst. Men det gick bra, hon är lyhörd och har såklart mognat, men John kunde inte alls förstå vissa av hennes beteenden. Exempelvis så slänger hon med huvudet när hon är uttråkad, irriterad eller lycklig, jag tror att hon har lärt sig det av en ponny jag hade tills hon vara runt 1,5, men John menar att det är dominans. Visst, men hon gör det i hagen också, trots att hon går med en superdominant surkärring som aldrig skulle låta henne ta för mycket plats... Aning ngn?

umm,,,ingen tränare jag skulle vara så impad av...jag vet inget om honom men låter inget vidare. Själv har jag bara varit hos en tränare som verkligen kunnat läsa hästar och han läste Peewee som en öppen bok.
Sa först hur allt skulle vara, vad han letade m.m.
Peewee inne på banan alla jätte fundersama för Peewee "uppförde" sig "fel" efter vissa saker han pratat om från början men tränaren rättade inte Peewee om han gjort med dom andra. Så när han är klar stannar han säger till mig att inte bry mig om just de sakerna, så säger han:
-he's a nice horse, but he's just a little boy, he don't understand better.
Och då, fick jag allt förtroende får denna tränaren. Han såg direkt att Peewee förstod inte, han var inte dominant eller elak som många andra sa utan han förstog inte.

Han fattade inte heller vår rangskala. Han frågade vem som bestämmer, jag svarade ärligt att det är varken jag eller hästen, men jag ser alltid till att vinna. Efter en dag såg han hennes personlighet och beskrev henne som att hon har en hög dos aggressivitet och en låg dos av rädsla, ganska jobbig häst alltså (han mäter allt i denna skalan)... MEN hon gick ju därinne och gjorde allt jag bad henne, så han fattade inte våra problem. Så jag fick helt enkelt förklara att om jag fortsätter med detta så kommer hon genomskåda mig inom en viss tid och börja protestera, små protester som kanske inte märks och helt plötsligt exploderar hon och kan mycket väl skada mig.

Som sagt jag skulle ha svårt för en sådan tränare.
Och Han skulle inte kunna plasera Peewee i en sådan skala...
Peewee är orädd, det ska mkt till innan han reagerar med rädsla. Han ska fram och kolla läget jämt. Rid med 10 andra ekipage och alla skenar så står Peewee kvar som ett frågetecken.
-jaha,,där stack dom, ja kommer ikapp senare då,,,"
Och aggressiv? det vet han knappt vad det är. Det "svåra" med honom är hans attityd:
"-nje,,,vi gör nått annat..."

Hon är alltså aggressiv, orädd, "hård i huvudet", samtidigt väldigt social och har en väldigt hög ridbarhet, Dr Jekyll och Mr Hide? Hon var runt året när hon jagade en 2 meter lång man gåendes på bakbenen för att riktigt skrämma skiten ur honom, samtidigt kan jag lasta henne själv och köra iväg vart jag vill med henne, hon hänger på...

jo fast detta är väl inte häller bland ovanligheterna...hästar med temperament kan ju vara både svarta och vita så att säga (djävular och ängar) på samma gång det gäller ju bara att ge dom ett fast stöd och se till att de verkligen vet att man inte ska/får skada folk. (talar absolut inte om något våld, våld mot sånna hästar kan ju vara om att be om att bli attackerad, beroende på individ)
Som nordisen hemma kan inte hitta en enda medryttare för dom "skrämmer" han tydligen iväg, i mina ögon är han guda snäll red kortare turer med min lilla syter framför mig utan att tvecka.

Jag vet inte riktigt vart jag vill komma, men jag har aldrig träffat en häst som henne, ingen som har träffat henne har sett ngt liknande, men det måste ju finnas fler?

Jo då om bilden jag får stämmer har man mött många. sedan har de agerat lite olika beroende på hur de blir behandlade.

Är hon ouppfostrad? Nja, måttligt men inte så det stör, hon är lite stökig, men inte okontrollerbar.

Här kommer Peewee ouppfostrad? i mina ögon njo det är han väl...dom jag frågar nje,,,blandat, men hovslagare m.m. lovordar honom. Det är bara det att en Peewee som inte vill...vill inte...och då kan man inget göra åt det. Och en Peewee har mkt ideer, t.ex. öppna boxen och använda hela natten till att rada upp borstar i stl ordining över hela stall gången m.m.

Har hon ont? Nä, inte nu, hon hade spänningar som ung och hon har stått mycket i HBG (där älskar de henne för hennes charm) för hudproblem, men hon har varit frisk i 1,5 år.

men det är ändå skönt att se att vissa kollar upp så sina hästar inte har ont innan de konstarerar att de är "knäppa", "hådra" eller vilket ord man vill använda :D

Långt, men efter att ha haft en superjobbig fredagsritt och en underbar lördagsritt så undrar man....

Jo vet exakt, man har själv velat skriva av sig lite ibland. Som en dag man ridit ut och allt fungerat i minsta detalj för att dagen efter fasna på exakt samma ställe i 2 timmar innan man får med sig hästen hem igen.:p
 
Sv: Svåra och "knäppa" hästar.

Hon är alltså orädd, "hård i huvudet", samtidigt väldigt social och har en väldigt hög ridbarhet, känslig Dr Jekyll och Mr Hide?

De fetstilta la jag till. Det är ungefär en beskrivning av min häst. Lägg till kvick och jäkligt balanserad så kan man tänka sig hur hon bockar och brallar ibland :crazy:. Har en video på när hon ger mig hjärnskakning under ridning...utan att jag ramlar av. I början av ridpassen ska hon ALLTID testa mig. När jag rider lektion så bockar och far hon, står på bakbenen. Men så fort hon kollat att det fortfarande är samma regler som igår, ja då är hon huuuur fin som helst.

Igår tex. skulle jag rida ut själv för 4e gången (hon är 5 år och riden sen i februari, haft föl). Jag hade pappa med på marken, om hon skulle få för sig att slänga av mig. Hon är hur snäll som helst första 100 m, sen ska hon INTE gå framåt. Då börjar hon backa, jag svänger runt henne på en liten volt och petar på med spöt. Då går hon framåt och sedan börjar karusellen. Bockar, sparkar bakut och försöker slänga av mig. När jag lyckats häva den karusellen så går hon lugnt några meter, sedan börjar hon lite smått igen och poff så står hon käpprätt upp på bakbenen...detta gör hon två gånger och sen är det bra. Då går hon som en dröm sen. Hon är hård i huvudet, orädd och känslig. En ganska svår kombination.
 
Senast ändrad:
Sv: Svåra och "knäppa" hästar.

Men jag ser att din också är skäck... Har faktiskt haft hovisar och veterinärer som menar att skäckar bara är knäppa. Möjligt, fast isf tror jag nog mer att det beror på att man har avlat på färgen, inte på lynnet, men lite poäng kan det faktiskt vara...
 
Sv: Svåra och "knäppa" hästar.

Det enda jag tänkte på när jag läste ditt inlägg (och övrigas i tråden) var:

1. Stammen?
2. Avla inte på den stammen mer och heller inte på individen.


De hästarna kan säkert ge vissa personer väldigt mycket men hur vet man att hästen mår bra av sitt beteende innerst inne? Och hur många hästar med dessa problem mår inte dåligt för att de hamnar hos fel människor?


Hennes stam? Hon är efter Zeb - Trofé - Toreador.

Jag hade inte tänkt avla på henne, hon är definitivt ingen avelshäst, ska väl iofs inte rista in det i sten, men jag är ganska bestämd ang "buskavel".
 

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 875
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Vet inte om inlägget hamnade rätt 🤔 Jag har sedan 8 år tillbaka en häst (B) som alltid har varit flockens ledare, oavsett om det...
Svar
4
· Visningar
1 197
Senast: nullo-modo
·
Ridning Har en underbar arabvalack (8 år) som jag haft i drygt 1,5 år nu. Han är världens snällaste i hantering, fin att rida i paddocken och...
2
Svar
34
· Visningar
4 757
Senast: RonjaH
·
Ridning Hur hanterar ni sådant? Jag har ändå varit ryttare i snart femton år, och har ridit många olika typer av hästar. Stött på en ganska...
Svar
4
· Visningar
1 445
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp