Svår vid uppsittning

D

Dextrosol

Har en häst med mycket fullblod i som är jäkligt svår på tävling (ej hemma) när dottern skall sitta upp. Först får man gå med honom en stund innan sadling, men när han äntligen är påklädd och dottern skall sitta upp får vi (helst) vara två till att hålla honom då han far iväg som en katapult. Efter bara en liten stund lugnar han ner sig och sen är det inga problem, men det dära med uppsittningen gillar jag inte. Vad gör man - förhoppningsvis kommer han att lugna sig med åldern??

Sv: Svår vid uppsittning

Kanske han får lite sadeltvång när han bllir spänd, är väl inte helt ovanligt. Leder ni honom efter han har fått på sig sadeln också? Om inte-gör det, och dra sadelgjorden lite åt gången. Kan gå över med träning och rutin, kan också inte göra det, det beror väl på hur man hanterar situationen. Inte stressa upp sig... :)

Går det och finns det plats och är tillåtet så kanske det kan funka att longera av det värsta innan hon sitter upp? Eller att rida/longera en liten sväng hemma nnan ni åker. Om ni och hästen blir spänd(på tävling) och den står med massa energi så kan det vara bra att longera bort lite fart några varv.

Ni människor är väl mer spända på tävling och då känner han det..

kan säkert vara så, om du/ni är lite smånervösa lite nerver så smittar det ju av sig till hästen som har svårt att tolka spänningen.

Om det är en ungäst är det ju inte fel att miljöträna,genom att åka iväg till olika platser utan krav på hästen eller för en själv:),

Gå en sväng med honom efter sadling så han får en chans att släppa lite på spänningarna innan ryttaren ska upp. Om han är sådan enbart på tävling så är det ju bara era och hans tävlingsnerver.

Ni är nervösa, han blir spänd, han får kanske lite sadeltvång som någon annan skrev... det blir en ond cirkel.

Jag har ett ungt fullblod som även tränad för löp, när jag fick henne var hon ganska spänd överlag & hade lite svårt för vanlig sadel så jag började om med henne som om hon var helt oinriden.
Men nu har jag gjort det till en vana att jag sadlar henne & sen går jag alltid med henne som uppvärmning & drar sadelgjorden lite allt eftersom sen är det inga problem att sitta upp.

Liknande trådar

Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 762
Senast: sorbifolia
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 494
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 285
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 060

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka